Kimera Automobili presenteert zijn vierwielaangedreven EVO38 in Californië, tijdens de Monterey Car Week.

Wat Kimera al bij de EVO37 heeft bewezen, en trouwens ook bij de spectaculaire K39 (die gebaseerd is op de Lancia Beta Monte Carlo Turbo racewagen), claimt het merk weer te bewijzen met de nieuwe EVO38: prioriteit aan passie en emotie. Dat uit zich in verfijnd design van het exterieur en interieur, elk mechanisch detail, het bijzondere geluid, het gevoel van met de hand bewerkte materialen en zelfs de onmiskenbare geur die typisch is voor een racewagen.

De Kimera EVO38 die in Californië debuteert is het nieuwe uithangbord van het merk. Het doel is om de nieuwste technologie zo zichtbaar mogelijk te houden: de centrale aandrijfas van de vierwielaandrijving is opgenomen in een doorzichtige middentunnel in het interieur, de schakelpook is uit massief aluminium gefreesd, de handrem is hydraulisch zoals bij World Rally Cars en biedt een selecteerbare ‘torquesplitter’ voor de voor- en achteras. Het motormanagement, vermogensafgifte, ophanging, tractiecontrole en ABS-functie zijn afstelbaar.


In het interieur vanzelfsprekend het mooiste leer, Alcantara, handgestikt, gefreesd aluminium en carbon fiber. Onder de motorkap een 2,2-liter viercilinder met een Volumex- én een turbocompressor in staat om 600 paardenkrachten af te leveren. Een 48V elektrisch systeem geeft extra vermogen en flexibiliteit. De uitlaatgassen kunnen omgeleid worden naar een directe uitlaat dankzij een klep achter de turbo. Als die openstaat is het opgloeiende turbinewiel zichtbaar aan de achterkant van de auto. Het gewicht van de EVO38 is ondanks de vierwielaandrijving niet toegenomen, maar zelfs afgenomen ten opzichte van zijn voorganger.


Bijna alle 38 te bouwen exemplaren zijn al toegekend aan een liefhebber. Naast deze nieuwe auto zal Kimera ook EVE37 edities en de Martini 7 auto’s meenemen naar het autofeest in Californië.