Laatste nieuws

Wigvorm, hoge kont en zingende Busso

Man & Machine / 12 februari 2021

Op het eerste gezicht vond Gregory Heijmerink de kleine koplampen uit verhouding ten opzichte van de wigvorm en hoge kont. Maar nu begrijpt hij het ontwerp van zijn Alfa Romeo 166 volledig en waardeert het zelfs. 

“Mijn naam is Gregory Heijmerink, ik ben 29 jaar oud en ik woon in het Gooi. Mijn huidige auto is een Alfa Romeo 166 3.0 V6, als vervolg op een Alfa Romeo 155 1.6 TwinSpark (mijn eerste auto) en een GTV (916) 2.0 V6 Turbo. Nu dus als klapper op de vuurpijl het vlaggenschip: de 166. Het ‘Alfa-virus’ heb ik niet van een vreemde want mijn vader is een echte Alfist, waardoor ik ben opgegroeid tussen Italiaanse auto’s van de merken Alfa Romeo en Lancia. De beste herinneringen heb ik aan de jaren als klein kind op de achterbank van een Alfa 155 met V6 Busso, in de kleur Nero (zwart). Toen al was ik weg van die auto en helemaal van de parel onder de motorkap. Mijn eerste auto moest dan ook een 155 zijn en ik heb mijn TwinSpark in de kleur Rosso (rood) zeven jaar lang met veel plezier gereden. Door een ongeluk moest ik er helaas afscheid van nemen, waarna ik tijdelijk in een GTV heb gereden. De legendarische Busso V6 motor in de GTV, die zijn naam dankt aan de ingenieur Giuseppe Busso staat bekend om de fantastische prestaties, de heerlijke roffel en om de prachtige glimmende inlaatbuizen onder de kap.”

“Zelf had ik voorkeur voor de facelift van de 166 maar omdat die maar kort geproduceerd is, zijn deze versies schaars. De VL, wat staat voor vintage look, vond ik helemaal niet zo mooi; een zielig aangezicht – door de kleine koplampen – dat wat uit verhouding staat met wigvorm en de hoge kont. Via een contact hoorde ik van iemand die een 166 VL wilde verkopen. De prijs was goed, de kilometerstand laag maar de distributieriem had al vervangen moeten worden. Dat laatste was een risico, maar ik was verliefd en hoe vaker ik naar de foto’s keek, hoe meer ik het design van Walter de’Silva begon te begrijpen. Tot op het punt dat ik de VL meer begon te waarderen dan zijn gefacelifte opvolger. En zo stond er opeens een 166 3.0 V6 voor de deur.”

“Het is, om volledig te zijn, een Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V uit 1999 met een handmatige versnellingsbak, in 2000 parallel geïmporteerd naar Nederland, in de kleur Nero 601. Voor de 166 VL was de 3.0 V6 het topmodel. Er was ook een 2,5-liter V6 beschikbaar. De 166 is wel door mij aangepakt, want de auto verkeerde in een verwaarloosde staat; technisch zowel als cosmetisch. De eerste actie was het vervangen van de complete ‘distributie’, bestaande uit een dure multi-riem, platina bougies, filters en vloeistoffen. Omdat ik vind dat alles aan een auto goed moet zijn en moet functioneren hebben we de raammechanismes, stoelverwarming schakelaars, luchtroosters en meer gerepareerd of vervangen. Er kwamen nieuwe luxe kentekenplaten voor en achter, nieuwe velours matten en nieuwe logo’s en naafkappen. Door de jaren heen heb ik alles onderhanden genomen zowel binnen als buiten de auto. Een bekend fenomeen is dat sommige dashboarddelen kunnen gaan plakken omdat de ‘soft-touch’ na 20 jaar gebruik wel op is.”

“De 166 is verder gepersonaliseerd door de montage van een open luchtfilter, waarvan ik ook op vorige Alfa’s veel plezier heb gehad. Het aanzuiggeluid is zeer plezierig en mits goed gemonteerd (denk aan warme lucht) behoeft het maar eens in de 100.000 kilometeronderhoud. Verder een Italiaanse bergpashoorn en rode remklauwen. Op de auto zat al een set veren van KW, waarmee de 166 ongeveer 30 millimeter lager staat. Ook heb ik veel ‘OEM-tuning’ gedaan: beige vloer vervangen door zwart, betere zwartlederen stoelen met werkende verwarming en geheugenstand. De originele wielen van de VL, in de maat 16 inch vervangen door 18, zoals die origineel op de ‘FL’ zaten.”

“Het is een Alfa Romeo en mensen hebben bijna altijd een mening over het merk. Meestal negatief, wat terug te leiden valt tot de reputatie van de Alfa Sud, die al ‘roest in de folder’. Alfa is echter sinds de jaren ‘90 steeds betrouwbaarder geworden en roest komt eigenlijk niet meer voor. Wel nog wat elektronische mankementen, maar dat houdt een liefhebber niet tegen. Naar mijn mening wordt het straatbeeld opgefleurd met een Alfa tussen de saaie Duitse lease- en hybrideauto’s. Mensen kijken vaak even naar mijn auto en ook word ik geregeld aangesproken. De meeste nekkendraaiers krijg je als je de Busso laat zingen; die roffel onderin!”

Er zit veel werk in maar dankzij de medeliefhebbers en de Alfa Club zijn er nog onderdelen te krijgen voor schappelijke prijzen. Het reguliere onderhoud is goed te doen. De distributie is vrij prijzig en dit moet elke drie jaar of na 60.000 kilometer gedaan worden. Een kwaal die ook deze auto heeft is het slijten van draagarmen, vooral de bovenste. Als iemand een 166 wil kopen, raad ik hem of haar aan om te controleren of de distributieriem is vervangen, of de thermostaat 90 graden aangeeft en kijk goed naar de draagarmen, ophanging achter en de uitlijning. Roest komt voor bij de veerpootlagers achter, de kachelradiateur gaat nog wel eens lekken en bij een automaat is lekkage van koelvloeistof funest, want dat lekt dan op de computer van de automaat met een dure reparatie als gevolg. De prijzen hangen af van de staat en liggen tussen de 1.000 euro voor een mindere tot wel 13.000 euro voor een heel goed exemplaar. Maar voor 4.000 euro kan je een goede 166 kopen.”

“Samen met vrienden heb ik de Alfa een keer naar de Ardennen gestuurd en ik ben er ook mee naar Duitsland gereden. Het is een heerlijke auto, comfortabel met een sportief onderstel en genoeg vermogen en koppel onder de kap. Een echte kilometervreter! Mijn plan is om de auto te koesteren, zo te houden zoals hij nu is en er vooral veel mee te rijden. Voor mensen die op de hoogte willen blijven van de 166, raad ik mijn Instagrampagina aan: @dutchalfa166busso.”

Wil je nog een mooi verhaal lezen over de Alfa Romeo 166? Lees dan het relaas van Rosanna die een 2.5 V6 versie van deze auto in haar bezit heeft. (Octane Auto’s link)

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Alfa Romeo 166 3.0 V6 (1999)

Gregory Heijmerink


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

P66, de laatste hoop van Jensen

Volgend bericht

"Wat moet een meisje van 24 met zo’n auto?"





Bezoekers lazen ook


Meer historie

P66, de laatste hoop van Jensen

Hij was bestemd om Jensen Motor’s een nieuwe toekomst te geven, maar door een interne machtsstrijd is het is bij slechts...

12 February 2021