Laatste nieuws

Wat van ver komt…

Reportages / 22 juli 2021

Voor autoliefhebbers die op zoek zijn naar een mooie klassieke auto of youngtimer kunnen buitenlandse websites, afhankelijk van het gezochte merk en type, het beschikbare aanbod sterk vergroten. Met als ultieme uitkomst de aanschaf en import van een lang gezochte parel?

Het zal iedereen die van auto’s houdt bekend voorkomen; uren die voorbijvliegen bij het scrollen door de webpagina’s van Autoscout24, Marktplaats, Gaspedaal en andere sites waar klassieke auto’s en youngtimers worden aangeboden. Meer geroutineerde zoekers weten dat het in de gaten houden van de websites van gespecialiseerde bedrijven zoals Prins Classics, Alphons Ruyl, Bloemendaal Classic & Sportscars, the Gallery en Jac & Co New Classics ook de moeite waard kan zijn. Al is het alleen maar om te dromen over de mogelijkheid om ooit zo’n auto te bezitten. Het blikveld verruimen naar buitenlandse websites levert vaak een bredere keus op en kan ook naar lagere prijzen leiden. Kijk eens op leboncoin.fr voor het vinden van die Renault 8 Gordini of een mooie projectauto van Citroën. Of op subito.it waar bijvoorbeeld Lancia Thema’s en Alfetta’s worden aangeboden door particulieren die nog niet weten dat goede foto’s de verkoopkansen van die auto echt verhogen. Grotere buitenlandse sites zoals mobile.de (Duitsland), classicdriver.com voor het hogere prijssegment en natuurlijk de landenafdelingen van Ebay zijn andere goede bronnen van aanbod. Er zijn Nederlandse bedrijven die een autozoeker kunnen helpen bij het vinden, aankopen en importeren van auto’s uit het buitenland. Maar de ervaring leert dat het met goed uitzoeken en verstandig beslissen niet heel erg moeilijk hoeft te zijn.

Wouter Schouten, (zie Octane Auto’s: https://www.octanemagazine.nl/drie-italianen-beschermd-door-padre-pio/) haalde vorig jaar een redelijk recente Fiat 124 Spider samen met zijn zoon op en reed deze vanuit Sicilië terug over de Alpen naar huis; niet alleen een slimme aanschaf maar ook nog eens een leuke ervaring! Hij vertelt: “Waar moet je opletten bij import van een auto uit Italië? Allereerst is het verstandig om een controle te doen op het chassisnummer. Voor auto’s vallend onder de merken van FCA, kan bij FCA Heritage tegen betaling het geboortebewijs van de auto opgevraagd worden zodat duidelijk is waar en wanneer hij geleverd is, met informatie over productiedatum, kleur exterieur en interieur en de geleverde opties. Dat is bij een klassieker leuk om te weten, maar ook geeft een dergelijk certificaat bij de verkoop (ooit) een extra dimensie die potentiele kopers aan zal spreken.”

“In Italië is het zogenaamde ‘libretto’, het kentekenbewijs, belangrijk voor de uiteindelijke overschrijving in Nederland. Bij de RDW wordt de procedure nog eenvoudiger met een CVO, een Certificaat Van Overeenstemming (COC, Certificate Of Conformity). Hierop staan de gegevens van de type-goedkeuring in Europa en dat maakt de invoer eenvoudiger. Natuurlijk is het aan te bevelen om de auto voor het kopen zelf te zien en te rijden, maar als dat niet mogelijk is, gezien bijvoorbeeld de Corona-beperkingen die gelden, zorg er dan voor dat je vertrouwen voelt en krijgt van de verkoper en laat hem via mail of Whatsapp zoveel mogelijk bewijs sturen dat de auto is wat hij belooft; video’s, foto’s, documenten etc. Telefonisch- of videocontact geeft sneller een indruk van de betrouwbaarheid van de aanbieder dan mail.”

“Als je de auto zelf gaat ophalen kan er een importkenteken op gezet worden, inclusief een verzekering op chassisnummer die 14 dagen geldig is. Het alternatief is om een aparte verzekering op chassisnummer te nemen en op de Italiaanse platen naar huis te rijden. Met die laatste optie blijft de verkoper verantwoordelijk dus die zal daar niet altijd aan mee willen werken. Ook moeten de Italiaanse platen teruggestuurd worden, want die heeft de verkoper nodig om de auto in zijn land af te melden. Mijn advies is om vanuit Italië via Oostenrijk of Frankrijk naar Nederland te rijden, want de Zwitserse douane schijnt vreselijk te zijn met vertragingen en het betalen van extra importbelasting.”

“Eenmaal in Nederland aangekomen is een afspraak bij de RDW een volgende stap om aan een Nederlands kenteken te komen. Deze importprocedure kan tegenwoordig niet meer bij elk kantoor van de dienst (check de website) maar er zijn ook door de RDW gecertificeerde garagebedrijven die het mogen regelen. De kosten blijven ruim beneden de 100 euro. Vooraf ontvang je na aanmelding een eendagskenteken (mocht dat nodig zijn) waarop je naar de RDW kunt rijden. Ook al zijn oudere auto’s vrij van BPM, er moet toch altijd aangifte gedaan worden bij de belastingdienst. Voor klassieke auto’s kan de afschrijvingstabel (website van de Belastingdienst) gebruikt worden waarbij de rest-bpm dan uitkomt op € 0,-. Als de aangifte is afgehandeld geeft de RDW het kenteken vrij en kunnen de platen gemaakt worden, bijvoorbeeld bij een Brezan-vestiging. Voor auto’s waar nog wel BPM over verschuldigd is, kan een erkend garagebedrijf een taxatie maken voor het bepalen van de toeslag. Laat zoveel mogelijk gebruikssporen zien en zo min mogelijk dure accessoires; alles om de taxatiewaarde te drukken. Deze taxatie kan steekproefsgewijs door de RDW worden gecheckt, binnen vijf dagen na de bepaling.” Als extra zekerheid laat Wouter Schouten zijn geliefde Italiaanse auto’s beschermen door de heilige Padre Pio, die via een sticker op de Lancia Kappa, de Fiat Spider en de Alfa Romeo de wacht houdt.

Zelf heb ik mijn Lancia Thema ongezien gekocht (zie artikel Octane Auto’s: https://www.octanemagazine.nl/een-thematische-verslaving/ ). Op Autoscout24 vond ik een prachtig exemplaar (zoeken op Lancia Thema en dan op prijs van hoog naar laag sorteren, dan staat bovenaan de mooiste). In Italië, in het dorpje Cernusco Lombardone dichtbij Monza, werd door BenzinaSuper.it een donkergroene (Verde York) Lancia Thema LX Turbo 16V uit 1994 aangeboden. Contact met Giacomo leidde tot vertrouwen en goede foto’s en nadat een mij bevriende Italiaan na lokaal onderzoek bevestigde dat het allemaal vertrouwd en goed leek, heb ik op afstand tot de koop besloten. Giacomo en zijn vader zijn zeer ervaren in het restaureren van Lancia’s en hebben een kleine verzameling auto’s die ze nu onder de naam BenzinaSuper te koop aanbieden. Met alle medewerking en heldere communicatie heeft Giacomo de Thema klaargemaakt voor export (aanvraag bij de ACI van een export document en het originele libretto) en ook het verzekerde transport naar Nederland, à raison van 700 euro, geregeld. Een paar weken later was mijn opwinding en opluchting groot toen ik een grote autotruck mijn straat in zag rijden, met aan boord een Bentley, een Dodge RAM en de diepgroene Thema!

Met een eendagskenteken ben ik naar de RDW in Nieuwegein gereden voor keuring en toelating, gevolgd door het laten maken van nieuwe kentekenplaten bij Brezan en een APK-keuring bij een voor mij vertrouwd adres, Oldtimerland in Amersfoort.

Op de website van FCA Heritage heb ik alle formulieren ingevuld om het geboortecertificaat, ‘Certificato di Origine’ van de Thema te verkrijgen, wat na betaling van 70 euro en twee weken geduld dan ook gelukt is.

Hendrik-Jan Brands haalde zijn op internet gevonden Saab 9.5 Troll-R zelf op uit Zwitserland: “Nadat de Corona beperkingen afnamen, konden we in juni eindelijk naar Zwitserland en zijn we in de nachttrein (een aanrader) gestapt. De volgende ochtend stond de verkoper ons bij het station in de auto op te wachten. Vandaar zijn we naar zijn garage gereden om de auto eens goed te onderzoeken. Met nodige Saab ervaring wist ik waar ik op moest letten. Wat ik aantrof, gaf vertrouwen en hoewel de auto minder mooi was dan gehoopt, viel hij ook zeker niet tegen. Over de prijs waren we het snel eens, en ‘s middags zijn we al naar de ‘Bundesambt’ gegaan om de auto over te schrijven en exportplaten te regelen. Dat gaat heel eenvoudig in Zwitserland dus was de Troll R nu echt van ons! Twee dagen later hebben we de auto aan de grensovergang ‘geëxporteerd’ en zijn we door Duitsland naar huis gereden. In Nederland moest de auto op audiëntie bij de RDW, moest de BPM betaald worden (best lastig om de waarde te bepalen van een auto die nooit in Nederland geleverd is geweest) en moesten tal van andere zaken geregeld worden. Helaas had de RDW pas zes weken later tijd, maar daarna was de Saab klaar voor gebruik.”

Klinkt dit allemaal nog steeds te ingewikkeld, dan zijn er in Nederland voldoende bedrijven die naast transportdiensten ook de import en zelfs het ter plaatse beoordelen van de auto aanbieden. Vanzelfsprekend met bijbehorend kostenplaatje. De conclusie is dat minder gangbare klassiekers vaak in hun land van oorsprong nog voldoende te koop worden aangeboden. Met bovenstaand inzicht over de import en de te verwachten stappen, kan de tijdens uw vakantie, of op internet gevonden droomauto dus snel over Nederlandse wegen laten rijden.


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

De grenzeloze tractie van een Evo 2

Volgend bericht

Een hoge aaibaarheidsfactor





Bezoekers lazen ook


Meer historie

De grenzeloze tractie van een Evo 2

Na het nodige geduld heeft Reinier van Beest uiteindelijk de Lancia Delta Integrale 16 Evo2 kunnen kopen die hij al lang...

16 July 2021