Als autoliefhebber kan het een aangename verrassing zijn als er zich op je vakantiebestemming een mooi automuseum aandient. Erik en Lineke Goedhart vonden in Zuid Afrika, op een dik uur rijden ten westen van Kaapstad, het Franschhoek Motor Museum, in een prachtige landelijke omgeving met een verbazingwekkend brede collectie auto’s en motoren en ze waren zo aardig om ons de foto’s te sturen.

Het museum presenteert meer dan 100 jaar autogeschiedenis in meer dan 220 voertuigen, waarvan er altijd meer dan 80 ‘on display’ zijn. De verschillende tijdperken zijn over vier geconditioneerde hallen verdeeld en het totale oppervlakte is met 2700 m² ruim voldoende voor een paar uur wegdromen.

De geschiedenis van het museum is interessant. Al in 1974 opende Dr Anton Rupert het Heidelberg Museum en meer dan 20 jaar was zijn collectie een bestemming voor vele autoliefhebbers, waaronder toenmalige president Nelson Mandela. In 1999 werd de British American Tobacco (BAT) company eigenaar van het museum, maar in 2003 besloot men dat het niet tot de kernactiviteiten behoorde en werd het gesloten. Daarop besloot de zoon van Anton, Johann Rupert, de collectie over te nemen en opende het museum in 2007 opnieuw haar deuren.

Het prachtige witte gebouw contrasteert mooi in de groene parkachtige omgeving en in de eerste hal (A) is een Ford Model A uit 1904 een van de vroegste auto’s uit de collectie. Verder vallen een Rolls-Royce Silver Ghost uit 1915, meerdere Model T’s en zelfs een Isotta Franschini Tipo 8 uit 1922 op. Het zijn de auto’s die worden gekwalificeerd als ‘Antique, Veteran en Vintage’ uit het tijdperk 1904 tot 1930.

In de tweede hal (B) staat een bijzondere Ford Capri Perana, een Zuid-Afrikaanse ‘restomod’ avant la lettre, want door Basil Green voorzien van een Mustang V8 een limited-slip differentieel en de voorwielophanging van een GT40. Maar ook een zeldzame GSM Flamingo 1760 GT, van de GlasSport Motor Company uit Zuid-Afrika, een coupéversie van de Dart, uit 1974. De Dart en de Dart Veloce staan ernaast. De Protea is in 1957 de eerste Zuid-Afrikaanse productieauto. De auto heeft een ladder-chassis met een glasfiber carrosserie en er zijn slechts 20 stuks gemaakt. Inzet in de racerij resulteert in 1959 in een overwinning de 6-uur endurance race op het Roy Hesketh Circuit.

In de derde hal een groot contrast met een Jaguar E-Type in de buurt van een bijna nieuwe Ineos Grenadier, een Mini Cooper Mk2, Ford Anglia en ook opeens een Talbot 14/45. Van General Motors staat er een Chevrolet 4100 GA die toch verdacht veel op een Opel Commodore B lijkt. Met 4,1-liter zescilinder is het een jubileummodel voor de aanwezigheid van GM in Zuid-Afrika.

De laatste hal bevat het meest recente autoverleden met een Honda NSX, de gepantserde BMW 750 Li Sercurity van Nelson Mandela, een Renault 8 Gordini van een nationale rallyheld, veel Alfa Romeo’s waaronder een Montreal, een SZ en de SZ cabriolet, de March 78B monoposto van Ian Scheckter, een Zuid-Afrikaanse LDS-Climax raceauto, maar ook een Audi S6 V10 Quattro en een Dodge Viper. Ooit wel eens gehoord van een Ford Mustero? Het blijkt een Ranchero-achtige pickup variant van de Mustang te zijn. Er zijn 50 van deze auto’s gebouwd door Beverly Hills Mustang en deze is naar Shelby GT350 specificatie gerestaureerd in 2007. Jeugdsentiment met een Kreidler brommer en een Mazda Cosmo Sport 110S zie je ook niet elke dag.

De conclusie van ‘onze’ bezoekers is dat het museum meer dan de moeite van een bezoek waard was en dat de collectie wel in elk tijdperk een paar interessante auto’s bevat die zeker voor Europese autoliefhebbers onbekend zijn. Met een ‘deli’ en het omringende landschap, inclusief een wijnproeverij in de buurt, was het een dag welbesteed.

Op onze Facebook-pagina staan nu nog meer museumfoto’s.

Meer informatie: www.fmm.co.za