Randy Nonnenberg – CEO en medeoprichter van Bring a Trailer

Nog niet zo lang geleden kon het ongezien kopen van een klassieke auto, youngtimer of sportwagen een risicovolle onderneming zijn. Vandaag de dag zijn er echter professionele online veilingplatforms die zoveel zekerheid en gemak bieden dat je – wat hen betreft – niet meer de deur uit hoeft voor het aanschaffen van je droomauto. Een speler van formaat in deze markt is Bring a Trailer (BaT); groot in Noord-Amerika, met voorzichtige ambities voor de rest van de wereld.

Bij LeCarage in Amsterdam spraken we met de CEO en medeoprichter van BaT, Randy Nonnenberg die naar Nederland was gekomen om een podcast op te nemen met Marco Geeratz van Maturo Competition Cars en met Kenan Aksular van ImageStreetClassics. Hij legde uit dat zijn online veilingplatform ontstaan is uit zijn liefde voor auto’s en een uit de hand gelopen obsessie voor het zoeken en vinden van auto’s op het internet.

“In 2007 besteedde ik veel van tijd online met het kijken naar auto’s. Er was op dat moment geen goede online marktplaats voor liefhebbersauto’s en de weinige auto’s die werden aangeboden waren volgens de verkopers altijd uniek en in perfecte staat. Met onze hobbymatige kennis en ervaring ben ik met mijn medeoprichters een website gestart, waar mensen hun auto konden aanbieden. We begonnen vrij primitief door een cheque van 150 dollar te vragen, die dan ook nog eens per post naar ons toegestuurd moest worden. We waren verbaasd dat mensen dat ook echt gingen doen en omdat het al snel uit de hand liep hebben we in 2014 een echte online marktplaats gebouwd waarop het proces en de betaling geautomatiseerd waren. We begonnen met drie auto’s per week en ik denk dat ons succes bewezen wordt door de 850 auto’s die nu per week via BaT van eigenaar wisselen.”

Het geheim van BaT is volgens Randy de online community die is ontstaan: “Het aantal mensen dat de website bezoekt om alleen te kijken, te leren en commentaar te geven, is tien keer hoger dan het aantal bezoekers dat komt om te kopen of te verkopen. Tijdens de zeven veilingdagen van een auto wordt er veel relevant commentaar gegeven, waardoor het aanbod op een open en onafhankelijke manier kritisch wordt doorgelicht.”

Het publiek bij de podcast-opname rond de Maturo Rally

“Bij traditionele veilingen is het, naar mijn mening, vaak oorverdovend stil. De auto staat in de catalogus, de veilingmeester doet zijn zegje en in drie minuten is het moment voorbij en heb je de auto gekocht of niet. Wat de veilingmeester zegt wordt bijna niet onafhankelijk geverifieerd. Onlangs was ik in Bologna bij een show voor klassieke auto’s. Ook dat lijkt me een verouderd businessmodel, want je rijdt als verkoper met acht auto’s naar zo’n show, je betaalt een vermogen voor een stand waar de potentiële koper de auto niet kan rijden of horen en als je pech hebt neem je meer dan de helft van je aanbod mee terug. Deze shows zijn wel leuk voor bezoekers maar niet meer interessant voor de verkoop van bijzondere auto’s als je kijkt naar kosten en baten.”

De aanbieders op BaT bestaan voor 40% uit autobedrijven en de resterende 60% uit particuliere verkopers.. Meer dan 90% van de transacties heeft plaats in Noord-Amerika, dus er lijkt nog veel te winnen in de rest van de wereld. Randy vertelde dat er nu al, vaak via lokale partners zoals Image Street Classics in Nederland, auto’s aangeboden en verkocht worden in Europa, maar dat BaT op het gebied van regelgeving en administratieve processen voor de Europese markt nog aanpassingen aan het doorvoeren is. De onlangs gelanceerde app is nog niet beschikbaar in Europa, maar ook daar wordt hard aan gewerkt. Wie op dit moment een auto wil verkopen op BaT doet dat via ImagestreetClassics. Hij is er vooral trots op dat BaT méér is geworden dan een pure veilingsite: “Mensen komen naar onze site om research te doen naar een automodel dat op hun droomlijstje staat. Wij laten alle auto’s die verkocht zijn op de website staan, waardoor er in de loop van de tijd een enorme database is ontstaan waar geïnteresseerden in kunnen graven. Zo kan je de waardeontwikkeling van een Lancia Delta Integrale over de jaren heen volgen of lees je de commentaren terug over eerder aangeboden auto’s. Dezelfde auto’s keren vaak meerdere malen terug op BaT, waardoor een specifieke auto bekend wordt bij de volgersgroep. We sturen een dagelijkse nieuwsbrief uit naar 700.000 email-adressen en we ontmoeten onze community jaarlijks op meer dan zeven door ons georganiseerde autoevenementen in Amerika.”

De auto’s die ‘live’ geveild werden

Volgens Randy is Nederland een belangrijk logistiek centrum voor de autohandel tussen Amerika en Europa. Bovendien zegt hij: “Europese auto’s van 25 jaar of ouder vallen in de Verenigde Staten onder een soepelere import- en goedkeuringsregeling, dus afhankelijk van de wisselkoers van de dollar én de populariteit van een model in de Amerikaanse markt, kan het interessant zijn voor Europese autobezitters om hun BMW, Alfa Romeo of Lancia aan te bieden op BaT. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat niet onze slimme software of techniek ons succes verklaart. Potentiële kopers krijgen bij ons het vertrouwen en de zekerheid over wat ze kopen en dat is honderd procent te danken aan de actieve gesprekken en commentaren van onafhankelijke experts in het publiek. Deze ‘open source knowhow’ aanpak is de sleutel tot onze groei gebleken. Ik hoop dat we ook in Europa de ‘buzz’ rond een groeiend Europees aanbod aan de gang kunnen krijgen.”

× Wil je direct contact?