Laatste nieuws

Zeer oncomfortabel en luidruchtig, maar…

Man & Machine / 6 november 2020

Toen Marc Vos zijn MGB bij het garagebedrijf in Oirschot afleverde voor de montage van een sperdifferentieel, trof hij daar een Land Rover Series 3 op de brug. Het was liefde op het eerste gezicht!

“Helemaal niet op zoek naar een andere auto en dik tevreden met de MGB, kwam er opeens een Land Rover op mijn pad en… ik was op slag verliefd. De Land Rover, een Series 3 109 long wheel base uit 1972 , bleek te koop te zijn. Hij was origineel in Nederland geleverd, dus met het stuur aan de juiste kant. De oorspronkelijke kleur was ANWB-geel, maar een vorige eigenaar heeft daar deze mooie blauw/wit-combinatie van gemaakt.”

“Onder de motorkap ligt een 2,25-liter diesel met 62 pk en met dat geringe vermogen is het geen snelheidsmonster. De acceleratie van 0 tot 100 km/h is te meten met een zonnewijzer en het voordeel hiervan is, zoals een vriend van me eens zei, dat je daardoor eigenlijk altijd vooraan rijdt. Overigens haalt de auto de 100 km/h niet eens; de topsnelheid ligt rond de 90 en op die snelheid is de Land Rover zeer oncomfortabel en luidruchtig. Het rijden in deze auto is echte onthaasting. Om van A naar B te rijden pak ik nooit de snelweg, maar trek ik gewoon wat meer tijd uit en rijd  heerlijk binnendoor.”

“De vorige eigenaar had deze Series 3 na meer dan tien jaar uit een schuur gehaald en de bedoeling was om hem voor de verkoop klaar te laten maken. Mijn timing was dus perfect. Technisch was hij grotendeels in orde. We hebben alle roest aan het chassis aangepakt maar voor de rest heb ik de auto gelaten zoals hij is. Een Land Rover is een echte gebruiksauto en ik vind dat je er dat zeker ook aan af mag zien. Sterker nog, een tiptop gerestaureerde Land Rover vind ik eigenlijk helemaal niets; een Land Rover hoort ‘patina’ te hebben. Wel hebben we een geluidsisolatie-set gemonteerd, zodat we elkaar onder het rijden kunnen horen en is het reservewiel verhuisd naar de motorkap. Dat hoort gewoon bij een Land Rover van deze leeftijd. De auto was nog helemaal origineel, zelfs de banden waren nog van midden jaren ’70. Die heb ik inmiddels vervangen.”

“Een Land Rover is altijd mijn droomauto geweest en dan ook precies in de kleurcombinatie die ik nu heb, blauw/wit. De liefde is begonnen met het volgen van de Camel Trophy rally’s die in de jaren ’80 geregeld op televisie waren. Land Rovers zijn onverwoestbaar, kunnen overal komen en staan daardoor symbool voor vrijheid, reizen, natuur, en puurheid. Dat spreekt mij aan. De robuuste, rauwe en Spartaanse uitstraling van de Series-modellen vind ik geweldig, en het rijden is absoluut een belevenis. Zelfs een tripje naar de lokale supermarkt voelt al bijna als een avontuur. Het is echt puur autorijden en hard werken: veel herrie, geen stuurbekrachtiging, een hoge zit zonder enig comfort en een enorme remweg. Het sturen is iets dat je moet leren omdat de auto zijn eigen weg lijkt te kiezen. Daarnaast komt er bij regen altijd wel wat water naar binnen.”

“Mijn eerste auto was een Peugeot 205 Lacoste maar in de loop der jaren zijn diverse auto’s de revue gepasseerd, waaronder ook een aantal oldtimers. In het verleden heb ik een Ford Mustang uit ’67 gehad, een Volkswagen Kever, een Fiat 124 Sport Coupe en een Cadillac Seville. Op dit moment rijden we de MGB waar ik met mijn zoon veel leuke dingen mee beleef. En daar is nu dan de Land Rover bij gekomen.”

“Door de Corona-restricties zijn we helaas nog niet heel ver weg geweest met de Land Rover. De auto was al behoorlijk goed toen hij bij ons kwam maar we zijn er direct mee gaan rijden om alle ‘kinderziektes’ te leren kennen en op te lossen. Deze testritten brachten ons in Zuid-Limburg, Zeeland, Twente en de Veluwe. Doordat we de snelweg niet gebruiken voelen deze korte ritjes toch aan als een echte road trip. Een van de eerste dingen die ik bij de auto heb gekocht is een daktent en daardoor konden we afgelopen zomer tijdens de ritjes onderweg kamperen.”

“Zelf ben ik zeker niet technisch, maar toch probeer ik dingen samen met mijn zoon aan te pakken. Mijn oudste zoon volgt een monteursopleiding en dat is erg handig nu we deze auto hebben; aan een Land Rover blijf je sleutelen. Laatst hebben we een deel van de stuurinrichting vervangen, maar het vervangen van de versnellingsbak voor een gereviseerd exemplaar hebben we toch maar uitbesteed.”

“De Land Rover vormt een ideaal koppel met mijn MGB uit 1975, die we gebruiken voor kaartlees-rally’s. De MG heeft al een keer in Octane Auto’s gefigureerd (link). We gebruiken de Land Rover vooral om te ontspannen in de omgeving, maar de bedoeling is om, zodra de grenzen weer opengaan, er samen met mijn zoon mee naar Schotland te rijden. Met dat doel zijn we hem nu van binnen klaar aan het maken om er goed mee te kunnen kamperen. Slapen doen we op het dak, maar soms wil je ook even ergens droog kunnen zitten. Met de droom van wakker worden met uitzicht over een prachtig Schots ‘loch’, nemen we nu de tijd om de details goed te krijgen. Voorlopig komt er geen auto meer bij; met de MGB en Land Rover houden we het nog wel even uit!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Land Rover Series 3 109 LWB (1972)

Marc Vos

 


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Bentley Motors 100% elektrisch in 2030

Volgend bericht

De fantastische BRM V16 keert terug





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Bentley Motors 100% elektrisch in 2030

Op hetzelfde moment dat Ferrari aankondigt nooit een honderd procent elektrisch merk te willen worden, presenteert Bentley...

6 November 2020