Laatste nieuws

Volkswagen Karmann Ghia ‘Outlaw’

Octane Auto's / 7 augustus 2019

Raymond van der Meer heeft een Karmann Ghia die niet gauw onopgemerkt voorbij zal rijden! In Octane Auto’s vertelt hij er alles over.

Van heel jongs af aan ben ik al geïnteresseerd in alles dat met techniek te maken heeft. Eigenlijk ben ik al vanaf de basisschool dingen aan het ontwerpen en bouwen. Als middelbare opleiding was voertuigtechniek voor mij dan ook een logische stap. Toen ik zestien was, ging ik werken bij A-Point, een Volkswagen-dealer in Amsterdam. Daar groeide de liefde voor mijn droomauto, de luchtgekoelde Kever. Op mijn zeventiende had ik mijn eerste eigen Kever en reed ik er soms illegaal mee naar mijn werk.

De Karmann Ghia kwam ik op het spoor toen ik op zoek was naar een crossauto met een rolkooi. Het moest wel een luchtgekoelde auto zijn, en bij voorkeur een verlaagde Kever. Maar bij toeval zag ik deze Karmann Ghia. Het was een voormalige crossauto, helemaal gestript tot alleen de bodem, de koets (of wat ervan over was), de rolkooi en het stuurhuis. Ik was meteen gecharmeerd van de auto, ook omdat ik er nog nooit een in mijn collectie had gehad. De Karmann was uit een Duitse achtertuin gevist, omgebouwd tot crossauto en in competitieverband ingezet door Paul Vossen. De bodem was origineel en van de body was niet veel meer over dan een lege schelp over de rolkooi heen. Doordat de bodem zo goed was en het chassisnummer duidelijk zichtbaar bleek, bedacht ik dat het leuk zou zijn om te proberen om de auto op kenteken te krijgen.

Vanaf dat moment is mijn verregaande aanpak van de Karmann begonnen. De bodem, met rolkooi en het Opel stuurhuis heb ik in goede staat gekocht. Ik heb er een vooras van een Kever 1200 onder gezet met verlaagde spindels waardoor een ‘drop’ van zes centimeter is gerealiseerd, waardoor hij nu een stuk lager op zijn wielen staat. De brandstoftank komt uit een Kever met ‘binnenvuller’, waarvan je normaliter de voorklep moet openen om te tanken. Ik heb de tank verhoogd geplaatst zodat de tankdop door de voorklep heen steekt.

Voor de RDW-keuring was het plaatsen van een voorruit verplicht en heb ik ook een list moeten verzinnen vanwege de dichtgelaste deuren. Het is niet toegestaan om deuren dicht te lassen, te schroeven of te kitten. Door de helft van de deur weg te slijpen was het officieel geen deur meer en was dit probleem opgelost. De uitgeslepen stukken heb ik voorzien van sloten van kledinglockers waarna ik huisdeurscharnieren gemonteerd heb zodat ze naar beneden openklappen. Uiteindelijk heb ik toch maar een achterruit geplaatst en plexiglas zijruitjes.

Als zitplaatsen heb ik twee zittingen van eetkamerstoelen gebruikt, gemonteerd op Kever-stoelframes. De schakelpook is doormidden geslepen en met behulp van boutjes heb ik een soort hand nagemaakt waardoor het lijkt alsof het bovenste stuk van de pook wordt vastgehouden. De handrem komt uit een Mercedes-Benz en de buisjes voor de handremkabels zijn tentstokken die vastgeschroefd zijn op de bodem. Achter de voorstoelen is de achterwand dicht gemaakt met watervast multiplex om te voorkomen dat de auto aan de achterkant geheel open zou blijven. De onafhankelijke achterwielophanging komt van een Kever 1303 en de versnellingsbak uit een VW 181 (Kubel). De verlichting achter is van een Volkswagen Typ 3 en de voorlichten komen van Wish.com.

Om de uitgeslepen wielkasten te vullen heb ik ervoor gekozen om achter banden van een Jeep te monteren op wielen van een Kever. Omdat de wielen meer dan drie centimeter uit de wielkasten staken, heb ik van vier spatborden van een Kever zelf spatbordverbreders gemaakt.

Het was bij zo’n project erg handig dat ik een opleiding heb gehad in autotechniek. Ik kan al het las- en constructiewerk zelf uitvoeren. Bij mijn andere projecten besteed ik alleen het spuitwerk uit, maar dat was bij deze Karmann niet nodig, zoals iedereen kan zien.

Motorisch gezien zijn er nog wel wensen voor de Karmann. Op dit moment zit er slechts een 1.200 cm3, 34 pk Kever-motor in. In mijn VW T2 bus uit 1979 zit een 1.775 cm3 racemotor. Dat levert 85 pk met een gebalanceerde krukas en met nauwkeurig gewogen drijfstangen en zuigers én een VZ25 Engle nokkenas. Met een full flow uitlaat en twee dubbele Webers loopt deze motor fantastisch, vooral tussen de drie- en zesduizend toeren. Die motor moet ik nog verhuizen naar de Karmann.

Zoals uit het bovenstaande wel duidelijk wordt, vind ik het origineel houden van de Ghia niet belangrijk. De auto was door zijn autocross-verleden toch al te ver heen. Dus ben ik er op deze manier mee aan de slag gegaan en dat bevalt me goed. De lol van ‘niks moet, alles mag’, en het feit dat mensen wel drie keer omkijken als ze me langs zien (of horen) komen, dat vind ik wel humor.

Ik heb ook een originele, gerestaureerde Volkswagen Kever uit 1958, die ik dagelijks gebruik. Helemaal zelf gerestaureerd en nog uitgevoerd met de 6 Volt installatie en het 30 pk motorblokje. Dit jaar hoop ik de 100.000 kilometer ermee te halen. Onder het mom van ‘It’s not a Hobby it’s a love affair’, heb ik naast bovenstaande auto’s nog een Buggy uit 1963 (project), een Kever uit 1969 (project), een Karmann Ghia uit 1971, een Kubel uit 1973 (project), een pick-up bus uit 1978 (project) en een acht persoons T2 Volkswagen Bus uit 1979.

Oude luchtgekoelde Volkswagens zijn heel gaaf om aan te werken. Ze zijn simpel, goed te repareren en je kunt er van alles van maken. Wie krijgt er bij een oude Volkswagen Bus nou geen sentimentele gevoelens? Kijk ook maar naar hoe de T2 voor goede doelen wordt ingezet als reclamemiddel. Ik merk het ook aan mijn VW-vrienden, die uit alle lagen van de bevolking komen: leuke mensen met wie we gezamenlijk rijden, sleutelen en veel plezier hebben.

De Karmann Ghia gebruik ik als ik er zin in heb, voor ritjes naar mijn werk, voor boodschappen en voor bezoeken aan ‘luchtgekoelde evenementen’. Ik leen de auto ook uit aan wie er maar mee wil rijden. Op het Internationale Kever Weekend in Wanroij heb ik meegedaan met de sprint en meteen de eerste prijs gewonnen in de klasse voor standaard 1200 cm3 motoren, mede dankzij de goede grip van de Jeep-achterbanden!

Ik vind het leuk dat de auto zoveel reacties teweegbrengt. In eerste instantie is er veel verbazing en twijfel, maar als mensen zien dat je met veel techniek en improvisatievermogen een auto op de weg houdt die eigenlijk al afgeschreven was, dan volgt er vanzelf ook veel bewondering. Er is ook duidelijk een ‘outlaw’-trend gaande, gezien het groeiende aantal ‘ratlooks’ en ‘Volksrods’ op evenementen. Deze Karmann Ghia is voor mij in elk geval een blijvertje!

Octane Auto’s is een wekelijkse rubriek op Instagram, Facebook en de website van Octane Magazine. Elke week vertellen we het verhaal achter een klassieker of youngtimer van een van onze volgers, lezers of stafleden. Wij plaatsen graag jouw bijzondere, leuke, snelle, (bijna) gerestaureerde, unieke of aparte auto in Octane Auto’s. Interesse? Stuur een mailtje met informatie naar frankgoedhart@octanemagazine.nl en we nemen contact op.

 


Tags: , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Met een Frogeye over de Stelvio

Volgend bericht

Wachten op een jeugdliefde: Fiat 130 Berlina





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Met een Frogeye over de Stelvio

In Octane Auto's delen lezers, volgers, medewerken en andere autoliefhebbers het wel en wee van het bezit en het gebruik...

5 August 2019

Webdevelopment Passionate Bastards