In Aalsmeer, onder de rook van Schiphol, zijn Raoul Sprokel en Leon Loeffen drukdoende met het opbouwen van hun ‘droombedrijf’ in klassieke auto’s en youngtimers, Magalimoto genaamd.

De droom is ontstaan door een toevallige samenloop van omstandigheden. In de bedrijfshal waar de collectie van Magalimoto staat, legt Raoul uit hoe het allemaal begonnen is. “Leon en ik kennen elkaar van de middelbare school en uit de daaropvolgende studententijd. Zelf heb ik product design gestudeerd en Leon Psychobiologie, wel een heel bijzondere basis voor een carrière in de autowereld! Toen we 18 jaar waren stond het vast dat we een roadtrip wilden doen naar Oost-Europa. We kochten een oude Mercedes W114 uit 1972, niet een heel logische keus voor zo’n reis, en vertrokken vol goede moed richting het oosten, om vervolgens al voor Praag te stranden met pech.
Toch heeft ons dat niet ontmoedigd en elk jaar hebben we dit recept herhaald: we kochten een auto en planden een gezamenlijke reis. We hadden een BMW E23 728i, daaropvolgend een Daimler Double Six, een turquoise Range Rover Classic en vervolgens nog een Mercedes 380SE W126, allemaal auto’s die ons leuk leken om een grote reis mee te maken. Dat was ook de tijd dat we auto’s echt gingen waarderen en begrijpen. Een auto is toch een complexe verzameling van duizenden onderdelen die samenwerken om mensen een mooie reis te bezorgen.” Leon vervolgt het verhaal: “De grote afsluiting had een reis naar Mongolië moeten worden, net voordat we aan onze Master-studie zouden gaan beginnen, met een Range Rover Classic Diesel. Maar toen kwam Covid.”
‘Wij vonden autobedrijven vaak ondoorzichtig en onpersoonlijk en hadden veel plezier in het kopen van een particulier‘
Het geld dat Leon en Raoul gespaard hadden voor de reis besloten ze te investeren in een gezamenlijke onderneming, ook omdat ze beiden niet wisten wat ze nog aan vervolgstudie zouden gaan doen. Door alle ‘schade en schande’ ervaringen met de eigen auto’s waren ze inmiddels – als autodidacten die via fora, YouTube en eigenhandig sleutelen praktische kennis op hadden gedaan – ervan overtuigd dat hun onderneming een autobedrijf moest worden dat anders zou zijn dan anderen. Te beginnen met de bedrijfsnaam. Magalimoto is Nyanja voor ‘auto’ en hier zijn ze op uitgekomen door Google Translate het woord ‘auto’ in verschillende talen te laten zetten. Raoul: “Het bekte lekker en er zaten verschillende letters in waar we grafisch wel iets mee konden. We wilden vooral niet iets afgezaagd zoals ‘Leons & Raouls auto’s’.”



Leon: “Het viel ons op dat veel particulieren een klassieker of youngtimer graag bij een autobedrijf kochten, vaak uit wantrouwen naar particuliere verkopers. Wij hadden zelf een totaal andere ervaring. Wij vonden juist autobedrijven vaak ondoorzichtig en onpersoonlijk en hadden juist veel plezier in het kopen van een particulier, ook omdat daar de marge van de handel nog niet op zat. Het waren vaak mensen die in alle eerlijkheid en soms echt met pijn in het hart hun geliefde auto verkochten. Dat leverde mooie verhalen op én goede auto’s voor een goede prijs. Die persoonlijke sfeer en aanpak wilden wij professioneel uitbouwen en zo zijn we met Magalimoto begonnen, nu vier jaar geleden.”
In de aanvangsfase had het bedrijf een loods van 100 vierkante meter, ergens achter op een industrieterrein in Aalsmeer, waar vijf auto’s stonden. Ondanks de locatie en de omvang bleken ze al snel op te vallen door de selectie van de aangeboden auto’s – vaak naar eigen smaak- en door de persoonlijke- en servicegerichte aanpak. Raoul verklaart het succes: “We vielen kennelijk op omdat mensen zien en voelen dat we serieus waren in onze aanpak en ook echt transparant. We verkochten negen auto’s in de eerste negen maanden en nu na vier jaar zijn we zover dat Leon en ik hier fulltime aan de slag zijn. Daar zijn wel best wel trots op.”
‘De auto’s die hier staan zijn allemaal auto’s waarvan wij blij worden, die we zelf zouden willen kopen als autoliefhebbers.’
Over het antwoord op de vraag wat bepaalt of een auto wel of niet in de collectie past wordt even nagedacht, wat meteen duidelijk maakt dat het een kwestie van gevoel en smaak is en niet alleen maar van verstand. Leon: “De auto’s die hier staan zijn allemaal auto’s waarvan wij persoonlijk blij worden. Die we zelf zouden willen kopen als autoliefhebbers. Auto’s met karakter, maar die je wel dagelijks kan gebruiken omdat ze kwalitatief gewoon goed zijn. Die Saab 900 die we hebben staan heeft veel meer dan twee ton op de teller staan, maar ik zou er morgen mee naar Griekenland kunnen rijden, zonder problemen. Wij kopen graag bijzondere auto’s, auto’s die over het hoofd gezien worden, maar hier in de showroom opeens opvallen. Maar ook hele gewone auto’s zoals een Peugeot 405 of een Saab 9000, maar die moeten dan wel in topstaat zijn met lage kilometerstanden.”



Raoul legt uit dat ze voorzichtig zijn met de ‘populariteitsgolf’ van sommige modellen. “Je wilt wel mee op die golf, maar je moet ook niet te vroeg instappen. Een Volkswagen New Beetle in topstaat zou wel heel leuk kunnen zijn maar misschien is dat nu nog te vroeg? We hebben een Renault Twingo, zwart, eerste eigenaar, superlage kilometerstand en in topstaat. Dat was gewoon een auto waarnaar we echt op zoek waren.”
Uit de selectie auto’s blijkt een voorliefde voor Duitse merken, maar ook Peugeot, Saab en Volvo zijn vaak in het assortiment vertegenwoordigd. Hoewel ze zeker ook wel eens ‘op hun bek zijn gegaan’ met bijvoorbeeld een BMW E31 850 met veel ellende, zien ze dat toch vooral als leerzame momenten om de techniek van dat soort complexere auto’s te begrijpen, om zo zelf problemen te kunnen oplossen. Leon: “Er was een periode in het begin van ons bedrijf dat we gewoon het geld niet hadden om een storing door een specialist op te laten lossen. Dat leert je wel om er zelf, zonder vooropleiding op dat gebied, diep in te duiken totdat het je lukt.” Als bewijs van deze aanpak ligt op het bureau van Raoul een grote printplaat uit een BMW E32 waarop de oorzaak van een displaystoring gevonden moet worden – en opgelost natuurlijk.

Hoewel ze zoveel mogelijk proberen vast te houden aan hun eigen autoliefde als maatstaf voor de inkoop, snappen ze ook dat er leuke auto’s zijn die ook nog eens snel verkocht worden. De BMW 3-serie E46 is een zeer populair model onder dertigers en, vanwege de vaak praktische wensen vanuit een gezinssituatie, is de Touring heel erg gewild. Leon legt uit: “We hebben een bepaalde ondergrens in ouderdom van auto’s. Dat heeft te maken met het feit dat wij weinig ervaring met carburateurs hebben, maar ook omdat het verkoopseizoen van echte klassiekers beperkt is. Van oktober tot februari verkoop je geen klassiekers, maar wel auto’s die zakelijk in de youngtimer regeling worden gereden.”
Leon en Raoul vinden de auto’s door urenlang speurwerk online, vaak gevolgd door een lange rit naar Duitsland, Zwitserland of België. Met twee mogelijke uitkomsten: teleurgesteld met de eigen auto weer naar huis terugkeren of met de nieuwe auto op kenteken richting showroom rijden en zo zelf ervaren wat ze gekocht hebben. Het is tijdrovend werk maar ze zien het inkopen van goede auto’s voor een goede prijs als dé belangrijkste factor voor succes en winstgevendheid.
‘Het belangrijkste voor ons is dat wij een persoonlijke connectie houden met de klanten en met de auto’s, daar worden we zelf heel blij van.’




Een rondgang door de 360 vierkante meter grote showroom in Aalsmeer leert dat elke auto een verhaal heeft: waar hij gevonden is, wie de eigenaar was en wat voor auto het in de praktijk is. Een zilveren Mercedes-Benz GLK 220 werd onbedoeld gekocht in de buurt van een bedrijf in Duitsland waar de auto die ze op het oog hadden zwaar tegenviel. Er blijkt veel interesse voor te zijn omdat het nog een redelijk eenvoudige maar wel moderne Mercedes is, voor mensen die een G-klasse te groot vinden en een BMW X3 te oncomfortabel. Verder een bloedrode Volkswagen Corrado 16V in mooie staat met bijna 37.000 kilometer ervaring, een Saab 900 Classic LPT Aero en een Porsche 944 Turbo. Maar ook een Volvo 240 GLT die door de eigenaar is omgebouwd naar ‘Turbo’ met het B230FK ‘red engine block’ uit een 940, met aangepaste tussenkoeler, airco en een automaat. Dat resulteerde in 185 pk en 255 Nm en daarmee is hij sterker en sneller dan de echte Turbo. Fotograaf Eelke Oosterkamp maakt buiten mooie plaatjes van een BMW E46 325i Touring ‘zwart op zwart’ met M-pakket, een zwarte Jaguar XJ 4.2 V8 (X350) staat klaar om naar de nieuwe eigenaar te gaan en een BMW E91 330i Touring met 29.000 km uit 2010 is de nieuwste aanwinst.

Ze beseffen dat nu na vier jaar hard werken hun droombedrijf goed op weg is en ze aan zichzelf hebben bewezen dat het kan. Maar ook dat ze het leuk vinden en dat ondernemen hen in het bloed zit. Na het initiële businessplan, waarin ze nogal naïef hadden geschreven dat ze elke drie weken een auto gingen verkopen, is er geen strak vervolgplan. Leon zegt: “Gewoon rustig uitbouwen wat we nu aan het doen zijn. Misschien nadenken over service en onderhoud, maar daar hebben we geen haast mee. Het belangrijkste voor ons is dat wij een persoonlijke connectie houden met de klanten en met de auto’s, want daar worden we zelf heel blij van.” Raoul vult nog aan: “En dat alles op een zeer professionele manier.”

Meer informatie: www.magalimoto.com
Tekst Frank Goedhart // Foto’s Frank Goedhart & Eelke Oosterkamp