Iedereen die het genoegen heeft gehad om de collectie van Mark Wegh te bewonderen, weet dat hij een zwak heeft voor bijzondere auto’s met lage kilometerstanden. Toen hem ter ore kwam dat de fabriekscollectie van Audi Brussels N.V./S.A. te koop zou komen, was hij er snel bij om te voorkomen dat die in andere handen zou vallen.

Tekst (en foto’s) Frank Goedhart // Foto’s Mark Wegh

We lopen met Mark mee, van zijn Porsche Centrum Gelderland, naar een hal op het industrieterrein in Heteren. Daar heeft hij zijn toekomstige ‘Timeless’ museum gepland, maar nu is er zijn meest recente aankoop gestald. In acht rijen van vier staan 32 fabrieksnieuwe Volkswagens, Audi’s en Seats opgesteld. Het zijn alle modellen die ooit in de fabriek in Vorst bij Brussel zijn geproduceerd, stuk voor stuk met extreem lage kilometerstanden, fabrieksnieuw dus.

‘ Nadat ik het lijstje met de auto’s en de kilometerstanden had ontvangen wist ik zeker dat dit iets voor mij was ‘

Even terug in de tijd. In 1948 is in Vorst onder de naam ‘Anciens Etablissements d’Ieteren Frères’ een autofabriek begonnen met de productie van de Studebaker Champion. Vanaf 1954 werd ook de Volkswagen Kever daar gebouwd, in totaal zijn daar 1,1 miljoen Kevers uit de productiehallen gerold. Nadat Volkswagen het bedrijf in 1970 had overgenomen, is het uitgegroeid tot een moderne productiefaciliteit voor de Passat, Golf en zelfs de vierwielaangedreven Iltis.
Nadat de productie van de Passat in 1997 tot een einde was gekomen, werd de wederom uitgebreide fabriek ingezet voor het bouwen van de Seat Toledo en Leon, gevolgd door de VW Lupo, Audi A3 en VW Polo. In 2006 besloot Volkswagen om de Golf en Polo voortaan in Wolfsburg en Zwickau te produceren, waardoor het voorbestaan van de Belgische fabriek werd bedreigd. Een mogelijke sluiting kon worden afgewend doordat Audi AG in 2007 de fabriek overnam voor de serieproductie van de A3 Sportsback, de A1 en later de elektrische E-tron SUV’s. Door onder meer tegenvallende verkopen is in februari van dit jaar het doek definitief gevallen is en heeft de fabriek zijn poorten moest sluiten.

Mark legt uit: “Toen ik hoorde dat de fabriek van elk model dat daar ooit was geproduceerd een laatste exemplaar apart had gezet, en dat die collectie nu te koop zou komen, heb ik direct contact opgenomen om mezelf als belangstellende te presenteren. Nadat ik het lijstje met de auto’s en de kilometerstanden had ontvangen wist ik zeker dat dit iets voor mij was. Vervolgens heeft het drie maanden geduurd voordat ik mezelf met zekerheid de eigenaar kon noemen van 32 splinternieuwe auto’s. Wat voor mij gepleit heeft, is het feit dat ik verzamelaar ben én dat ik de collectie in zijn geheel wilde hebben, waar anderen ‘cherry picking’ voor hadden gesteld.”

Lopend door de verzameling wordt weer eens bevestigd dat bijna elke in nieuwstaat verkerende klassieker of youngtimer op zichzelf heel aantrekkelijk kan zijn. Uit de rij met vier generaties Volkswagen Passat, te beginnen met een B1 Facelift hatchback, de B2 Variant mét dakrails, de B3 ‘Neusbeer’ en de B4 met VR6 motorisering, valt vooral de B2 Variant op door de kleurstelling en het smaakvolle interieur. Daarnaast staat een rij met de allerlaatst geproduceerde VW Golf GL Mk1 in zilveren kleurstelling met 56 kilometer op de teller, een Golf GTI Mk2, een ‘gewone’ Golf Mk3 en misschien wel de meest bijzondere auto uit de hele verzameling, de Golf Rallye Mk2.

Voor Mark, die uitlegt dat de collectie natuurlijk is opgedeeld in bijzondere auto’s, auto’s waarvan hij zegt ‘ja, oké’ en auto’s waarvan hij zegt ‘ja, ja, ja, hmmm’, is specifiek die Golf een hoogvlieger. “Hij heeft slechts 55 kilometer gereden en alles is dus echt gewoon nieuw. Deze zou een mooie kandidaat zijn voor mijn eigen collectie, ware het niet dat ik er al een heb. Die heeft weliswaar 300 kilometer op de teller staan maar het is wel een origineel in Nederland geleverde auto. Dus kies ik ervoor om die te houden. Maar als deze Golf straks bij The Collectables wordt geveild, kan hij zomaar dik boven de 100.000 euro opleveren. Er is geen tweede van te vinden.”

‘ De witte Audi A1 Quattro met de gekko op de motorkap, nummer 333 van 333 stuks en met 304 gereden kilometers moet zeker blijven ‘

Daarmee wordt ook duidelijk wat de plannen zijn met de aanwinsten. Een deel van de auto’s wordt toegevoegd aan de nu al indrukwekkende verzameling van Mark en komt uiteindelijk in het toekomstige museum terecht. Voor de andere auto’s worden er in september twee kijkdagen georganiseerd waarna ze op de website The Collectables geveild zullen worden.

Is voor Mark al helder welke auto’s blijven of wordt dat nog een zwaar selectieproces? “Daar ben ik op hoofdlijnen al wel uit. Dé auto waarvan ik heel blij word is de Iltis, want die had ik nog niet en die stond hoog op mijn verlanglijstje. Deze legeruitvoering is op 30 november 1988 geproduceerd en weggezet, in totaal zijn er in die fabriek 3.918 stuks van gemaakt. Een mooie aanwinst. Maar ook de 100.000ste Audi A1 met alle handtekeningen erop is mooi en een blijvertje. De zwarte 500.000ste A1, die in 2014 nog in aanwezigheid van koning Filip van de band af kwam, vind ik dan weer minder interessant voor mijn verzameling. Maar de witte Audi A1 Quattro met de gekko op de motorkap, nummer 333 van 333 stuks en met 304 gereden kilometers moet zeker blijven.”

4 x 8 = 32

Hij vertelt verder: “Het blijft bizar dat dit allemaal te koop is gekomen. In België stonden vijf van de auto’s in het bezoekerscentrum, de rest stond stof te verzamelen achter een paar schermen in de hoek van een hal. Toen, na drie maanden, alle handtekeningen eenmaal waren gezet en iedereen akkoord was, heb ik transportbedrijf Koopmans opdracht gegeven om met vier vrachtwagens naar België af te reizen om de collectie in een keer op te halen. Om anonimiteit te garanderen heb ik niet onze eigen vrachtwagens ingezet. Die opzet is slechts gedeeltelijk gelukt, want op social media heeft iemand de volle vrachtauto’s op de terugweg gespot en gepost met de vraag ‘Iemand zijn Audi- en VW-collectie kwijt?’. Het was voor Koopmans ook de laatste keer dat het bedrijf auto’s uit deze fabriek ophaalde, iets dat het tijdens de vele productiejaren doorlopend heeft gedaan.”

Met verbazing openen we autodeuren om de smetteloos nieuwe interieurs te bewonderen. Een Seat Leon V5 valt op door zijn lederen bekleding. Een Toledo diesel blijkt ‘erg gewoon’ te zijn en ook de laatste VW Golf IV springt er niet bijzonder uit. Volgens Mark had beter van alle auto’s de duurste of snelste variant bewaard kunnen blijven, want een GTI zou nu meer waar zijn dan de huidige auto. De oudste auto in de collectie is de laatst geproduceerde Belgische Volkswagen Kever uit 1975 en de nieuwste exemplaren zijn de twee E-trons van Audi.

Als de deuren dichtgaan blijft de gedachte hangen dat auto’s met dergelijke lage kilometerstanden waarschijnlijk stilstaand bij verzamelaars in hun collectie terechtkomen. Mark bevestigt dat iemand al belangstelling heeft getoond voor alle Passats omdat hij dat model compleet wil hebben. Als je met zo’n auto gaat rijden, neemt vanzelfsprekend de waarde af. De Engelsen noemen zo’n auto ‘a chocolate tea pot’. Maar wellicht wil de toekomstige eigenaar van die zeldzame Golf Rallye deze af en toe flink de sporen te geven en er vele mooie ritten mee maken….

Volg The Collectables op social media om op de hoogte te blijven van de kijkdagen en veilingplanning.