Laatste nieuws

Zoute Grand Prix 2019

Reportages / 28 oktober 2019

Knokke-Heist, en in het bijzonder het trendy gedeelte rond Het Zoute (spreek uit Het Zoete), was het toneel voor de Tiende editie van de Zoute Grand Prix. Van 10 tot 13 oktober 2019 was Het Zoute het internationale toneel voor de meest prestigieuze automerken, zowel oud als nieuw. Tiny Verhoeven was erbij en doet verslag.

Volgens de organisatie wordt Het Zoute steevast geassocieerd met “een verfijnde levensstijl waar klasse, ontspanning en sportiviteit het hoge woord voeren”. De Kustlaan en het hippe Albertplein in Het Zoute vormen het ideale kader voor de Zoute Top Marques tentoonstelling waar prestigieuze automerken hun nieuwste modellen en primeurs laten zien.

Wij waren er vanaf donderdagmorgen bij want het evenement strekt zich uit over 4 volle dagen met voor ieder wat wils. Er is een mooie klassiekerrally, het veilinghuis Bonhams houdt er een veiling en het Concours d’Elegance is van een zeer hoog niveau. Op zondag is er een GT Tour met heel bijzondere sportwagens en het bovengenoemde Top Marques is ook de moeite waard.

Op donderdag zijn we aanwezig bij de technische controle van de rallywagens. Er is behoorlijk veel vooroorlogs materiaal van de merken Bugatti, Bentley, MG, Lagonda, Delage en een armada vooroorlogse BMW’s 327 en 328. Er zijn ook jongere deelnemers: XK Jaguars, Healey’s, Mercedessen waaronder enkele vleugeldeuren, Porsche’s 356 in alle uitvoeringen en de RS 550 Spyder. Plus hele mooie Ferrari’s, Lancia’s en Aston Martins.

Verder lopend langs de paviljoens van Top Marques op de Zeedijk belanden we bij de veilingopstelling van Bonhams. Een Ferrari 275 GTB Longnose met aluminium carrosserie moet de ster worden met een verwachte miljoenenopbrengst. Het veilingaanbod is divers en loopt in waarde van hoog – F40, Enzo, F12 TDF – via Porsches, Mercedessen en bijvoorbeeld een Shelby Cobra naar betaalbare auto’s als een Mini Moke en een MG B.

Het echte spektakel begint op vrijdagmorgen met de start van de rally die deze dag naar de Vlaamse Ardennen leidt. Een hele mooie route door een prachtige omgeving en daar kon het slechtere weer niet veel aan afdoen. Op vrijdagavond wordt de Bonhams veiling gehouden en inderdaad is de Ferrari met een opbrengst van 2,8 miljoen inclusief veilingkosten de ster van de show. Er wordt goed verkocht maar zoals altijd blijft er ook wel wat onverkocht staan.

Op zaterdag gaat de rally richting Zeeland waar onder andere Vlissingen wordt aangedaan. Wij kiezen echter voor het concours waar buiten het klassieke gebeuren ook een aantal primeurs zouden worden onthuld. Zo presenteert Porsche ter ere van de 75ste verjaardag van Jacky Ickx een 911 Carrera 4 ‘Belgian Legend’. Bugatti laat twee creaties zien: een Chiron Sport en de Centodieci, een hommage aan de EB 110. Die laatste auto wordt gemaakt in een oplage van tien stuks. Voor een prijs van acht miljoen euro, wat veel lijkt, maar ze zijn allemaal verkocht.

Verder een Dalara Stradale, een racewagen voor op straat van de Italiaanse racewagenconstructeur, en De Tomaso P72 en Pininfarina Battista. De in totaal tachtig concoursauto’s staan opgesteld op de fairway van de Royal Zoute Golfclub, een perfecte locatie.

Op zondag wordt de GT Tour gereden met GT’s van maximaal twintig jaar oud. Dat komt erop neer dat u de auto’s voorbij ziet en hoort komen, die de dealers van Lamborghini, Ferrari, Aston Martin, Bentley, Rolls Royce, Porsche, BMW, AMG Mercedes in de showroom hebben staan.

In de middag volgt dan de afsluiting met de prijsuitreiking van het concours. Er zijn veel prijzen maar de belangrijkste is natuurlijk ‘Best in Show’, opgedeeld in twee prijzen voor ‘pre-war’ en ‘post war’. De Mercedes 540K van Hans Hulsbergen, die ook in Soestdijk gewonnen heeft, is de beste pre-war auto en de Ferrari 166 Barchetta die prominent op de omslag van het meest recente Octane Magazine wordt geportretteerd wint ‘post-war’.

Voor het slot van dit vierdaagse autofeest rijden alle concoursdeelnemers naar het centrum van Knokke voor een publiekspresentatie op het podium. Het kippenvel dat het geluid van de 166 Barchetta veroorzaakt is nog niet weggetrokken. Volgend jaar (8 – 11 oktober 2020) zijn wij er zeker weer bij!

Meer foto’s: Octane’s Facebook Album

Tekst en foto’s: Tiny Verhoeven


Tags: , , , , , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Verjaardagscadeau: Donkervoort D8 GTO-JD70

Volgend bericht

Hoe verzeker je een klassieker?





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Verjaardagscadeau: Donkervoort D8 GTO-JD70

Het nieuwste model uit de Donkervoort D8 GTO-familie, breekt volgens Donkervoort door de 2G-barrière. De D8 GTO-JD70...

28 October 2019

Webdevelopment Passionate Bastards