Vroeg in zijn jeugd besloot Marco Hof om voor altijd in een Mercedes te rijden. Dat heeft geresulteerd in een zakelijk leven in klassiekers en youngtimers. Nu koopt en verkoopt hij, met Werk2.nl, alleen maar auto’s die hij zelf leuk vindt. Aan mensen die ze ook leuk vinden.
Tekst Frank Goedhart // Foto’s Koen Kuypers


Werk Zwei was in Zuffenhausen de fabriek waar de meest bijzondere Porsches werden samengesteld. Toen Marco Hof een bedrijfshal in Amstelveen met die naam kreeg aangeboden, besloot hij dat het ook maar de naam van zijn bedrijf moest worden. Werk2.nl koopt, verzamelt en verkoopt de laatste generatie klassiekers, een breed scala aan bijzondere auto’s. Het grootste deel van zijn aanbod bestaat uit youngtimers en aankomende klassiekers gebouwd tussen 1980 en 2010, soms ook auto’s die men al lang vergeten is, maar steeds met een sterke voorkeur voor ‘het merk met de kraaienpoot op de grille’, Mercedes-Benz.
‘ Vanaf toen heb ik tijdens het rijden altijd zicht gehad op de driepuntige ster op de voorplecht ‘

Zoals het vaak gaat met autoliefde, is ook bij Marco alles terug te leiden tot zijn jeugd. Bij de kerk aan de overkant van de straat zag hij als jongetje twee Mercedessen staan en toen hij door het raampje gluurde bleek de ene kilometerteller tot de 200 te gaan, maar die andere tot zelfs 240 km/h. Hij was verkocht en wist toen al dat hij ooit een Mercedes moest hebben. Hij legt uit: “Mijn vader had niets met auto’s. Vader Piet ging liever op de fiets en daardoor reden wij als gezin meestal in een auto die hij voor 500 gulden ergens had kunnen kopen. Nadat ik met mijn kont op de middentunnel van een Volkswagen de rit naar onze Franse vakantiebestemming had meegemaakt, wist ik zeker dat ik het zelf anders zou doen. In 1986 had ik mijn rijbewijs en het jaar daarna kocht ik mijn eerste Mercedes. En vanaf toen heb ik tijdens het rijden altijd zicht gehad op de driepuntige ster op de voorplecht.”

Hij was één van de pioniers die zich bezighield met youngtimers, toen hij BudgetBenz Youngtimers startte en later Marco Hof Sportscars & Youngtimers begon. Nu, ruim twee decennia later, geeft hij samen met drie vrienden invulling aan Werk2.nl in Amstelveen. Ze hebben niet de insteek om zoveel mogelijk auto’s te verkopen, maar wel om de kwaliteit hoog te houden en af en toe auto’s te vinden die ‘verrassend’ zijn.

In de showroom in Amstelveen staan op de begane grond de verkochte auto’s die op aflevering wachten. Een BMW (E28) 520i in topstaat, een Mercedes S-klasse (260SE), een S400 Hybrid Lang, een gele Triumph TR6 (van een vriend), maar ook een Volkswagen Lupo 3L en een Golf 1.6 FSI met het stuur aan de rechterkant. Marco vertelt: “Die Lupo en Golf heb ik gekocht uit de Antwerpen-collectie van Mark Wegh. Het zijn de auto’s die na de veiling zijn overgebleven. Die Golf heeft 25 kilometer op de teller staan en je vraagt je dan af, wie koopt zo’n ding. Maar hij was toch al snel verkocht en komt terecht in een verzameling. De Lupo was een testauto van de fabriek. Hij heeft 13.000 kilometer gereden en er is door de fabriek van alles mee uitgeprobeerd. Er zit geen kenteken op en er is ook geen sleutel meegeleverd, maar het is wel een auto met een verhaal en dat is altijd leuk.”



Op de eerste verdieping staan de auto’s die hij momenteel te koop heeft. Aan de wanden van de showroom hangen grote, kunstzinnige foto’s met Porsche als hoofdonderwerp. Volgens Marco hingen die er al toen hij de hal van een vriend kon huren en hij vermoedt dat ze uit de privécollectie van Ben Pon afkomstig zijn. Bij de ingang beneden hangt, naast een foto van Ton Roks die een dikke Mercedes 500E door een bocht stuurt, een foto waarop Ben Pon een Porsche overdraagt aan Johan Cruijff. Een mooi stukje geschiedenis.



De collectie laat zien dat Marco niet eenkennig is, want hoewel Mercedes de boventoon voert staan er ook een Volkswagen Phaeton, een Porsche 911, een donkerrode Alfa Romeo 33 Sport Wagon én een zo goed als nieuwe Ford Sierra 1.6 GL. De liefde voor de Ford is groot: “Dit is jeugdsentiment. Hij stond te koop bij Gerard Kramer in Wolvega die ook een Sierra uit 1983 had staan; die met de eerste ‘hangoren’ zijspiegels. Maar deze uit 1984 vond ik mooier, ook omdat het een GL is, met leuke extra’s en een uitgebreider dashboard. Hij heeft slechts 61.000 kilometer gereden, maar als je in de motorruimte en in het interieur kijkt, dan weet je zeker dat de Ford nooit een spatje regen heeft gezien. Hij is voor mij pure nostalgie. Je weet nog hoe zo’n auto rook en klonk en als je er nu instapt, ben je meteen weer terug in die tijd. Het was toch een auto die heel wat Taunus-eigenaren hartkloppingen heeft bezorgd, zo revolutionair was de vormgeving toen.”
‘… maar we staan hier nu al een tijdje over de Sierra te praten, dus het is toch een auto die mensen van onze leeftijd aanspreekt ‘
Marco moet lachen om zichzelf: “Die Sierra is zo’n auto die ik eigenlijk helemaal niet moest kopen, want de vraag is natuurlijk wie er net zoveel in ziet als ikzelf. Misschien was het beter geweest om hem even te lenen, voor de nostalgie. Maar goed, we staan hier nu al een tijdje over de Sierra te praten en het is toch een auto die mensen van onze leeftijd aanspreekt.”


De Alfa Romeo 33 Sport Wagon, ‘mét airconditioning’, is ook zo’n uitzondering op de regel. Hij heeft hem gekocht van een bevriende autojournalist, een contact uit de tijd dat Marco nog bij Youngtimer Magazine betrokken was. “Hij komt altijd met goede auto’s en ik koop graag van betrouwbare aanbieders. Morgen komt er iemand naar kijken, dus misschien is hij dan ook meteen weer weg.”
De markt waar Werk2.nl zich in begeeft is erg populair en dat betekent dat steeds meer bedrijven op zoek zijn naar jongere klassiekers en zeker naar de fiscaal aantrekkelijke youngtimers. Marco laat dat laatste deel van de markt graag aan anderen over: “Je vist met steeds meer mensen in dezelfde vijver en de markt voor het segment met fiscale voordelen is helemaal verzadigd. Bovendien wil ik gewoon op vertrouwen goede auto’s kopen en die ook weer met vertrouwen aan leuke mensen verkopen. Vandaag de dag moet je, met dank aan de conformiteitsregeling, rekening houden met het jaar garantie die je op bepaalde auto’s moet geven. En dus ga ik voor de auto’s waarvan ik weet dat ze goed zijn. En die verkoop ik dan voor een prijs waarin marge zit om eventuele tegenvallers op te vangen. Als mensen mij te duur vinden, dan mogen ze met alle plezier verder zoeken, mijn prijzen zijn fair en vast. Er is een grote groep liefhebbers voor de Mercedessen uit de periode jaren ’90 tot ’95 en ik kan daar nog echt leuke auto’s in vinden en dus aanbieden.”

Hij loopt naar een zilvergrijze Mercedes-Benz 300 CE-24 Cabriolet uit 1993: “Dit is een goed voorbeeld van een geweldige auto, in zijn tijd was hij tweemaal zo duur als een vergelijkbare BMW of Audi. Mercedes wilde dat de torsiestijfheid niet onder zou doen voor de sedan en heeft veel geld en tijd in de ontwikkeling gestopt. Het is een Mercedes waar zelfs BMW-liefhebbers gek op zijn. Hij heeft een dog-leg vijfbak en is met de 220 pk zescilinder echt heel goed te rijden, ook omdat het een hoogtoerige motor is. Net als die SL die ernaast staat (R129, SL500 uit 1996) was dit echt een auto uit de hoogtijdagen van Mercedes en toen een enorme sprong vooruit in comfort, techniek en kwaliteit.”
Marco koopt zijn auto’s het liefst in Nederland, ook omdat hij geen zin heeft om half Duitsland af te rijden om bij aankomst teleurgesteld te zijn, maar hij vindt ze ook in landen om ons heen. Doordat hij naast zijn bedrijf ook als Mercedes-Benz adviseur werkzaam is bij een grote youngtimer-specialist in Zuid-Holland, kan hij het zich veroorloven om de tijd te nemen om auto’s te vinden, maar ook om auto’s te verkopen. Bijna 70% van de verkochte auto’s komt in het buitenland terecht, vooral in Duitsland, België en Frankrijk.



In de hoek van de showroom staat de oudste auto in zijn aanbod, een Mercedes-Benz 230.4 uit 1975: “Die is nu verkocht, maar heeft hier een jaar gestaan. Een Duitse auto waarmee de eerste eigenaar tot in 2012 slechts 5000 kilometer had gereden. Na twee volgende eigenaren staat de teller nu op 33.000. Hij is ongerestaureerd, origineel en het is een automaat, met stuurbekrachtiging en de optionele armsteun. Helemaal zoals je hem zou willen hebben.”
Wijzend op de geribbelde achterlichten: “Het schijnt dat iemand van Mercedes een ongeluk had gehad waarbij een auto hem van achteren raakte. De bestuurder van die auto gaf aan dat hij in het donker, door de vuil geworden achterlichten, de Mercedes niet had zien remmen. Een whiplash verder bedacht deze man de geribbelde achterlichten die ook bij vervuiling goed zichtbaar bleven. Dat heeft Mercedes nog op vele modellen daarna doorgezet.”

Marco is duidelijk een tevreden man, blij dat hij zijn bedrijf heeft kunnen vormgeven naar zijn eigen intuïtie. Hij koopt en verkoopt auto’s die goed zijn, die hij zelf leuk vindt en houdt vooral van de verhalen die het verleden van de auto’s vertellen. Daarmee zit hij duidelijk in een ‘sweet spot’, en dat in een markt voor klassieke auto’s en youngtimers waarin het niet altijd eenvoudig is om een beetje geld te verdienen. Knap!
Meer informatie: Werk2.nl
