Laatste nieuws

Wachten op een jeugdliefde: Fiat 130 Berlina

Octane Auto's / 12 augustus 2019

Mijn vader stuurde me, om wat bij te verdienen, in de zomervakantie naar de lokale dealer van Fiat. Tijdens de pauzes mocht ik daar graag een beetje rondstruinen en trof ik op een dag in de hoek van de werkplaats een auto die zó groot was dat ik het nauwelijks kon bevatten. En er stond nog Fiat op ook! Op een onbewaakt ogenblik ben ik aan het grote bakelieten stuur gaan zitten en werd subiet een onomkeerbaar proces in werking gezet. Deze 130 Berlina 3200 Automatic liet me kennismaken met de hogere vormen van de Italiaanse automobiel bouw en ik ben er ter plekke als een blok voor gevallen.

Voor degenen die ’m niet kennen, de Fiat 130 was eind jaren zestig, begin jaren zeventig een serieuze poging van het succesvolle concern om voet aan de grond te krijgen in het hogere marktsegment, waarin destijds voornamelijk Mercedes en Jaguar de dienst uitmaakten. Kosten noch moeite zijn door grote baas Gianni Agnelli gespaard om deze poging te laten slagen. Dat heeft geresulteerd in een erg interessante en ook erg goede auto. Denk daarbij aan onafhankelijke wielophanging voor én achter, geventileerde remschijven, een door Lampredi ontworpen, koppel rijke V6, een diagonaal en axiaal verstelbaar stuur, en ga zo maar door.

Het resultaat was wel een behoorlijk prijzige auto, de 130 was namelijk bijna twee keer duurder dan het model onder hem, de 125 Special. Die prijs, in combinatie met het logo van Fiat op de voorplecht, een gemiddeld verbruik van 1 op 6 én de oliecrisis waren er oorzaak van dat helemaal niemand in Stuttgart of Coventry ook maar één nacht wakker heeft gelegen van deze nieuwe toetreder in het segment. Er zijn in totaal ongeveer 15.000 exemplaren van deze Fiat 130 Berlina van de lopende band gerold.

Er is nog wel een jaartje of vijftien overheen gegaan voordat ik zelf trotse eigenaar ben geworden van mijn eerste Fiat 130. Door omstandigheden moest deze relatief snel het veld ruimen. Het heeft wederom vijftien jaar geduurd alvorens ik besloot dat ik deze jeugdliefde terug wilde in mijn leven. Het is, na een tijdje zoeken, de 21-YA-49 van 1973 geworden, een ooit uit Bologna geïmporteerd, zwart exemplaar. Gekocht van een opa en omaatje, met APK, voor een heel redelijke prijs.

Waar ik in eerste aanzet voor viel waren de kleur en de grote hoeveelheid fabrieksaccessoires: airconditioning, vier elektrisch bedienbare ramen, elektronische ontsteking, een sperdifferentieel en lederen bekleding. Maar natuurlijk ook de staat van de carrosserie, die vooral van onderen keihard was.

De auto heeft in Nederland drie andere eigenaren gehad. Medio 2008 is de carrosserie volledig aangepakt en overgespoten. De lak is nu niet echt in concoursstaat, maar de auto ziet er wel heel goed uit in het strakke zwart. Ik besloot het lot te tarten en de auto (na een grote beurt) meteen mee te nemen naar Italië. Dat was iets te opportunistisch: ik ben tijdens die trip vijf keer gestrand, maar uiteindelijk ben ik gelukkig wel thuisgekomen.

Daarna ben ik begonnen met het opstellen (en afvinken) van een enorme ‘to-do’ lijst. De 3,2liter V6, ontworpen door de beroemde Aurelio Lampredi, is in tegenstelling tot die in de Fiat Dino ‘laagtoerig’ en geconstrueerd op de afgifte van veel koppel over het hele bereik. De V6 levert 165 pk aan vermogen en 255 Nm aan koppel. In de praktijk is het een betrouwbare motor met als enige nadeel dat op hoge leeftijd nog weleens een nok van de nokkenas wil ‘verdwijnen’.

Naast deze slijtage heeft de Fiat weinig zwakke punten. Natuurlijk slijt er van alles, maar op geen enkel gebied buitensporig. Roest is een factor om rekening mee te houden, maar met de juiste en tijdige aandacht valt dat erg mee. Ook is het, met dank aan het internet, nog redelijk eenvoudig om aan onderdelen te komen, al is dat wel tegen stijgende prijzen.

De Fiat 130 werd af fabriek geleverd met een dubbele Weber en mechanische ontsteking. Dat rijdt op zich prima, maar je merkt dat de 3200 V6 niet over het hele toerenbereik optimaal presteert. Sinds kort is er een Nederlands bedrijf dat hiervoor een speciale elektronische ontsteking levert. Het kastje lijkt op een origineel Magneti Marelli Dinoplexsysteem, maar is van binnen voorzien van state-of-the-art elektronica. En daarmee, kan ik uit ervaring vertellen, rijdt de 130 in het volledige toeren bereik aanmerkelijk beter. Het is te vinden via de website fiat130.nl.

Ik heb echt kosten noch moeite gespaard en inmiddels denk ik dat mijn Berlina een van de lekkerst rijdende 130’s van Europa is. Gasgeven, schakelen, remmen, sturen, het gaat allemaal super strak. Het is echt een héérlijke auto om te rijden. Om het geheel af te maken heb ik een heel groot ‘klassiek’ schuifdak van Webasto, een houten Nardistuur en een paar gele mist lampen van Lucas gemonteerd.

Sinds die tijd heb ik al ruim twee jaar en ongeveer 15.000 kilo meter ‘mooiweerritjes’ in en om de Randstad genoten. Mijn dagelijkse auto, een Lancia Thesis Diesel, is ook erg fijn, maar met de Fiat geniet ik me echt helemaal suf! Getuige het grote aantal opgestoken duimen ben ik niet de enige. De vorstelijke zit, het héérlijke geluid en de krachtige motor maken het tot een groot feest.

Mijn lijstje met punten is inmiddels bijzonder kort en overzichtelijk geworden. Medio september stap ik weer in voor een rit naar Italië, om het 50jarig bestaan te vieren, samen met meer internationale 130’s. Of ik hem altijd wil houden? Nee, helaas is mijn autowensenlijstje nog best lang. En mede omdat ik in Amsterdam woon, moet ik keuzes maken. Dus op termijn mag hij weer gaan, naar een liefhebber hopelijk. De fantastische herinneringen aan onze periode samen blijf ik altijd koesteren.

Tekst en beelden: Paul van Beukering


Tags: , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Volkswagen Karmann Ghia ‘Outlaw’

Volgend bericht

De A112 Abarth is de laatste die gaat





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Volkswagen Karmann Ghia ‘Outlaw’

Raymond van der Meer heeft een Karmann Ghia die niet gauw onopgemerkt voorbij zal rijden! In Octane Auto's vertelt hij er alles...

7 August 2019

Webdevelopment Passionate Bastards