Het Louwman Museum verwelkomt een van de meest ongewone voertuigen uit de autogeschiedenis: de 1921 Leyat Hélica 2H Conduite Intérieure. Deze propellerauto, ontworpen door de Franse vliegtuigbouwer Marcel Leyat, laat zien hoe vooruitstrevend de mobiliteit ruim een eeuw geleden al was.

Een vliegtuig zonder vleugels, zo luidde de bijnaam van de automobiel ten tijde van zijn introductie in 1913. Een koosnaam die de Hélica gedoopte auto kreeg door zijn grote propeller voorop. De propeller, gekoppeld aan een luchtgekoelde tweecilinder motor, zorgde voor de voortstuwing van de vierwielige auto. Hierdoor zijn versnellingsbak en koppeling overbodig. Achteruit gaat alleen met een duwtje, wat dankzij het lage gewicht van 250 kilo geen probleem is. De besturing gebeurt met de achteras en de vooras heeft trommelremmen met dubbele pedalen. Na jaren ontwikkelingswerk kwam in 1921 het eerste productiemodel van de Hélica uit. Hoewel er op de autoshow in Parijs zo’n 600 belangstellenden zich meldden, bouwde Leyat slechts 30 exemplaren. Naar verluidt bestaan er nog drie exemplaren, waarvan de Hélica in het Louwman Museum de enigeis met een gesloten carrosserie, een Conduite Intérieure.


De Leyat Hélica in het Louwman Museum is chassis 004 en werd door Marcel Leyat gebouwd en gebruikt als ontwikkelingsvoertuig, maar Leyat verkocht de auto al snel aan de familie Peugeot voor privégebruik. Pas in 2025 deed de familie van de Franse autobouwer afstand van de auto. De kleinzoon van de eerste eigenaar vond het tijd om deze unieke auto met het publiek te delen. Voor het Louwman Museum gaat met de toevoeging van de uiterst zeldzame Hélica een droom in vervulling, want dit is een uniek stukje autohistorie. De 1921 Leyat Hélica is vanaf nú te bewonderen in het Louwman Museum in Den Haag.
