Laatste nieuws

Zeldzame bescheidenheid

Man & Machine / 14 oktober 2022

In de rally-paddock van de Octane Scramble stond een auto die opviel door zijn bescheidenheid. De Sunbeam Avenger 1500 TC van Henny Koorn is een zeldzame verschijning in Nederland; reden waarom bijna niemand de auto herkende.

“Auto’s hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn leven en nog steeds kijk ik graag naar nationale en internationale rally’s en F1 Grand Prix’. Ook bezoek ik graag klassiekerbeurzen in binnen- en buitenland. Mijn voorliefde gaat vooral uit naar Engelse auto’s alhoewel mijn eerste auto een Renault 4 uit 1957 was. Die had ik gekocht voor 50 gulden met als enig probleem het ontbreken van een rijbewijs. Toch heb ik er toen al wel mijn omgeving mee verkend. Zoals veel jongens in de zestiger jaren heb ik fanatiek merken en kentekens genoteerd, waarna de auto’s elkaar in een rap tempo opvolgden. Zoals de Fiats 500, 600 en 1500, de  Autobianchi Primula (wie kent hem nog?) en twee lelijke eenden (2CV) die meer dan voordelig waren met een vriendin op grote afstand. Daarna brak er een periode aan met onze nationale trots, de DAF. Ik heb twee DAF 55 Marathons versleten bij mijn entree in de nationale rallywereld. Beide auto’s vertoeven nu op de eeuwige jachtvelden.

Daarna is mijn voorliefde voor de Engelse auto’s ontstaan, te beginnen met een Hillman Imp en later met een Sunbeam Imp Sport. Beiden moesten eraan geloven in diverse vaderlandse rally’s. In een latere periode verscheen ik aan de start met een Sunbeam Avenger 1500. Deze auto is mij in de periode daarna altijd bijgebleven tot het moment in 2009 dat er op Marktplaats een werd aangeboden; in redelijke staat en in mijn favoriete kleur rood. De auto was beschadigd en had behoorlijk wat deuken opgelopen in de schuur waar hij 20 jaar had doorgebracht.

Engelse oldtimers: “ze roesten altijd, starten nooit en lekken heel veel olie”

Na contact met de eigenaar ben ik afgereisd naar Hengevelde in Overijssel en na lokale inspectie begon de moeilijke onderhandeling over de prijs. Die werd bemoeilijkt omdat eigenaar van mening was dat zijn oldtimer ‘goud’ waard was, mede veroorzaakt zijn gebrekkige kennis van de markt en in het bijzonder van Engelse gebruiksauto’s. Liefhebbers in mijn omgeving hebben een algemene kreet voor Engelse oldtimers: “ze roesten altijd, starten nooit en lekken heel veel olie”. Dat heeft echter mijn liefde voor het Engelse rollende erfgoed nooit in de weg gestaan.

De eigenaar was zo vriendelijk de historie van de Sunbeam, voorzien van foto’s, uit de doeken te doen. Zijn werkgever (deze had een hoveniersbedrijf) was de eerste eigenaar van de Sunbeam en had er ongeveer tien jaar met plezier mee gereden. Toen hij de Sunbeam nadien wilde inruilen was hij zo geschrokken van het aanbod dat hij na een hartgrondig ‘dat nooit!’ besloot de Avenger op te slaan in zijn werkplaats. Door ruimtegebrek plaatste hij de auto met behulp van een heftruck boven op de ijzeren spanten van de werkplaats en daar heeft hij 20 jaar hoog en droog gestaan. Gelukkig zijn er foto’s van bewaard. Het interne transport met de heftruck ging helaas gepaard met beschadigingen aan deur en benzinetank.

 

Vele jaren later stelde een medewerker van de hovenier steeds meer vragen over de Avenger en uiteindelijk kon hij de auto kopen. De Avenger had weer vaste voet aan de grond, maar dat ging helaas niet zonder problemen en had nog meer deuken tot gevolg. De kersverse eigenaar maakte met behulp van vrienden de auto grondig schoon en toen heeft een bevriend garagebedrijf met enige kennis van oldtimers de Sunbeam technisch onderhanden genomen. Zoals gebruikelijk bij een dergelijk operatie zijn alle vloeistoffen vervangen, de remmen gangbaar gemaakt en is de auto startklaar gemaakt. Tot grote vreugde van de nieuwe eigenaar kostte het weinig problemen om de motor te laten lopen en kon het afstellen van de Stromberg carburateurs beginnen. Na wat fine-tuning was de Avenger APK-waardig in 2008 en kon voor de nieuwe eigenaar het grote genieten beginnen. Echter, omdat in zijn vriendenkring steeds meer stemmen opgingen hoe hij in de toekomst toch aan nieuwe onderdelen zou kunnen komen, kreeg hij steeds meer knikkende knieën en besloot hij toch maar om zijn nieuwe bezit te verkopen.

Marktplaats gaf uitkomst en ik werd de nieuwe eigenaar van de Sunbeam Avenger 1500 TC. Voor de zekerheid heb ik hem met de autotrailer opgehaald en meteen gestald in een verwarmde opslag. Omdat ik voorlopig geen tijd had om de Avenger cosmetisch onder handen te nemen was opslag de beste oplossing. Ongeveer vijf jaar geleden heb ik hem wakker geschud en ben begonnen met de renovatie van het plaatwerk. Hoewel de minimale roest aan de voorkant wel te verhelpen zou zijn heb ik er toch voor gekozen om het een en ander te vernieuwen. Via een contact van de Rootes-club, in het uiterste noorden van ons kikkerland, kon ik twee nieuwe voorschermen en een onderpaneel kopen. Een ander contact had nog een benzinetank liggen. De deuken in het plaatwerk lieten zich makkelijk verwijderen en de montage van het nieuwe plaatwerk was een ‘fluitje van een cent’.

Het spuitklaar maken gaf ook geen verrassingen en een bevriende spuiter gaf de Avenger zijn originele kleur terug. De spuuglelijke vinyl dakbekleding kwam niet terug en het afbouwen kon gaan beginnen. Eerst zijn de remmen aangepakt en daarbij is bijna alles vervangen: remzadels, bekrachtiging, achterrem-schoenen en de meeste leidingen. Daarna was het interieur aan de beurt met de montage van Recaro stoelen, de Willans gordels waarmee de meeste Formule-1 coureurs in de jaren zeventig rondreden en ook het dashboard met de meters ontkwam niet aan een opfrisbeurt en werd voorzien van LED-verlichting.

Voor een goede wegligging zijn de ophangrubbers vernieuwd en monteerde ik look-a-like Minilites van Panasport uit Californië. Met montage van een sumpguard en tankguard hebben we de onderzijde beschermd tegen rondvliegende stenen. De eerste APK-keuring in 14 jaar kwam in beeld en met de montage van een Tripmaster, Cibië verstralers en bonnetpins was de Avenger klaar. Op 1 juli 2019 ging hij fluitend door de keuring en toen kon het grote genieten voor mij gaan beginnen.

Helaas gooide corona veel roet in het eten en van een competitieoptreden is het (nog) niet gekomen. Wel heb ik met de auto klassiekerevenementen en beurzen bezocht. Terugkijkend heb ik erg veel plezier beleefd aan bouwen van deze bijna 50-jarige Sunbeam Avenger 1500 TC uit 1973. Er zijn in Nederland nog twee exemplaren bekend van deze uitvoering. Met zijn ruim 80 pk vermogen uit de 1500 cm3 motor en een gewicht van minder dan 900 kg is het een levendige auto om mee te rijden. Grappig is dat bijna niemand de Sunbeam bij een eerste aanblik herkent; men heeft het dan over een Ford Escort of Opel Kadett maar van de naam Sunbeam hebben ze nog nooit gehoord, laat staan van Rootes, de moedermaatschappij. Op het ogenblik staat de Avenger te koop om plaats te maken voor een nieuw project; het ombouwen van een DAF 55 Marathon tot rallyauto. Het bouwen is misschien nog wel leuker dan het ‘af’ hebben van een auto.

Technische specificatie:

  • Rollbar
  • Recaro LS kuipstoelen
  • Pana Sport (Minilite) velgen 6 x 14″
  • Kumho Ecowing banden, 195/60/14 (nieuw)
  • Spoorverbreders
  • Sumpguard
  • Tankguard (factory)
  • Willans Silverstone 4 punts full harnas gordels
  • Moto-Lita lederen stuur
  • Cibié Oscar verstralers
  • Fly-off handrem
  • Terra intercom headset (nieuw)
  • Terratrip 202 plus v4 incl. voetpedaal
  • BigDigit rally klok
  • Kaartleeslamp Avanti
  • Hoofdstoomschakelaar
  • Navigator voetensteun (nieuw)
  • Ontsteking (nieuw)
  • Elektrisch ruitensproeier systeem.
  • Professioneel gespoten in 2016
  • Chassis & de binnenschermen zijn geseald.
  • Nieuwe raamrubbers
  • Nieuwe ruitlijsten
  • Verstelbare schokdempers achter
  • Wielophanging met versterkte rubbers
  • Carrosserieversterkingen voor
  • LED-verlichting dashboardinstrumenten
  • Dasboard ‘gefolkt’
  • Halogeen hoofdverlichting
  • 12 volt en USB-aansluitingen
  • Extra HD-zekeringen kast
  • Extra zware accu 74 AH
  • Brandblusser 2 kilo
  • Lichtmetaal Reservewiel
  • Breedstraler achteruitrijlamp
  • Blauwe garagehoes

Man & Machine

Sunbeam Avenger 1500 TC (1973)

Henny Koorn

 


Tags: , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Alpine A110 'Radicaal'

Volgend bericht

Een moeilijk doelwit





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Alpine A110 'Radicaal'

Alpine vult het A110-gamma aan met de A110 R, waarbij de ‘R’ staat voor ‘Radical’. Een auto lichter is, aerodynamisch...

12 October 2022