Octane op de koffie bij Your Classic Car in Naarden
Tekst Frank Goedhart // Foto’s Koen Kuypers
De auto’s die voor het pand van Your Classic Car in Naarden staan geven de filosofie van het bedrijf van Eric van den Berg al een beetje weg. Een Renault 16 TX in goud-metalliek en een Volkswagen Golf Mk1 met origineel Nederlands kenteken en 51.075 km. Eric is met ruim 35 jaar ‘automobiele’ ervaring bij grote merken als Volkswagen, Audi, Pirelli, Smart en Subaru – zowel bij dealers als importeurs – na ‘corona’ zijn eigen bedrijf begonnen. Hij is altijd op zoek naar mooie klassiekers en youngtimers, liefst zo origineel mogelijk en concludeert nu dat hij veel eerder voor zichzelf had moeten beginnen.

Staand naast een zachtwitte Autobianchi Bianchina Panoramica legt hij uit waar zijn passie en smaak liggen: “Neem deze Autobianchi uit 1966. Een zeldzaam en charmant autootje. Hij is het bewijs dat in Italië toen net zoveel aandacht aan het ontwerp van kleine auto’s werd besteed als aan dat van grotere en duurdere auto’s. De gedachte was toen dat ook kleine auto’s gewoon mooi moesten zijn. Als je goed kijkt is dit bijna een kleine Lancia, die je zo voor je winkel of bedrijf kunt zetten – dan ben je verzekerd van heel veel positieve reacties.”
De auto’s die hij vindt en verkoopt moeten liefst een aantoonbaar lage kilometerstand hebben, zo origineel mogelijk zijn – en in goede staat. In zijn compacte maar nette showroom in Naarden staan auto’s die zo meegenomen kunnen worden door de koper, want Eric is allergisch voor auto’s ‘met een beetje werk’. Dat werk heeft hij, indien nodig, zelf al laten doen voordat de auto zijn showroom in mocht. Zijn prijsbeleid onderscheidt zich ook van andere, vaak grotere klassiekerbedrijven: “Die Autobianchi bied ik aan voor 8.250 euro en dan zeggen sommige mensen dat dit te goedkoop is. Maar ik koop goed in en dan vind ik het mooi dat iemand voor onder de 10.000 euro zo’n leuke auto kan rijden. Met een beetje normale en faire prijsstelling is iedereen blij.
“Het moeten kwalitatief goede auto’s zijn met een eerlijk verhaal en mensen moeten zich hier lekker voelen als ze langskomen”
Met de ervaring uit zijn vorige functies in autobedrijven wist hij heel goed wat hij wilde creëren met zijn eigen bedrijf. “Het moeten kwalitatief goede auto’s zijn met een eerlijk verhaal en mensen moeten zich hier lekker voelen als ze langskomen. Laagdrempelig en heel flexibel in de openingstijden, want als bijvoorbeeld iemand met een eigen bedrijf alleen op zondagochtend tijd heeft, dan zorg ik natuurlijk dat ik er ben. Misschien dat ik wat meer ruimte zou willen hebben, maar op dit moment voldoet het hier zeker wel.”



Ook bij Eric geldt weer dat elke auto een verhaal heeft, wat een groot deel van de charme van zijn vak bepaalt: “Die Renault 16 TX komt uit Portugal. Ik heb wel vaker Renault 16’s in de verkoop, maar altijd het ‘TX’ model, omdat dat gewoon de leukste 16 is. Deze auto is daarna door mij verkocht aan een Schot die zijn oude vader een nostalgische ervaring wilde laten beleven door hem weer te laten rijden in de Renault die hij vroeger had. Met de TX heb ik de koper afgehaald op Schiphol en hij is er vervolgens mee naar Schotland gereden. De reden dat hij nu weer hier staat is dat zijn vader niet meer kon wennen aan het linkse stuur en nu de oude man is overleden mag ik de ‘16’ opnieuw verkopen.”

De Golf I is ook weer bijzonder, al is het alleen al door zijn pure eenvoud. Eric licht toe: “Een 1.5 GL, met 51.075 kilometer en roestvrij. De enige eigenaar was een oude dame die de auto nieuw had besteld bij de dealer. Maar ze wilde wel een driedeurs uitvoering die op dat moment niet in Nederland werd aangeboden. Uiteindelijk heeft ze via connecties bij de fabriek voor elkaar gekregen dat de Golf toch geheel volgens haar eisen is geproduceerd en toen via de verbaasde dealer aan haar is afgeleverd. Dat is toch prachtig?”


In het aanbod is geen duidelijke merkenvoorkeur te ontdekken. Maar Eric ziet wel dat bepaalde modellen en merken goed verkopen. Zo heeft hij maar liefst vier Saab Sonnet’s verkocht, zeven Volvo Amazon’s, en ook geregeld een Jaguar of een 2CV besteleend, net als de Daf 55 waarvoor hij een zwak voor heeft: “Ja, dat is toch Nederlands erfgoed en met die motor van Renault is het een fijn rijdende auto. Mensen hebben vaak een vooroordeel over merken als Jaguar of Saab, maar als je goed onderhouden auto’s hebt met normale kilometerstanden, kan er weinig misgaan. Toch doe ik iets minder Engelse auto’s en bij Mercedes beperk ik me tot de W123. Ook heb ik bijna nooit auto’s boven de 300 pk, omdat dat een hele andere klantgroep aanspreekt.”
De eerste auto die hij kocht toen hij met zijn bedrijf was begonnen was een ‘prachtige’ Rover 3500 SD1 die hij toevalligerwijs twee straten verder had gevonden. Daarnaast was de showroom bij de start gevuld met zijn eigen klassiekers en sinds die tijd heeft hij privé geen ‘leuke’ auto meer. Het is volgens Eric moeilijk in te schatten welke auto’s wanneer verkocht worden. “Er stond hier een donkerblauwe originele Renault 5 en die auto kreeg online heel veel likes, maar er kwam maar geen koper voor. Tot vorige week de auto opeens verkocht is aan een Renault dealer uit Polen.” Meer dan de helft van de verkochte auto’s gaat de grens over en dat heeft volgens Eric ook te maken met de goede naam die Nederlandse autobedrijven in het buitenland hebben. Vaak worden ze ongezien gekocht, wat volgens hem ook goed kan door het vertrouwen dat zijn teksten en vele foto’s en video’s van een auto de koper geven. Ik vind het belangrijk dat bij aankomst de auto precies is zoals omschreven.



Onder een doek komt een Morgan Plus Eight vandaan, in British Racing Green. En een puurdere rijbeleving kan je niet krijgen. Je zit laag en met uitzicht op de lange motorkap en het geluid van de 3.5-liter V8 is geweldig. Deze auto kwam, samen met een Datsun 2000 Fairlady uit 1969, uit een verzameling in België en ik kon beide auto’s inruilen op een Porsche.” De aandacht wordt sterk getrokken door een goudkleurige, gerestaureerde TVR 3000 Taimar met passende ‘Oatmeal’ Alcantara bekleding. “Hij is omgebouwd naar linksgestuurd en de sterke Essex V6 is in 2004 gereviseerd bij Ford V6 goeroe Krijn Verzijl. Het is echt een zeldzame auto waarvan er wereldwijd misschien vier te koop staan. Dat trekt liefhebbers van zo’n model naar mijn website en zo word ik gevonden door potentiële kopers.”

Hij is ervan overtuigd dat sommige mensen gewoon beter af zijn door geen klassieker of youngtimer te kopen. “Er komt altijd wel ergens een druppeltje olie uit of er gaat iets stuk onderweg. We zorgen voor goede auto’s, maar als je niet de charme inziet van af en toe het nodige onderhoud ben je beter af met een moderne auto.”
Eric vervolgt: “Het leuke van mijn vak nu is de grote afwisseling in modellen die ik vind en kan verkopen. De BMW 535i komt uit Spanje en stamt uit een tijd dat BMW heel veel geld verdiende met accessoires die nu vaak standaard zijn. Hij heeft een buffelleren interieur en als extra ook ‘dual zone’ airconditioning. Daar betaalde je toen zo 10.000 gulden extra voor. Hij heeft ook nog een zonnegordijn achterin, metalliek lak – ook een forse meerprijs- , alarm, uitgebreide boordcomputer, elektrisch bedienbare ramen en een Bavaria radio-cassetterecorder. Een gewone auto maar toch heel bijzonder. En aan de andere kant van het spectrum komt er binnenkort een Evante binnen, een Engelse sportwagen waarvan het ontwerp was geïnspireerd door de Lotus Elan. Ik ben heel benieuwd hoe dat rijdt.”




Your Classic Car biedt vanuit de persoonlijke passie van Eric bij voorkeur klassiekers en youngtimers aan die zich onderscheiden van de massa door bijvoorbeeld een volledig bekende historie en nieuw in Nederland te zijn geleverd. Eric: “Hoe leuk is het om een originele oldtimer te bezitten met een aantoonbare kilometerstand, een auto die je in je jeugd nieuw op straat zag rijden? Onverprutste auto’s zijn zeldzaam dus juist die wil ik vinden en aan liefhebbers verkopen.”
