Laatste nieuws

Voor de dagelijkse ritten helemaal okay

Rij-impressies / 28 september 2020
Ooit zullen elektrische auto’s met wellicht dezelfde nostalgische gevoelens bejegend worden als onze klassiekers. Daar zal echter nog wel wat tijd overheen gaan, wat geen reden mag zijn om er nu al kennis mee te maken, om te beginnen met de populaire Tesla Model 3.

Anders dan de grote S heeft de Model 3  geen grille, wat even wennen is. Fabrikanten van elektrische auto’s, die niet direct zijn afgeleid van een bestaande benzine-model, zoeken duidelijk nog naar een aantrekkelijk gezicht voor hun producten. Moeilijk, Tesla heeft het in mijn ogen nog niet gevonden, en ook Ford worstelt er mee, zie de Mustang Mach E. Beide komen niet verder dan een soort van dichtgeplakte grille.

Wat niet wegneemt dat de Model 3 qua profiel een voor iedere autokoper een licht verteerbare verschijning is, die goed binnen het huidige straatbeeld past. De Model 3 komt in drie uitvoeringen, de Standard Plus met één electromotor en een WLTP-actieradius van 409 km, de naar keuze een- of tweemotorige Longe Range die 560 km ver komt en de Performance, ook met Dual Motor en All Wheel Drive en een reikwijdte van 530 km. Alle drie zijn het bloedsnelle sprinters, met acceleratietijden van 0 naar 100 km/h waarvoor een Porsche-rijder zich niet zou schamen. De rapste is de Performance, die in 3,4 seconden de 100 aantikt.

De wegligging is uitstekend, er valt oprecht plezier uit het tempo te halen waarmee de Tesla bochten kan nemen

Octane is met de 351 pk sterke en € 58.950 kostende Long Range onderweg geweest, die ondanks zijn 1847 kilo wagengewicht in 4,6 seconden op de 100 zit. Het is natuurlijk het koppel dat het werk doet, en dat reikt naar 527 Nm, vanaf stilstand onmiddellijk beschikbaar. En bruikbaar, zeker bij de tweemotorige versie. Elke as wordt apart door een elektromotor aangedreven, dus tractie is er meer dan voldoende.

Goed nieuws is dat de opgegeven actieradius vrij reëel is, zeker als je binnen de snelheidslimieten blijft en je niet al te vaak bezondigd aan superman-the-ride starts als het licht op groen springt. We hadden rond de 450 kilometer met de Model 3 afgelegd en toen zat er nog ruim voldoende ‘prik’ in het accupakket om hem van het midden van het land naar Tesla in Amsterdam terug te brengen.

Aan snelheid geen gebrek en de Model S ligt nog verbazend goed op de weg ook. Dat op de eerste plaats vanwege het grote accupakket dat een groot deel van de wagenbodem vormt – dat doet wonderen voor het zwaartepunt. Tesla heeft zich bovendien niet met een Jantje van Leiden van de wielophangingen afgemaakt. Voor heeft hij dubbele driehoekige draagarmen en achter een keurige multi-link constructie.

Het interieur wordt gekenmerkt door minimalisme, je ziet in feite weinig meer dat een stuurwiel, twee pedalen en een groot scherm. Dat straalt een enorme rust uit, maar voor een old school automobilist is het alsof je aan een spelcomputer bent gaan zitten, of in een racesimulator. De vraag is of het werkt. Het staat natuurlijk heel opgeruimd dat je zo goed als alles via dat scherm bedient, maar naar mijn smaak is Tesla daarin doorgeslagen: zelfs om het dashboardkastje te openen, moet je met je vingers naar dat scherm. Veel praktischer is alle zaken die je vaak nodig hebt onder gemakkelijk te vinden knoppen op te bergen en de rest in het scherm.

De wegligging is uitstekend, er valt oprecht plezier uit het tempo te halen waarmee de Tesla bochten kan nemen. Hij rolt een tikje om zijn lengte-as, waar je meer van merkt doordat je een halve decimeter hoger zit dan in de gemiddelde auto, maar het bochtgedrag is vergaand neutraal. Hoewel de elektromotoren forse aandrijfkrachten op de wielen kunnen uitoefenen, voel je daar niks van in het stuurwiel. De Model 3 voelt daardoor altijd heel stabiel en rustig – alsof niets hem uit zijn evenwicht kan brengen. Remmen doet hij ook prima, met een goed pedaalgevoel, voor netjes afgemeten remacties. Veel gevoel in het stuurwiel is er niet, maar precies is hij wel. Op het veercomfort is ook weinig aan te merken, mede door de lange wielbasis. Op korte hobbels kan hij wat stoterig zijn. De Model 3 is een capabele auto, dat zonder meer.

De hamvraag is natuurlijk hoeveel plezier er uit een elektrische auto als de Model 3 te halen valt. Wat soms een plezierige factor kan zijn is de – op wat rolgeluiden van de banden na – serene rust in de Tesla. Als je naar muziek wilt luisteren, of een hele riedel telefoontjes te doen hebt, is zijn interieur een ideale omgeving. Je kunt hem op de snelweg enigszins autonoom laten rijden, volledig zelfstandig de instructies van het navigatiesysteem volgen is een brug te ver, net zoals bij alle andere auto’s die zogenaamd ‘autonoom’ zijn. Je kunt je hart ophalen aan bliksemstarts en snel bochtenwerk, en je best doen zoveel mogelijk remenergie naar je accupakket te laten stromen, ook daar schuilt wat satisfactie in. Je kunt je ook wentelen in de gedachte dat je de wereld aan het redden bent, maar dat is een tamelijke naïeve gedachte daar zo’n 80% van onze energie ‘fossiel’ is, feitelijk rijd je op kolen.

Als het om rijplezier gaat, heeft de Model 3 zeker genoeg te bieden om als aangenaam transportmiddel te dienen, maar voor mij als liefhebber neemt hij je te veel uit handen om een te koesteren object te zijn. Het schakelen, het koppelen en als die andere zaken die horen bij het managen van een complex mechanisch systeem dat zichzelf snel voortbeweegt, die zijn me allemaal zeer lief, plus natuurlijk het motorgeluid en dergelijke. Een Tesla voor de dagelijkse ritten, okay. Voor plezierritten heb ik iets veel leukers in de garage staan.

Ton Roks


Tags: ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Een nieuw soort prestaties

Volgend bericht

Citroën M35, een Wankel experiment





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een nieuw soort prestaties

Met nieuwe sportieve versies van de Peugeot 508 lanceert het merk een nieuw label; de high-performance afdeling van Peugeot,...

28 September 2020