De meest begeerlijke BMW van dit moment? Wat Tim Roks betreft is dat de M2, mét handbak. Want zelf schakelen – in een sportauto – is nog altijd leuker dan het laten doen. Zeker als de sportauto in kwestie een turbogeblazen zescilinder met 480 pk en achterwielaandrijving heeft.

Als het om sportauto’s gaat, zit ik in Team Handbak. Dat het met een handgeschakelde versnellingsbak en een koppelingspedaal langzamer gaat, neem ik dan maar voor lief. En ja, in de file rijden met een automaat is prettiger, ware het niet dat filerijden met geen enkele auto leuk is. Voor een liefhebber van autorijden zijn de uitdaging en voldoening die zelf schakelen biedt veel waardevoller dan in een kortere tijd van 0-100 km/h sprinten. Toch?
Zo ja, dan heb ik voor alle gelijkgestemden goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat BMW niet het enige merk is dat heden ten dage nog sportauto’s met een pook en een koppelingspedaal levert. Het slechte nieuws is dat de spoeling wel zo dun is geworden dat het aantal handgeschakelde sportauto’s anno 2025 op twee, misschien drie handen te tellen is. Zo levert Porsche de 911 Carrera T en GT3 met een voortreffelijk schakelende Handschalter. Bij Ford kun je de Mustang V8 met handbak bestellen, bij Donkervoort de D8 GTO en bij Lotus de Emira. Honda heeft de Civic Type-R met naar mijn mening de beste handgeschakelde transmissie ooit, en bij BMW zijn ook de M3 en M4 leverbaar met handbak. Bovendien, in een tijd waarin sportautomerken als Ferrari, Lamborghini, Aston Martin en McLaren de handbak niet meer aanraken, kun je bij Toyota nog terecht voor een handgeschakelde GR Supra en GR Yaris. Wie had dat ooit gedacht?

Trouwens, voor wie een sportauto met automaat geen bezwaar is, zijn er meer alternatieven voor de M2. Zoals de Volkswagen Golf R, Mercedes-AMG A45 S, Audi RS3 en de Porsche 718 Cayman. Dat zijn stuk voor stuk toffe auto’s, maar ik betwijfel of ze – de RS3 en Cayman daargelaten – begeerlijk genoeg zijn voor iemand die een BMW M2 op zijn of haar verlanglijstje heeft staan.
Dat er überhaupt een BMW M2 – met handbak – is, heeft te maken met het bestaan van de M4, waarop hij grotendeels is gebaseerd. Ze hebben dezelfde aandrijflijn met handbak of automaat, hetzelfde remsysteem en ook qua onderstel en interieur zijn er veel gelijkenissen. En alhoewel de M2 een stuk korter is dan z’n grotere voorbeeld, zitten beide modellen qua gewicht ongeveer 100 kilo uit elkaar. Niet slecht, maar naar mijn mening nog altijd een te klein verschil om de gewichtsconsulenten in München te belonen met een omhooggestoken duim. Overigens is de BMW M2 gezien zijn formaat sowieso wat aan de zware kant. Zo weegt de qua afmetingen vergelijkbare 911 Carrera T (met handbak) een flinke babyolifant minder. De Porsche daarentegen kost bijna het dubbele van de BMW; kies je voor de M2 dan betaal je minder maar krijg je wel meer sportauto voor je geld.

Terugkomend op de M2 en M4: qua looks wint voor mij de eerstgenoemde de beauty contest, want die heeft – godzijdank – niet de neus van zijn grote broer. Bovendien ziet de M2 er, vooral dankzij de ver uitgeklopte voor- en achterspatborden, als geheel nog wat dikker uit dan de M4. Dan zijn er nog twee aspecten die de M2 naar mijn mening aantrekkelijker maken: prijs en rijervaring. De BMW M2 is 20.000 euro goedkoper en biedt meer spektakel, meer sensatie. Hij is vanwege zijn korte wielbasis een stuk wilder van aard en vraagt daarom tijdens bochtenwerk meer aandacht van zijn bestuurder. Zo kan de transitie van onder- naar overstuur in de M2 vrij abrupt en heftig zijn, terwijl dit soort dingen in de langere M4 wat rustiger en geleidelijker gaan. Bovendien, omdat de M2 wat lichter is, reageert hij sneller op (korte) bewegingen van het stuurwiel en kun je hem met wat meer gevoel in het rempedaal afremmen. Kortom, BMW’s kleinste M-car is wat rijden betreft speelser en scherper dan zijn grote broer en biedt zo de grootste funfactor. Daarom, en vanwege het feit dat hij van een handbak voorzien kan worden, is het de meest begeerlijke BMW van het moment. En als dat niet overtuigend genoeg is, kijk dan nog eens naar het prijskaartje van de M2.

Specificaties
BMW M2
Zescilinder benzinemotor met twee turbo’s, inhoud 2992 cm3, achterwielaandrijving, handgeschakelde zesversnellingsbak, onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen, multilink-achterwielophanging, 480 pk bij 6.250 min-1, 550 Nm bij 2.650 min-1, geventileerde schijven rondom, 1.680 kg gewicht, acceleratie 0-100 km/h in 4,2 sec, topsnelheid 285 km/h, vanafprijs 128.281 euro.
BMW 1M
Zescilinder benzinemotor met twee turbo’s, inhoud 2929 cm3, achterwielaandrijving, handgeschakelde zesversnellingsbak, onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen, multilink-achterwielophanging, 340 pk bij 5.900 min-1, 500 Nm bij 1.500 min-1, geventileerde schijven rondom, 1.570 kg gewicht, acceleratie 0-100 km/h in 4,9 sec, topsnelheid 250 km/h (begrensd), vanafprijs 82.300 euro.