Laatste nieuws

“Waarom koop je geen Porsche?”

Jan-Bart Broertjes / Man & Machine / 19 maart 2021

Een eigenaar van een Porsche 911 vragen waarom hij verliefd is op zijn auto is vragen naar de bekende weg, maar Vincent Zeebregts legt met plezier uit hoe hij tot zijn 911 is gekomen.

“Wie houdt er nou niet van het ontwerp en de uitstraling van een Porsche 911? Twee jaar geleden wilde ik op zoek gaan naar een leuke auto om met mijn twee jongens van te genieten en toen mijn vrouw de legendarische woorden zei ‘je hebt het al zo lang over een Porsche, waarom koop je die niet?’, kon ik mijn jarenlange marktverkenning omzetten naar concrete actie. Eigenlijk had ik al een tijdje een Porsche 911 op het oog, een coupé omdat ik van mooie strakke lijnen houd en graag zo dicht mogelijk bij het origineel blijf. Niet lang na de uitspraak van mijn vrouw was ik de bezitter van een 911 uit 1976 met een 2,7-liter luchtgekoelde platte zescilinder in de kleur zilvergrijs. Het G-model was mijn favoriet, hoewel ik het F-model ook heel mooi vind, omdat het de 911 is waarmee ik opgegroeid ben als kind. Maar ook de serieuze paardenkrachten die bij het G-model werden toegevoegd maakten het een echte sportauto en dus de versie die ik wilde hebben. Een 930 Turbo, de oerversie van de Turbo, blijft een tot nu toe onbereikbare droom.”

“De eerste keer dat ik me bewust werd van de 911, was bij het zien van de film ‘Downhill Racer’ met Robert Redford en Gene Hackman waarin een gele 911 T met ski’s op het dak een rol had. Dat beeld van die Porsche in het besneeuwde berglandschap is mij altijd bijgebleven, dus daar zal het zaadje geplant zijn. Ook de twee rode Kevers die in mijn jonge jaren in de familie rondreden moeten mij geïnspireerd hebben. In elkgeval heb ik die jaren oeverloos bouwpakketjes van Kevers, Porsche’s en Volkswagen T1 en T2-busjes in elkaar gezet. Mijn voorliefde voor de eenvoud van het ontwerp van deze tijdloze auto’s maakte dat ik ben blijven dromen om ooit een Porsche te bezitten, omdat deze met kop en schouders boven de genoemde Volkswagens uitstak. Echter, mijn eerste auto was een bescheiden Renault 4 GTL, die trouwens wel superhandig was om mountainbikes in mee te nemen.”

“Mijn Porsche 911 heb ik van een particulier gekocht nadat ik vanzelfsprekend een technische keuring had laten uitvoeren. Helaas omvatte de keuring niet het in de motor kijken, want later bleek dat de vorige ‘revisie’ niet volgens de voorschriften van Porsche was uitgevoerd hetgeen resulteerde in een complete revisie, inclusief nieuwe cilinderkits, bij Bob Hahn in Harderwijk. De auto is zeker nog niet perfect maar nu wel een goede basis want hij is compleet, zit strak in de lak en heeft de ‘matching numbers magie’ met originele gereviseerde bak en motor. Omdat ik niet op zoek was naar een auto in concoursstaat vind ik het leuk om de auto veel te gebruiken en stap voor stap, zonder haast te hebben, te verbeteren. Het streven naar perfectie is er dus wel. Zelf ben ik zeker geen techneut maar wel handig genoeg en ik hoop als lid van de Porsche 911/912 club meer te leren over de 911 en over mijn eigen auto in het bijzonder. Wat je met een Porsche ook in overvloed hebt, is advies en bewondering van veel enthousiastelingen die je gaandeweg tegenkomt.”

“Sinds ik de auto heb, ben ik alleen nog maar leuke en enthousiaste mensen tegengekomen. Hoewel een stalling bij huis mooi was geweest, is de opvang van de auto bij Passion for Cars in Houten een mooi en praktisch alternatief. Eigenaar Remco van den Brink is enthousiast, heeft kennis en een netwerk, wat goed van pas komt bij het bezit van een klassieke Porsche. De rijervaring is bijzonder; de motor levert 165 pk en door het lage gewicht doet hij niet onder voor veel moderne auto’s. Wel ligt het beruchte overstuur op de loer als gevolg van een relatief zwaar blok achterin en op een nat wegdek is het in de bochten uitkijken geblazen.”

“De 911 is een iconisch ontwerp en ik blijf het knap vinden hoe Porsche bij elke nieuwe versie de auto opnieuw uitvindt en ondertussen dicht bij de oorsprong blijft. Voor mijn eigen auto heb ik nog wat stapsgewijze verbeteringen in gedachten. De auto is al opnieuw gespoten in de originele kleur en zoals gezegd is de motor gereviseerd. De voorstoelen zijn ‘period correct’ voor dit model maar niet origineel, dus ooit gaan er nog originele zwarte skai-leren stoelen in. Praktische bezwaren aan het bezit van deze 911 is het feit dat ik de auto nergens te lang durf te laten staan. Er is uiteraard wel wat aan te merken op het verbruik; prima als je er niet te vaak mee rijdt maar anders is het niet te doen. De 2.7 is geïntroduceerd na de oliecrisis in 1973 en het schijnt dat de modellen voor die tijd ongeveer ‘1 op 3’ reden. Er is ook een ‘to-do’ lijstje met relatief kleine zaken zoals het vinden van de juiste radio, de ontbrekende krik opsporen en gescheurde rubbers en dergelijke vervangen. Dan nog een geboortecertificaat aanvragen en de beschadigde koelvinbehuizing vervangen en dan komt de Porsche toch dicht bij de gewenste perfectie.”

“Voor het dagelijkse- en reisverkeer met het gezin vertrouw ik op een BMW 5-Serie Touring, wat zeker door onze Labrador wordt toegejuicht. Als de Corona beperkingen ooit ten einde komen, dan sta ik, net als zovele autoliefhebbers, klaar om grotere afstanden met de 911 af te leggen. Samen met een vriend die een jongere 911 heeft, of in clubverband. Dromen over opvolgers van de Porsche gaat ook door; naast de 930 Turbo staan een Lambo Miura in rood/goud en een Alfa 33 Stradale hoog op het verlanglijstje.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Porsche 911 (1976)

Vincent Zeebregts


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Jeetje, de Morris J komt terug

Volgend bericht

Drie racers van Group 44, Broadspeed en TWR





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Jeetje, de Morris J komt terug

We hebben ons altijd afgevraagd waarom Citroën die Y-bus nooit opnieuw heeft uitgebracht, met zijn platte bodem zou hij zich...

18 March 2021