Laatste nieuws

Westfield SEIW Sports (2009)

Octane Auto's / 9 mei 2020

Het uitgangspunt van de zoektocht van Ton Peterse was duidelijk. Hij wilde ‘zo veel mogelijk rijplezier’ vinden in een open auto en kwam daarmee uit bij zijn Westfield SEIW Sports uit 2009.

“De Westfield is voor mij vooral een invulling van het plezier dat ik heb in werken met technische producten. Eigenlijk zie ik mezelf meer als techneut dan als fanatiek autoliefhebber. De Westfield is een mooi stuk techniek, waarin, net als bij de Lotus Seven destijds, alles is teruggebracht tot de basis van wat er nodig is voor een goede wegligging en prima rijprestaties. Ook als motorrijder komt de Westfield voor mij zo dicht bij een motor als een auto maar kan komen. Direct in contact met de techniek en spartaans open rijden.”

“Van jongs af aan heb ik een grote interesse in techniek en in ‘klussen’. Toen ik op de MTS de opleiding werktuigbouwkunde ging volgen, kocht ik samen met mijn vader een oude Saab 96 om samen op te knappen. Daarvoor had ik al veel ervaring opgedaan met het uit elkaar halen en reviseren van brommers en motoren. Mijn eerste eigen auto was een andere Saab 96 die we, in tegenstelling tot de eerste, wél opgeknapt hebben tot het punt dat ik er goed in kon rijden. Mijn vader had zelf een Saab 99 gehad, dat verklaart het Saab-virus in de familie. Verder ben ik niet merkentrouw en heb geen favoriet merk. De leaseauto’s die ik heb gereden zijn bijna allemaal opeenvolgend van een ander merk geweest.”

Westfield is in 1982 opgericht door Chris Smith. Zijn eerste auto was een replica van de 1956 Lotus XI Le Mans, die hij bouwde in de garage van zijn huis in Westfield House in Engeland. Net als Caterham is het bedrijf nu gespecialiseerd in variaties op de Lotus Seven, die zowel compleet afgebouwd als in kitvorm geleverd worden. Het bedrijf heeft sinds de start 13.000 auto’s verkocht aan liefhebbers over de hele wereld.

“De Westfield is geleverd in veel varianten. Mijn auto is een Westfield Seiw Sports uit 2009 in de kleur bordeauxrood, met een Ford Sigma 1,6 liter motor die 130 pk levert. Dat geeft de auto, met een gewicht van 540 kg, een acceleratie van 0-100 km/h in ongeveer 4,5 seconden en een topsnelheid van 160. Dat is ruim voldoende wat mij betreft, want het snelheidsgevoel in deze auto is gigantisch. Open en heel laag bij de grond voelt het alsof de wereld aan je voorbijraast. Hij stond te koop bij de oude importeur van Westfield in Lelystad, MB Motorsport. Op zoek naar een leuke open auto kwam ik al snel op varianten van de Lotus Seven uit. In het verleden heb ik een rondleiding en demonstratie gehad bij Donkervoort, wat mij betreft de ultieme evolutie van de originele Lotus, maar die auto’s zijn echt een stapje te duur voor mij. Een Caterham had ook gekund, maar in Lelystad stonden een paar nieuwe (oude voorraad) Westfields te koop en daar ben ik als eerste gaan kijken.”

“Een voorwaarde voor mij was wel dat de auto in de fabriek gebouwd was. Een tweedehands kitcar leek mij een groot risico, omdat je nooit weet of een goedwillende amateur wel alle bouten en moeren heeft aangedraaid. De auto is helemaal origineel en dat wil ik ook zo houden, al zit ik er wel aan te denken om het chassis net een beetje hoger te zetten. Dat grootste uitdaging van onze Nederlandse wegen zijn de verkeerdrempels. De glooiende zijn goed te doen, maar de oude steile drempels zijn een probleem. De motor ligt slechts zes centimeter boven het wegdek en het chassis slechts twaalf. Dat leidt af en toe tot een verontrustend schraapgeluid. Je zit zo laag bij de grond dat je daar goed rekening mee moet houden. Andere verkeersdeelnemers zien je niet altijd aankomen, een rotonde met in het midden hoge begroeiing is goed opletten, een lage zonstand is erg lastig want het zicht is dan erg slecht met het rechtopstaande raampje en tot slot is instappen voor 50plussers ook niet heel gemakkelijk.”

“Daar staat tegenover een ongelofelijke hoeveelheid rijplezier. Het is een lichte en snelle auto, open en dicht bij het wegdek. Alsof je met een kart de openbare weg op gaat. Door mijn lidmaatschap van de Kit Car Club (KCC) heb ik op track days in Lelystad de auto goed leren kennen. De rijvaardigheidsoefeningen die je dan kan doen zijn heel erg leuk en vooral ook leerzaam. Hoewel het dus helemaal geen praktische auto voor lange ritten is, willen mijn vrouw en ik er toch mee op pad voor een paar leuke reisjes met hotelovernachting erbij.”

“Omdat ik de Westfield tot nu toe alleen bij mooi weer rijd, ben ik op zoek naar een alternatief voor het kleine linnen dak dat meegeleverd wordt. We zijn niet heel erg groot maar dat dakje geeft een claustrofobisch gevoel en het zicht rondom wordt sterk gereduceerd. Als techneut zoek ik vanzelfsprekend mijn eigen oplossingen en geïnspireerd door Donkervoort die ook zijn auto van een vast dak heeft voorzien ben ik aan het experimenteren met een soort scharnierende constructie van plexiglas. Tweedelig zodat passagier en bestuurder apart kunnen instappen. Er zit een strip met scharnieren op de voorruit. Het geheel is snel te monteren en ik vond het vooral leuk om zelf iets werkends te verzinnen en bouwen. Er moet nog wel een ‘doorontwikkeling’ plaatsvinden. Dat soort oplossingen bedenken vind ik echt leuk. Om te voorkomen dat ik een dure brug in de garage moest  installeren heb ik voor mijn Westfield een hydraulische Trike-lift gekocht die te bedienen is met een voetpomp. Daarmee is de lichte auto tot een meter op te tillen. Wel heb ik de lift smaller moeten maken zodat de wielen erbuiten vallen.”

“Naast het rijden met mijn Kawasaki VN900 motorfiets is en blijft het maken van mooie ritjes met de Westfield een fijne hobby. Je krijgt veel positieve reacties, misschien omdat iedereen ziet dat dit de basis is van sportief autorijden. Tussen alle dikke en veilige leaseauto’s op de weg is de Westfield een leuke uitzondering. Van mijn collega’s kreeg ik bij mijn 25-jarige jubileum een model van de Westfield, gemaakt van onze producten. Die staat nu te pronken op mijn bureau. Als ik nog iets te dromen heb zonder financiële beperkingen, dan zou ik graag naar Lelystad afreizen om daar dan toch maar mijn Donkervoort af te halen.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Westfield SEIW Sports (2009)

Ton Peterse


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

FCA Heritage Hub

Volgend bericht

'Victor en ik hadden enorm veel lol samen'





Bezoekers lazen ook


Meer historie

FCA Heritage Hub

FCA Heritage presenteert een nieuwe video die vertelt over de 'Hub', een permanente tentoonstelling voor verzamelaars en fans...

6 May 2020