Laatste nieuws

Wedergeboren BMW’s 323i uit Nieuwpoort

Nieuwsberichten / 18 april 2019

De Belgische restaurateur Yves Decan gaat een serie ‘wedergeboren’ BMW’s 323i bouwen.

Decan heeft voor zijn project de naam R3born gekozen, wat staat voor ‘reborn’. Zijn doel is nieuwe versies van de iconische BMW 323i te maken. Hij is op het idee gekomen toen hij voor zichzelf zo’n 3-serie van eind jaren ’60, begin jaren ’70 had gekocht. Daarvan heeft hij inmiddels een test mule gemaakt.
Decan heeft een restauratiebedrijf in Nieuwpoort in Vlaanderen en is ook de drijvende kracht achter het vrij nieuwe klassiekerevenement Nieuwpoort Drivers Days.
Decan: “De 323i was voor velen destijds de eerste snelle 3-serie, lang voordat er sprake was van de M3. Het is een auto met een uitgesproken speels karakter en heel fijne zescilinder-in-lijn. Ik wil de 323i met respect voor het origineel in een moderner jasje steken. Ik heb dus geen back dating voor ogen zoals Singer dat met 911’s doet, maar een complete make-over met een eigentijdse insteek.”

Decan is de eerste van zijn ‘Munich Icons’ momenteel aan het bouwen. Hij gaat uit van een volledig gerestaureerde carrosserie, die hij verstevigt. Daarnaast vervangt hij zoveel mogelijk van de buitenste stalen koetswerkdelen door carbon exemplaren, waardoor de BMW niet alleen aanzienlijk stijver maar ook lichter wordt. Hij kiest daarbij voor licht verbrede wielkastranden zodat hij bredere wielen en banden kan monteren.

Ook kleinere koetswerkdelen zoals de bumpers, sierlijsten en een kofferbak spoiler naar eigen ontwerp wil hij van carbon maken. De voorspoiler is eveneens een eigen creatie, met grote openingen om remmen en techniek van de nodige koeling te voorzien.
Decan: “Klassieke BMW’s staan bekend om hun wispelturige karakter vooral op nat wegdek. Om dat euvel enigszins te verhelpen maak ik de volledige achterwielophanging regelbaar en voorzie hem van de nodige upgrades. Elke wedergeboren 323i krijgt volledig regelbare Bilstein dempers, indien gewenst gecombineerd met een veersysteem van Öhlins, voor klanten die graag track days doen. Een zelfsperrend differentieel monteer ik standaard.”

Wat de motor betreft, wil Decan, die ook een BMW motorfiets naar eigen smaak heeft aangepast, drie vermogens aanbieden.
“De instapper is een 3,0-liter met 240 pk, gericht op grotendeels normaal weggebruik en een comfortabele loopcultuur:, aldus Decan. “De volgende stadia zijn 280 en 350 pk, respectievelijk uit een 3,0 of 3,2-liter zes-in-lijn. Elke krachtbron wordt gekoppeld aan een manuele zesbak.”

Op vlak van de remmen heeft Decan eveneens grote plannen, met op maat gemaakte systemen naar de wens van de klant. “Elk exemplaar zal op 17-inch wielen staan om grote remmen te huisvesten en het extra vermogen op het wegdek over te brengen”.
Ook het interieur wordt volledig herbouwd. “Ik ga voor een mix van klassieke en exotische materialen. Ik denk eraan de achterbank weg te laten en een race shifter te monteren. “Elektrische ramen of verwarmde stoelen zullen ontbreken, ook andere hulpsystemen zijn uit den boze. Een laag wagengewicht is cruciaal, net als efficiëntie en rijplezier”, aldus Decan.
www.munichicons.be


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Plus Six, de Morgan voor de toekomst

Volgend bericht

BMW M850i: allround Freude




Uitgelicht

Plus Six, de Morgan voor de toekomst

Dit is de in Génève onthulde Plus Six, de vervanger van de legendarische Morgan Plus Eight. De Plus Six is de eerste...

15 April 2019

Webdevelopment Passionate Bastards