Afgelopen weekend vond de tiende editie van Interclassics Brussels plaats, wederom in de statige gebouwen van de Eeuwfeestpaleizen voor het welbekende Atomium. Het centrale thema van deze Interclassics was 75 jaar Formule 1 én de V12’s Supercars. Na de opening door de Belgische Prins Laurent op vrijdag, stroomden de beurshallen vol met vele belangstellenden waardoor op de laatste dag de teller op 29.472 bezoekers stond. 29% meer dan vorige editie en daarmee ok een nieuwe record.

Ferrari 212 Inter Vignale (V12 Supercar Foyer)

FOTO’S Koen Kuypers

In het groene licht van de Supercar Foyer stonden de V12 Supercars in een kring opgesteld. Een Lamborghini Countach (in schaal 1:1 en in een kleiner formaat), Bugatti EB110, Ferrari12 Cilindri, Lamborghini Miura, Jaguar E-type, de spectaculaire supercar van Gordon Murray Automotive, maar ook een dikke Cadillac Town Sedan Serie 370D V12 Fleetwood. Interessant is dat de Cadillac uit een 6-liter V12 dezelfde 150 pk haalde als de Ferrari 212 Inter Vignale uit 2,5 liter inhoud. Met een heel ander koppel vanzelfsprekend.

Minstens zo interessant waren de overige hallen die gevuld werden door klassiekerspecialisten, omdat je daar tussen alle Porsche’s en andere ‘usual suspects’ ook bijzondere auto’s tegen kon komen. Volkswagen vierde de verjaardag van de Polo, waarbij weer opviel hoe lief en licht de originele Polo was.

Ook dit jaar vielen er weer vele prijzen te winnen op het ‘concours’ en tijdens ons kopje koffie op de stand van Alphons Ruyls Fine Classic Cars stond de beker voor ‘Best of Seventies’ te pronken op het dak van zijn blauwe Alpine Renault A110. Alphons berichtte ons dat hij een groot aantal auto’s ter plaatse verkocht had, maar in zijn showroom meer dan voldoende interessants over heeft voor de bezoekers van de Octane Classics and Coffee op 28 december.