Een raceauto die geschikt is voor op de openbare weg, voorzien van de nieuwste technologien én, een 4,0-liter V8 met dubbele turbocompressoren en een volledig aluminium carrosserie. Waar lees je dat nog, tegenwoordig.

De GR GT3 is de racevariant die voldoet aan de FIA GT3-eisen en de GT is de daarvan afgeleide straatauto. De De auto’s treden in de voetsporen van de Toyota 2000GT en Lexus LFA en zijn een gevolg van de strategie van Toyota Gazoo Racing (TGR) om steeds betere auto’s te bouwen die zijn gebaseerd op de motorsport. De ontwikkeling ervan – beginnend bij de conceptfase – werd uitgevoerd door één team onder leiding van TMC-voorzitter Akio Toyoda, ook bekend als Master Driver Morizo.

Professionele coureurs Hiroaki Ishiura, Tatsuya Kataoka en Naoya Gamou, gentleman driver Daisuke Toyoda en interne testcoureurs werkten samen met ingenieurs van TOYOTA GAZOO Racing. Bij de ontwikkeling van de GR GT stond de bestuurder volledig centraal. Een van de doelstellingen bij de ontwikkeling van de GR GT en GR GT3 was volgens het merk om ‘het geheime recept voor het bouwen van auto’s’ te behouden en door te geven aan de volgende generatie als Toyota’s ‘Shikinen Sengu. Dat laatste is een ritueel waarbij een Shinto-heiligdom periodiek wordt beschouwd.

Volledig aluminium frame en -carrosserie met kunststofdelen

De twee modellen zijn het resultaat van de overdracht van vaardigheden en technieken door veteranen van de ontwikkeling van de Lexus LFA aan jongere leden, de actieve toepassing van nieuwe, voor Toyota unieke technologieën voor verbeterde voertuigprestaties en het aangaan van talrijke ongekende uitdagingen.

Zo laag mogelijk zwaartepunt

De GR GT is uitgerust met een hybridesysteem dat een nieuw ontwikkelde 4,0-liter V8-twin-turbomotor combineert met een enkele elektromotor. Naast een maximaal systeemvermogen van minimaal 650 pk en een maximaal systeemkoppel van 850 Nm (beide opgave TGR) voor overweldigende prestaties, werd er onverminderd aandacht besteed aan drie belangrijke elementen: een laag zwaartepunt, een laag gewicht met hoge stijfheid en sterke aerodynamische prestaties.

Aan het begin de ontwikkeling – die nog steeds gaande is – van de GR GT, begonnen de engineers met het doel om een zo laag mogelijk zwaartepunt te bereiken door na te denken over hoe zowel de totale hoogte van het voertuig als de positie van de bestuurder zo veel mogelijk konden worden verlaagd.

Vervolgens is aandacht besteed aan de toepassing van een voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving voor een goede wendbaarheid bij het rijden op de grenzen van het voertuig. Het zwaartepunt van zware onderdelen, zoals de 4-liter V8-twin-turbomotor met dry-sump-smering, de achterin gemonteerde transaxle en andere belangrijke mechanismen, is aanzienlijk verlaagd door een geoptimaliseerde positionering. Het zwaartepunt van zowel de bestuurder als de auto is ongeveer gelijkgemaakt door te streven naar een ideale rijpositie die het gevoel van eenheid tussen auto en bestuurder en het rijgemak moet verbeteren.

Een hoge stijfheid en een laag gewicht worden bereikt door gebruik te maken van Toyota’s eerste volledig aluminium carrosserieframe. Het gebruik van koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP), kunststof en andere lichtgewicht materialen in de carrosseriepanelen heeft geresulteerd in een sterke maar lichte carrosserie.

Het proces van de styling van het exterieur verschilt van dat van andere Toyota-modellen. Traditioneel verschuift de aandacht pas na de voltooiing van de styling van het exterieur naar de aerodynamica, maar bij de GR GT ging dit andersom. Eerst werd de ideale aerodynamische prestatie vastgesteld, waarna de styling van het exterieur in gang werd gezet. Aerodynamica-ingenieurs en exterieurontwerpers hebben samengewerkt om een styling te realiseren die aerodynamische en koelprestaties nastreeft.

De GR GT3 is bedoeld als een auto die wordt gekozen door mensen die willen winnen, maar die voor iedereen gemakkelijk te besturen is, omdat in de GT3-raceautocategorie, zowel professionele coureurs als amateurcoureurs achter het stuur zitten.

Naast het gebruik van simulators bij het ontwerpen van elk onderdeel, werden er uitgebreide praktijktests uitgevoerd, niet alleen op testcircuits, zoals dat van het Toyota Technical Center Shimoyama, maar ook op circuits over de hele wereld, waaronder Fuji Speedway en de Nürburgring, waardoor de rijprestaties en duurzaamheid onder extreme omstandigheden konden worden getest. De GT GR werd ook getest op de openbare weg om ervoor te zorgen dat het model opwindend, gemakkelijk te besturen en betrouwbaar is in het dagelijks gebruik.

De ontwikkeling van de auto’s staat volgens TGR niet stil totdat beide auto’s in 2027 beschikbaar komen op de markt.