Nog steeds de voordeligste middenmotor sportwagen met drie stoelen

ZEKER, DE LIJST met driezits sportwagens is best kort en wordt aangevoerd door de McLaren F1 die inmiddels € 20 miljoen waard is, maar het blijft een leuk gespreksonderwerp. Over Franse sportauto’s wordt nog wel eens sceptisch gedaan maar de Bagheera ziet er goed uit en heeft een interessante historie. De auto is zeldzaam en een beetje vergeten en daardoor is de Matra voor aantrekkelijke prijzen beschikbaar.

Matra genoot vooral bekendheid door zijn raceauto’s, maar het bouwde in de jaren ’60 kleine series sportwagens met middenmoter zoals de Djet en M530. De groeiambitie voor de jaren ’70 leidde tot plannen voor een goedkope en praktische sportauto als concurrent voor de Fiat X1/9, waarbij Matra gretig gebruik wilde maken van onderdelen en logistiek van Chrysler France. Chrysler ontbrak het aan een sportwagen voor het merk Simca en het plan leek win-win scenario voor beide partijen.

De auto is onthuld tijdens de 24 Uren van Le Mans in 1973, de naam ‘Bagheera’ was afgeleid van de aardige panter in The Jungle Book.

Hoewel praktische bruikbaarheid voorop stond, zou een 2+2 configuratie de auto te groot en te zwaar maken. Door het M550 project een beetje breder te maken, werd het mogelijk om drie stoelen naast elkaar te plaatsen. Het is zelfs overwogen om de bestuurder in het midden te positioneren, maar door de hogere kosten is dat idee in de prullenbak verdwenen, ten gunste van een linksgestuurd ontwerp. De auto is onthuld tijdens de 24 Uren van Le Mans in 1973, de naam ‘Bagheera’ was afgeleid van de aardige panter in The Jungle Book. Het publiek en de pers waren enthousiast en de timing viel perfect samen met de overwinning van Matra in de race.

De aandrijving op de achterwielen werd eerst verzorgd door de 83 pk sterke 1,3-liter viercilinder van Simca, in combinatie met een vierbak. Het was zeker niet de meest geavanceerde en geraffineerde aandrijflijn, maar hij was wel betrouwbaar en net krachtig genoeg, dankzij de uitstekende aerodynamica en het lage wagengewicht van 885 kilo. Matra was een expert op het gebied van polyester carrosserieën en met de Bagheera introduceerde het merk een slimme persmethode, met lage druk en hoge temperatuur. Met de introductie van de S in 1975 kreeg de auto de sterkere 1,4-liter motor van de Chrysler Alpine en de luxe van elektrische ramen. Daarop volgde de ‘Courrèges’ limited edition uitvoering, herkenbaar aan de witte koets met een wit leren interieur.  

De grootste aanpassingen aan de Series 2 modellen die een jaar later werden geïntroduceerd waren geïntegreerde bumpers en een lichte facelift van de voorzijde. Beide motoren en alle drie de beschikbare uitvoeringen zijn grotendeels ongewijzigd gebleven.

In 1978 is het Courrèges topmodel vervangen door de Bagheera X en een jaar later kreeg het interieur een nieuw dashboard en drie veiligheidsriemen. De kleinere 1,3-liter motor verdween en het basismodel kreeg de 1,4-liter viercilinder met enkele carburateur. In april 1980 is de productie ten einde gekomen en werd de Bagheera vervangen door de Murena. Als je een goede Bagheera weet te vinden, kun je er zeker van zijn dat je gaat genieten van een van de mooiste en meest vergeten sportwagens uit de jaren ‘70.

Matthew Hayward

KOOPADVIES

PRIJZEN:

In Europa is het vinden van een goede Bagheera niet heel moeilijk. Reken op prijzen van € 3000 tot € 5000 voor een solide projectauto of een rijdend (minder) exemplaar. De beste auto’s kosten de 15.000 en 20.000 euro. In het algemeen zijn de goed uitgeruste topversies, de Courréges en de Bagheera X, het meest gewild.

OPLETTEN:

De polyester carrosseriepanelen zijn af fabriek vaak slecht passend gemonteerd, zeker in de eerste jaren was dat het geval, dus denk niet meteen dat een auto slecht gerepareerd is als je dat tegenkomt. De panelen omkleden een stalen chassis dat niet erg roestbestendig is, dus corrosie is een aandachtspunt, dat was het al toen de auto’s nieuw waren. Ze roesten met plezier en niet alle slechte plekken zijn goed toegankelijk en zichtbaar, dus let goed op! Een restauratie moet daarom altijd met goede foto’s gedocumenteerd zijn. De motoren van Simca zijn betrouwbaar, maar de slechte toegankelijkheid kan ertoe geleid hebben dat ze slecht onderhouden zijn.

Ter inspiratie: In het Visscher Classique Museum in Buren zijn verschillende versies van de Bagheera (en Murena) te vinden:

× Wil je direct contact?