Laatste nieuws

Winter Trial 2019, een groot sneeuwfeest

Reportages / 28 maart 2019

Erwin Doctor in actie met de Escort

Het is een Winter Trial geworden waarover lang wordt nagepraat. Vanwege de auto’s die niet op de weg bleven, vanwege de wonderschone route die de deelnemers door Oostenrijk, Slovenië en Tsjechië leidde, en vanwege de extreme winterse omstandigheden.

De Wintertrial telde twee nachtetappes, waarin het uiterste werd gevraagd van zowel navigator als bestuurder

Afhankelijk zijn van het weer voelt hulpeloos. We zijn als mensheid tot van alles en nog wat in staat. We laten karretjes rijden op Mars, helpen ziekten de wereld uit, we leggen land aan waar eens water was. Maar sneeuw creëren lukt niet. Ja, op een groene Alpenflank kunnen we een wit skispoortje trekken met wat spuitmachines. Maar een flink gebied voorzien van een dikke laag winterpret, dat lukt niet, en dat gaat nooit lukken. En dus was er de weken voorafgaand aan elke Winter Trial nervositeit, bij deelnemers en organisatie. Ditmaal ging het anders. Zeker, er was nervositeit. Maar niet vanwege een dreigend te kort aan winterweer.

Volop gelegenheid tot mooi driftwerk tijdens de proeven op afgesloten parcoursen. Edwin van Wijngaarden en Lisa Terpstra brachten hun 240Z niet ongeschonden naar de finish

Overlast, gevaar, verraderlijke omstandigheden; aanhoudende sneeuwval bracht begin januari een enorme partij ellende voor de Alpen, vooral voor Oostenrijk. Er viel niet zomaar een pak sneeuw, niet een flinke laag, nee, er vielen letterlijk meters sneeuw. Dorpen misten aansluiting met de rest van de wereld, skiërs raakten zoek, hordes vakantiegangers moesten in hotels blijven omdat de skigebieden de blijvende sneeuwval niet konden verwerken. Er was in een groot gedeelte van de Alpen sprake van serieuze sneeuwoverlast. Toen ik Winter Trial-organisator Bart Rietbergen een kleine week voor de start van de negentiende editie van zijn winterspektakel aan de telefoon had, klonk hij nerveus. “Alleen al de startlocatie, een grote parkeerplaats, die krijgen we nooit op tijd sneeuwvrij. Er ligt letterlijk drie meter sneeuw. Daar is niet doorheen te komen.” Mooie rolverandering, dacht ik. Dit keer geen spanning bij de deelnemers of er voldoende sneeuw ligt, maar spanning bij de organisatie, omdat er te veel sneeuw was.

Uiteindelijk hebben de deelnemers een week lang ervaren hoe het is als ergens letterlijk drie tot vier meter sneeuw valt. Naast de weg lagen witte muren, aan de kant geschoven winterse neerslag, zo groot als een geluidswal. We reden meermaals door dorpen waar de bewoners via een tunnel naar hun voordeur konden komen. Maar de Winter Trial ging gewoon door. En hoe. Het werd een spektakel van jewelste. Waar strijd was tot de bekende, late donderdagavond. ‘De nacht van de lange messen’, zou ook deze negentiende editie de winnaar bepalen. Pa en zoon Kuipers streden onderling om de familie-eer, Hank Melse wist met een gedurfde rijstijl in zijn uitdagend gewrapte Porsche 911 de overwinning in de Trial-klasse af te pakken.

De Engelsen, zeer ervaren en daardoor doorgaans equipes die meedoen voor de winst, kwamen er dit jaar niet aan toe. Je ziet dan ook langzaamaan een verandering in de Winter Trial. Waar het in de beginjaren een evenement was waar veel echt oude klassiekers reden, daar zie je nu nog amper van dat bejaarde spul; geen pre-war auto’s meer. De show verdwijnt een beetje, de competitie neemt toe. Met rallyhelden als Erwin Doctor, Peter van Merksteijn en de heren Kuipers, komt er heel wat jaren rally en race-ervaring aan de start. Dat die ervaring niet direct van doorslaggevend belang is, is wel gebleken uit de overwinning van Hank en Nicole Melse.

Van Merksteijn vergooide de kans op een mooie eindklassering in de laatste van de twee avondetappes. Hij zette zijn geweldig klinkende 911 achterwaarts in een greppel. Maar de bokaal voor de sterkste reddingsactie van de Winter Trial 2019 ging naar René Kuipers en Willem van Leeuwen. Een dikke laag sneeuw maakte een diepe greppel voor het oog onzichtbaar. Hun BMW CSL schoof er diep in. Op de voor het overige verkeer afgesloten weg kon lange tijd geen sleepdienst komen. En dus bedachten Van Leeuwen en Kuipers zelf een oplossing. Een flinke sleepkabel werd aan een paal geknoopt, door het achterwiel getrokken en aan een andere paal iets verderop bevestigd. Vervolgens werd er zachtjes gasgegeven, de kabel rolde zichzelf op en de BMW werd als vanzelf uit de greppel getrokken. Mooie ‘Macgyver-actie’.

Equipe Banken en de ervaren navigator Sorée mogen het de volgende editie van ‘het sneeuwfeest’ in de Trial klasse proberen. Overwinning in de Challenge klasse resulteert nu eenmaal altijd in promotie. Avondetappes dus, ook voor hen. Etappes? Jazeker, tegenwoordig kent de Winter Trial er twee. Tweemaal met het mes tussen de tanden door het onherbergzame, woest besneeuwde, ruige Oost-Europa. Zulks neemt risico’s met zich mee. Zo bleek ook deze editie. Max Verstappen kent de oude raceregel maar al te goed; je zult eerst moeten aankomen, alvorens je een goed resultaat kunt halen. En d’r gingen er veel af. Meestal was een rukje met een kabel voldoende om de rally voort te kunnen zetten. Soms niet, maar uiteindelijk is alles goed gekomen. En waren de verhalen ’s avonds aan de bar weer sterk als vanouds. Over verhalen gesproken. Het gerucht gaat de naderende, jubilerende Winter Trial teruggaat naar Scandinavië. Het Scandinavië waar het zo vreselijk koud kan zijn.

Tekst Werner Budding

Foto’s Luuk van Kaathoven


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Octane met eigen concours naar Soestdijk

Volgend bericht

Capital Cars & Classics, weer bijzonder divers




Uitgelicht

Octane met eigen concours naar Soestdijk

Tijdens het grote Concours d’Elegance Paleis Soestdijk op 24 en 25 augustus zal er een tweede concours gehouden worden,...

24 March 2019

Webdevelopment Passionate Bastards