Ultra-Luxury Electric Super Coupé

TEKST Ton Roks

Kopers moeten tot het vierde kwartaal van dit jaar wachten om het gaspedaal te mogen intrappen van de allereerste vol-elektrische Rolls-Royce, de Spectre.

De nieuwe Rolls-Royce is de heraut van een nieuw tijdperk, want vanaf 2030 zal het volledige portfolio van het Britse edelmerk elektrisch zijn. De fluisterstille V12 wordt dan tot zwijgen gebracht, wie heel goed luistert zal slechts het zachte zoemen van twee kanjers van elektromotoren horen. Plug-in hybrids komen er niet, daar zitten de klanten van Rolls-Royce niet op te wachten, zo is uit customer clinics gebleken. Ze willen zich naar de tijdgeest schikken en vol-elektrisch naar hun werk rijden, daar vinden ze de Spectre buitengewoon geschikt voor. En velen van hen, zo is al gebleken, houden hun Phantom, Ghost of Wraith met V12 er gewoon bij. ‘Spectre’ is overigens een Engels woord voor ‘spook’ of ‘geest’, en daarmee sluit de naam aan op die van de andere modellen. Alleen Cullinan wijkt af, wellicht vindt Rolls-Royce het zelf ook stilletjes een vreemde eend in de bijt. Deze Rolls is overigens vernoemd naar de grootste ongeslepen diamant die tot nu toe is gevonden.

‘De Spectre wordt aangedreven door twee elektromotoren, met een gezamenlijk vermogen van 585 pk’

Het geprefereerde adres voor een Rolls-Royce is CITO Motors in Eindhoven, en daar was onlangs een beknopte presentatie van de Spectre, die helaas nog niet in ‘levende lijve’ aanschouwd kon worden. Definitieve cijfers van de auto die door Rolls-Royce ‘Ultra-Luxury Electric Super Coupé’ wordt genoemd wordt, zijn nog niet bekend, maar er zijn wel voorlopige. Naar verwachting zal de actieradius 520 kilometer bedragen. Voor de kopers is de actieradius niet eens zo’n ding, vertelde Philip Harnett, ‘Head of Product’ bij Rolls-Royce. “Ze zetten hem toch aan de lader als ze thuis zijn, en de volgende dag staat hij klaar in de garage, met opnieuw een volledige actieradius. Dat kun je van een auto met benzinemotor niet elke ochtend zeggen”, aldus Harnett. Mocht de Spectre een keer niet genoeg energie hebben voor de gewenste trip van de dag, dan zijn er altijd nog andere auto’s, want de gemiddelde klant heeft er een stuk of drie, vier ter beschikking.

De geheel aluminium Spectre wordt aangedreven door twee elektromotoren, met een gezamenlijk vermogen van 585 pk. Het koppel is vanzelfsprekend immens: 900 Nm. Daarmee sprint de Spectre in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h, een prestatie waarvan het gewicht pas goed tot je doordringt als je beseft dat de Ultra-Luxury Electric Super Coupé een kloeke 2975 kilo weegt. Hij heeft geen transmissie, de kracht en het toerenbereik van beide elektromotoren zijn voldoende voor het gehele snelheidsbereik van de Spectre – zonder de hulp van versnellingen. Rolls-Royce heeft zich overigens nog niet uitgelaten over de topsnelheid. De bestuurder heeft de optie om regeneratief remmen in te schakelen, dan is one pedal driving mogelijk, wat handig kan zijn in een stad.

De Spectre is zowel letterlijk als figuurlijk een kanjer van een auto. Met zijn 5,45 meter is hij bijna twee decimeter langer en een halve ton zwaarder dan de Wraith, die in 2023 de geest gaat geven ten gunste van de Spectre. Hetzelfde zal het geval zijn voor de open versie van de Wraith, de Dawn. Dat laatste roept de vraag op of er ooit een open versie van de Spectre het daglicht zal zien. Harnett gaf daar een – voorzichtig – bevestigend antwoord op. “Een cabriolet ontwikkelen op basis van de Spectre is een stuk complexer dan bij de Wraith het geval was. Elke auto moet zijn inzittenden beschermen als hij onverhoopt een koprol maakt. Bij een elektrische auto vraagt dat om een extra sterke constructie vanwege het hoge gewicht van het accupakket. Er moet een noodstructuur zijn die dat kan dragen. Eenvoudig is dat niet, maar we zijn ervan overtuigd dat het ons gaat lukken die harde noot te kraken”, zo luidde de beeldende reactie van Harnett.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ontwerper Jan Rosenthal

Denk niet dat Rolls-Royce enkele en alleen op elektrisch overstapt omdat de Europese Unie besloten heeft zijn bevolking tot elektrisch rijden te dwingen – ook voor de landen die een andere attitude prefereren blijft de V12 blijft niet in productie, alle Rolls-Royce’s zullen vanaf 2030 elektrisch zijn. Belangrijkste markten voor het merk zijn overigens de USA, China en Europa, met het grootste aandeel voor de Britten.

Aan de lunchtafel toonde ontwerper Jan Rosenthal, verantwoordelijk voor de koetswerken, uit het juiste hout te zijn gesneden door te onthullen dat de KPGC10, de Nissan Skyline GTR 2.0, zijn favoriete klassieker is. Uit zijn toelichting op de Spectre bleek dat ook bij Rolls-Royce achter elke lijn een gedachte zit. Natuurlijk is de carrosserie weer tweemaal zo hoog als een wiel, wat al jarenlang het geval is en een Rolls zo’n goede ‘stand’ geeft. De golvende lijn die boven de dorpels loopt, moet je zien als een boeglijn, als van een jacht. “Onderin de flanken van de Spectre zie je de omgeving weerspiegeld, als het water bij een voorbijvarend schip”, aldus Jan.

De 23-inch wielen zijn wellicht niet ieders smaak, maar wacht tot je de Spectre hebt zien rijden. Jan: “De sleuven in de wielen weerkaatsen het zonlicht op het asfalt, en dat zie je als de weg nat is, dan lijkt de weerspiegeling op kabbelend water”, aldus de ontwerper, die er ook trots op is dat er geen naden naar de – verticale – achterlichten toe lopen en dat ze perfect verzonken in de carrosserie liggen, ‘als eilandjes in een meer’.

Ook de beroemde ‘tempel’-grille is aangepast, het is de breedste ooit op een Rolls-Royce vertoond, en de lamellen liggen vlakker en sluiten nauwer aan om de stroomlijn zo min mogelijk te verstoren.
Je zult een Spectre gemakkelijk in je achteruitkijkspiegel kunnen herkennen, vooral in het donker, want de grille wordt gedimd verlicht door 22 LED-lampjes die de achterzijde van de lamellen beschijnen.
De koplampen liggen verscholen in matzwarte uitsparingen, ‘als ogen in het duister’, zo zegt Jan. De Spirit of Ecstasy, het beeldje op de grille, is in retraite geweest om op haar manier een bijdrage te leveren aan de actieradius van de elektrische Rolls. Na 830 uur modelleren en testen in de windtunnel heeft ze erin bewilligd iets verder voorover te buigen en haar vleugels iets verder naar beneden te houden, daarmee een kleine doch gewaardeerde bijdrage leverend aan een Cw-waarde van 0,25, waarmee de Spectre de best gestroomlijnde Rolls-Royce is ooit gemaakt.

De tweedeurs coupé heeft vier zeer royale zitplaatsen en de inzittenden mogen zich verheugen op een sterrenhemel en andere prachtige verlichtingen, in de ontwikkeling waarvan 10.000 manuren zijn gaan zitten. De prijs van de Spectre zal zich tussen die de van Cullinan en Phantom bevinden, verklapte Rolls-Royce.
Tot slot: kopers van de Spectre kunnen erop vertrouwen dat de beleving als vanouds zal zijn. “Het is veel gemakkelijker met elektrificatie de beleving van een Rolls-Royce te handhaven dan die van een Ferrari”, aldus Head of Product Philip Harnett. Daar is geen speld tussen te krijgen – we kijken er naar uit de proef op de som te nemen.

× Wil je direct contact?