Voila, de nieuwe A390, het derde lid van de herboren familie uit Dieppe.

Hoe Alpine waar maakt wat in de kop van dit artikel wordt beloofd? Onder meer met drie elektromotoren, een op de vooras en twee achter. Dat maakt de A390 tot de eerste Alpine met vierwielaandrijving. Het is ook de eerste met een active torque vectoring, wat de agiliteit enorm vergroot, simpelweg door bij het ronden van een bocht het buitenste achterwiel met meer koppel te voeden. Van de Maserati GranTurismo Folgore weten we dat zulks een enorm positieve invloed op het weggedrag heeft.

De A390 is een grote auto, LxBxH zijn achtereenvolgens 4.615 x 1.885 x 1.532 millimeter. De wielbasis is 2708 mm, niet al te lang, wat aan de agiliteit bijdraagt, maar voldoende lang voor een royale binnenruimte. De kofferruimte heeft een inhoud van 532 liter.
Alpine’s sport fastback heeft een 89 kWh accupakket, waarmee een actieradius van 520 tot 555 kilometer mogelijk zou zijn – volgens de WLTP standaard. Het gewicht is onvermijdelijk hoog, 2121 kilo, waarvan 49% op de vooras drukt en 51% op de achteras.

Hij gaat geleverd worden in twee versies, vergelijkbaar met de A290: een GT en een GTS. De eerste heeft een vermogen van 400 pk, de tweede van 470. Qua koppel zijn de verschillen een stuk pregnanter, 650 Nm voor de GT en 808 voor de GTS. De GT sprint van 0 naar 100 in 4,8 seconden, de GTS in 3,9. De topsnelheden zijn achtereenvolgens 200 en 220 km/h. Alpine wijst erop dat de GTS qua sprintvermogen de spectaculaire A110 R kan bijbenen.

Opvallende kenmerken van het ontwerp zijn de horizontale ‘knip’ in de achterzijde, wat de achterruit op het vizier van een helm doet lijken, en de spoiler die in de neus is geïntegreerd. De rijwind stroomt via een sleuf boven de letters ‘Alpine’ onder deze ‘bonnet blade’ door en vervolgt dan zijn weg over de ‘motorkap’ en voorruit.

Zes carrosseriekleuren zijn beschikbaar: Noir Profond, Bleu Abysse, Bleu Alpine Vision, Argent Mercure, Blanc Topaze en Gris Tonnerre Mat.

De cockpit is gericht op de bestuurder, met 12,3-inch en 12-inch high-definition schermen. Met twee knoppen op het stuurwiel kan, vergelijkbaar met de A290, het regeneratieniveau ingesteld worden (tot en met One Pedal modus) en kan voor een inhaalboost of launch control gekozen worden.

Om het maximale uit de A390 te halen zijn gezamenlijk met Michelin speciale banden ontwikkeld, herkenbaar aan een A39 typeaanduiding. Ook niet onbelangrijk: er is voor de bestuurder een My Safety knop onder handbereik waarmee alle hinderlijke ‘assistenten’ met een enkele vingerbeweging uitgeschakeld kunnen worden. De orderboeken gaan in het vierde kwartaal van dit jaar open.



