Laatste nieuws

Voor mij is het ‘Ford voor en Ford na’

Man & Machine / 9 april 2021

Ron de Haer is gek op auto’s en heeft een zwakke plek voor Ford’s uit de jaren ’70. Zijn Capri GT XLR V6 uit 1971 in ‘period correct’ groen voldoet aan al zijn wensen.

“Voor mij is het altijd ‘Ford voor en Ford na’ geweest en van jongs af aan ben ik gek op de Mustang. De Europese Ford Capri komt het meest in de buurt van alle goede eigenschappen van de Mustang. Het is een karakteristiek gelijnde coupé en in de groene kleur van mijn Capri, in combinatie met het vinyl dak en de zwartgelakte motorkap, is het plaatje voor mij compleet. In het dagelijkse leven ben ik grafisch ontwerper en illustrator en als autoliefhebber teken ik vaak in opdracht mooie auto’s van andere mensen. Mijn eigen Capri is echter ook een geliefd onderwerp.”

Ford Europa introduceerde de Capri in 1969 om het succes van de Mustang te kopiëren naar Europa. Op het onderstel van de Cortina bouwde Ford de auto in Duitsland, België en Groot-Brittannië. Hij werd goed ontvangen en met sportieve versies zoals de RS2600 was de Capri populair en competitief in rally’s en races. Na eerst wat kleine aanpassingen aan de Mk1, kwam in 1974 de Mk2 op de markt, die met een minder sterk en braver ontwerp niet het succes van de eerste versie kon evenaren.

Capri Mk3 (RM Sotheby’s)

De door Uwe Bahnsen ontworpen Mk3 die in 1977 werd gelanceerd combineerde de techniek van de vorige versie met een voor die tijd zeer modern uiterlijk; vier ronde koplampen die een beetje schuilgingen achter de motorkap. De topversie had een 2,9-liter ‘injection’ V6. De laatste Capri heeft in bijvoorbeeld uitgebouwde Zakspeed-uitmonstering op veel circuits grote indruk gemaakt, al was het alleen maar door het brute uiterlijk. In 1984 stopte de levering van de Capri in Nederland. Totaal heeft Ford bijna twee miljoen stuks verkocht. De eerste en derde Capri, zeker in zeldzame ‘RS’ of ‘280’ uitvoering, zijn nu zeer gewild onder verzamelaars.

“Mijn Capri is een GT XLR met de 2-liter V6, met 65.000 kilometer op de teller. De auto is origineel, op een nieuwe Ashley-sportuitlaat met grote pijpdiameter na. Het is een echte liefhebbersauto met een lange neus, korte achterkant en sportief uiterlijk. Nadat ik hem heb kunnen kopen van de eerste eigenaar is het nu al 16 jaar mijn geliefde bezit. De Capri was van de vader van mijn toenmalige collega die er, vanwege zijn hoge leeftijd, al een jaar of tien niet in had gereden. Zijn zoon had geen interesse in de auto maar vond het super dat ik als liefhebber de Capri een goed ‘thuis’ zou geven.”

“Voor mijn tijd zijn er wel dingen aan gerestaureerd en opgeknapt, want ik kocht de auto echt in goede staat. Het is een Mk1, maar voorzien van de Mk1/2 achterlichten, van de koplampen en bumpers van de RS en onlangs ook van originele RS-wielen met nieuwe banden. Vanzelfsprekend heb ik de originele Rostyle wielen wel bewaard. Het klassieke uiterlijk, het geluid van de V6, de rauwe en basale techniek brengt je meteen terug naar 1971. Tussen het moderne verkeer voelt de Capri wel heel fragiel en onveilig. Auto’s zijn veel groter en dikker geworden en de remmen op mijn Ford zijn heel erg matig te noemen. Hij komt alleen bij mooi weer naar buiten en dan zoek ik zoveel mogelijk de achterafweggetjes op.”

“Op de jaarlijkse meeting van de Ford Capri Club Nederland (FCCN) is het leuk om veel kenners en gelijkgestemden te spreken, onwetende voorbijgangers geven veel positief commentaar op de auto; de verhalen over vroeger die ik hoor zijn genoeg om een boek mee te vullen. Vorig jaar vierden we het 35-jarige bestaan van de club en het 50-jarige bestaan van de Capri, en had ik de eer om als illustrator mee te werken aan een mooi jubileumboek.”

“De prijzen van goede Capri’s stijgen snel. Slechte exemplaren worden gekenmerkt door veel roest en slijtage. Op mijn wensenlijstje staat nog altijd een Ford Mustang, maar inmiddels ben ik er wel achter dat de Capri waarschijnlijk zeldzamer is dan zijn Amerikaanse tegenhanger. Goede Mk3 auto’s zijn voor rond de 12.000 euro te koop, maar een echte RS gaat al voor meer dan 45.000 euro. De schaarste aan goede auto’s wordt nu opgelost door slechte exemplaren compleet te restaureren, iets wat gezien de verkoopprijzen steeds meer de investering waard is. Met de 1:1 schaal al in mijn bezit, is het verzamelen van Capri Mk1 modelauto’s een erg leuke hobby erbij geworden.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Ford Capri GT XLR (1971)

Ron de Haer


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Meer aandacht voor klassiekers als erfgoed

Volgend bericht

Peugeot 508 PSE: de uitdaging is aangegaan





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Meer aandacht voor klassiekers als erfgoed

De KNAC maakt zich al decennia hard voor het behoud van ons mobiele (rijdende) erfgoed. In de praktijk zijn klassieke auto’s...

6 April 2021