Laatste nieuws

Volvo P1800 S ‘Volvoville’ (1966)

Nieuwsberichten / Octane Auto's / 23 januari 2020

Op een industrieterrein in Oud-Loosdrecht heeft Ernst Haselhoff Lich Kasteleijn een privémuseum rond het merk Volvo ingericht. Hij vertelt graag meer over zijn huidige restauratieproject, een Amerikaanse cabrioletuitvoering van de P1800.

“De Amerikaanse importeur van Volvo in die tijd, Volvoville van Stanley B. Lazarus uit Amityvill in de staat New York, heeft op eigen initiatief een cabriolet laten maken van de sportieve Volvo P1800. Het verhaal gaat dat Stanley een concurrerend alternatief wilde bieden voor de populaire Corvette en Mustang. Hij dacht dat een onthoofde P1800 zeker commercieel succesvol zou kunnen zijn. Een standaard P1800 kostte in die tijd ongeveer 4.000 dollar en voor 1.000 dollar meer konden kopers een P1800 Volvoville kopen. De verkoop van deze cabriolet verliep boven verwachting goed. Tot het moment dat Volvo Zweden er lucht van kreeg en Stanley vriendelijk doch dringend te horen kreeg dat hij met de productie moest stoppen. Volgens Volvo voldeed de cabrio niet aan de fabrieksveiligheidseisen en men wilde niet dat het merk ooit in verband zou worden gebracht met ongelukken met deze versie. Er waren toen 29 exemplaren gemaakt. En één daarvan staat nu hier bij mij in Loosdrecht.”

De P1800 in de huidige staat van restauratie.

“Als fanatiek en enthousiast Volvo verzamelaar, kom ik geregeld in contact met mensen die mij iets bijzonders te koop aanbieden: speciale uitvoeringen van Volvo’s, zeldzame miniaturen, folders en reclameborden. Uit Amerika heb ik eerder een Volvo P1900 geïmporteerd en zelf gerestaureerd, een zeldzame auto waar er maar 67 stuks van zijn gemaakt.”

“Een ander voorbeeld is een 1962 fabrieksschaalmodel van een Volvo Amazon in de schaal 1:4, met officieel certificaat dat het legaal de Volvo organisatie heeft verlaten. En zo ben ik ook op het spoor gekomen van de uiterst zeldzame P1800 Volvoville.”

“De auto was in Miami bij een Zweedse automakelaar terechtgekomen. Hij wilde wel verkopen, omdat hij er bij nader inzien geen brood in zag dit project ooit tot een goed einde te brengen. Gezien mijn passie voor bijzondere Volvo’s mailde hij mij. Het duurde even voor we het over de prijs eens waren en het duurde na betaling van de verkoopprijs maanden tot de auto uiteindelijk echt geleverd werd.”

“Ik heb er zelfs nog een bevriende advocaat voor nodig gehad om te zorgen dat er  een container in Amsterdam arriveerde met daarin, hangend in kabels die door de spaakwielen waren gestoken, mijn P1800 S Volvoville. Althans, een auto in zeer slechte staat met daarnaast een grote hoeveelheid losse onderdelen. Uiteindelijk bleken alle verchroomde onderdelen te ontbreken, dus de koop voldeed in geen enkel opzicht aan de verwachting.”

“Maar mijn projectauto was binnen en ik ben er meteen mee aan de slag gegaan. De Volvo is door mij volledig gestript en daarna stap voor stap gerestaureerd. Ik kan heel veel zelf doen, hier in mijn werkplaats, maar met lassen en spuiten heb ik hulp van vakmensen gekregen. De bodem is uit de carrosserie geslepen en een donorvloer is erin gelast. In Amerika had de Volvo tot aan de voorruit in het zoute water gestaan ten gevolge van de orkaan Katrina en dat had het koetswerk geen goed gedaan.”

De donor bodem wordt geplaatst.

“Met veel slijpen, lassen en schuren is de carrosserie in topstaat teruggebracht. Achterin, tussen de wielbakken, is nu een stalen verstevigingsbak gelast, om zo een stijvere koets te krijgen. Zodanig dat het achterbankje er weer precies overheen past.”

Verstevigingsbak tussen de wielkasten.

“Al het chroomwerk had ik nog wel zelf in voorraad en ik heb mezelf getrakteerd op een ‘NOS Jensen’-grille zodat het front er heel mooi uit komt te zien. De eerste 6.000 auto’s zijn namelijk bij Jensen in het Verenigd Koninkrijk geproduceerd, waarna Volvo de productie zelf ter hand nam.”

“Alle delen van de ophanging en het onderstel heb ik geel laten poedercoaten en de motor is geheel gereviseerd. Wat eigenlijk onmogelijk zou moeten zijn, is mij wel gelukt: ik heb de motor, compleet met versnellingsbak en overdrive in één keer in de auto teruggeplaatst. Dat scheelde  veel werk op lastige plekken. Het gave dashboard komt uit een standaard P1800 S, maar na montage bleek de voorruit niet meer te passen. Na gedeeltelijk losschroeven kon het inmiddels al volledig aangesloten dashboard naar achteren getrokken worden met spanbanden en was er nèt genoeg ruimte voor de ruit. De kleur die ik gekozen heb is geen originele P1800 kleur, maar ‘Navy Blue metallic’ van de Volvo V90 van 1998.”

Ernst naast de glimmende ‘Navy Blue’ carrosserie.

“De nieuwe RVS uitlaat is ook een mooi detail. Om de Volvo straks weer helemaal af te maken komen er natuurlijk ook weer de spaakwielen onder.”

“Ik verwacht nog wel een paar maanden bezig te zijn met dit project. Doordat ik ook voor andere mensen restauraties aan klassieke Volvo’s uitvoer, word ik nogal eens ‘afgeleid’ en ligt het werk aan de ‘Ville’ zomaar een paar weken stil. Maar het zou mooi zijn om deze zomer lekker open rond te kunnen rijden. Waar dat kan en mag is nog even een vraag, want de RDW kent dit type natuurlijk helemaal niet. Er is een andere open P1800 geregistreerd in Nederland, maar het is even afwachten of ik typegoedkeuring krijg. Uit voorzorg heb ik in elk geval veel foto’s van de restauratie en de aanpak gemaakt, zodat de RDW kan zien dat het werk goed en veilig is uitgevoerd. Lukt dit niet, dan neem ik de auto mee naar Zweden om hem daar te importeren en te rijden in Volvo’s thuisland.”

“Vanzelfsprekend verzamel ik nu ook allerlei ‘Volvoville’ memorabilia. Het modelautomerk Triple9 heeft een leuk 1:43 model van de auto, precies in de goede kleur. Folders en foto’s completeren dit deel van de verzameling, een Volvoville embleem ontbreekt echter nog. Terugkijkend is het eigenlijk jammer dat Volvo deze ‘guerrilla-auto’ de nek heeft omgedraaid. Het is een prachtig model en de proporties en het ontwerp blijven mooi in stand in deze cabriolet-uitvoering. Wij gaan zeker genieten van onze P1800!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Volvo P1800 S Volvoville (1966)

Ernst Haselhoff Lich Kasteleijn

(beelden: Frank Goedhart en Ernst Haselhoff Lich Kasteleijn)


Tags: , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Heavy New Year Rally

Volgend bericht

Lancia Delta Integrale EVO (1992)





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Heavy New Year Rally

3 - 4 januari: Markelo – Fürsten Forest (D) - Markelo Aanwinst op de rallykalender, mits… In het eerste weekend van 2020...

19 January 2020

Webdevelopment Passionate Bastards