Peter van Egmond zit al dertig jaar ‘in het vak’ en is tien jaar geleden begonnen zijn droom werkelijkheid te maken. Met Peet Classics in Voorschoten heeft hij al veel ‘neergezet’ van zijn visie op het restaureren, repareren en onderhouden van klassieke auto’s, maar dankzij zijn gedreven perfectionisme blijft elke dag toch door zijn hoofd spoken hoe het nog beter kan.
TEKST Frank Goedhart // FOTOGRAFIE Koen Kuypers

Het bezoek aan de stijlvolle showroom, de werkplaats en de stalling begint bij een glimmend zwarte Rolls-Royce uit 1930 die hij aan het prepareren is voor deelname aan Wheels Mariënwaerdt. De auto vormt een mooi contrast met de blauwe en simpele Simca 1100 GLS die met zachtgele koplampen aan de andere kant van de stalling om aandacht staat te vragen. Het brengt het gesprek meteen op markttrends en de persoonlijke smaak van zijn klanten.

Peter: “De Rolls-Royce mag ik verkopen voor de eigenaar. Het is een in de Verenigde Staten gebouwd exemplaar en met de zwarte grille en de perfecte koets is het echt een plaatje. Maar de markt voor dit soort auto’s is best klein geworden, dus het is zoeken naar een, misschien Amerikaanse, verzamelaar die zoiets nog mist in zijn collectie.”

Wat we vaker horen bij gesprekken met klassiekerspecialisten is dat de markt verschuift naar jongere auto’s. Dat heeft vanzelfsprekend alles te maken met het nostalgische gevoel van een autoliefhebber die teruggaat naar de auto van de buurman of vader in de tijd dat hij als klein kind op de achterbank zat of die auto in de straat geparkeerd zag staan. Daarom is het nu moeilijker om een perfecte Volvo P1800 ES te verkopen en vrij eenvoudig om een Porsche 997 of 991 en een Peugeot 205 GTI aan de man te brengen. Toch wil Peter graag een supporter blijven van de prachtige oudere auto’s en de mooie techniek en materialen die daarbij in beeld komen. Hij claimt dat auto’s van die leeftijd weliswaar moeilijker te verkopen zijn, maar dat ze gelukkig nog wel volop gerestaureerd worden.
Het liefst werkt hij aan Engelse en Italiaanse klassieke auto’s uit de jaren ’50, ’60 en ’70
Na in het familiebedrijf te zijn gepokt en gemazeld, in vooral MG’s en Volvo Amazon’s besloot hij tien jaar geleden zijn eigen bedrijf in klassieke auto’s op te zetten. Hij huurde een garagebox voor werk aan zijn eigen klassieker en registreerde zich bij de Kamer van Koophandel als taxateur en keurmeester. In 2017 was er al honderd vierkante meter nodig om aan de vraag van zijn groeiende klantengroep te voldoen en werd en restauratie en in- en verkoop van auto’s zijn core business. In 2018 stapte hij over naar een pand van 500 vierkante meter om daar het jaar daarop nog 400 m2 aan toe te voegen voor stalling en showroom. Vorig jaar kreeg Peter de sleutel van het huidige pand van in totaal 2100 m2.

Dit is het pand dat hij in die eerste garagebox al in gedachten had, een ruimte waar vakmanschap, mooie auto’s en leuke klanten bij elkaar zouden komen; met een fraaie, niet over-de-top uitstraling en met scherp oog voor kwaliteit en netheid. Peter: “Op een verkoopcursus werd mijn streven naar een goede uitstraling als juist bevestigd doordat de trainer het had over een flesje water dat bij de Aldi 30 cent kost, op het strand van Zandvoort drie euro en bij een beach bar op Ibiza misschien wel 12 euro. Hetzelfde flesje krijgt meer waarde door de locatie en de uitstraling daarvan. Dus ik bedacht me dat, als ik topauto’s wil aanpakken en verkopen, de uitstraling van mijn pand daarbij moet aansluiten. Niet om daarmee onredelijk hoge prijzen te kunnen vragen, maar wel om te laten zien dat de prijzen die wij vragen nodig zijn om dingen goed te doen.”




Het scala van activiteiten van Peet Classics is heel breed: restauratie, bekleding (of beter gezegd ‘restauratie van interieurs’), in- en verkoop van klassiekers (meestal in consignatie), stalling en het bouwen en prepareren van historische rally-auto’s. Volgens Peter is deze spreiding van activiteiten goed voor een gezonde bedrijfsvoering. De stalling van auto’s, eigenlijk een autohotel met veel mogelijke servicediensten, genereert een inkomstenstroom waarmee het pand kan worden bekostigd en uit die activiteit komen vragen voor restauratie of andere zaken die aan die auto’s gedaan moeten worden. Het liefst werkt hij aan Engelse en Italiaanse klassieke auto’s uit de jaren ’50, ’60 en ’70. Van oudsher is hij zelf ook gespecialiseerd in bekleding van klassieke auto’s uit de jaren ’30 tot en met ’80. Ook in opdracht van andere klassiekerbedrijven voert hij deelopdrachten uit.
“Aan het eind van elke week rapporteren we onze voortgang en de zaken die we zijn tegengekomen. Zo zitten we altijd dicht op de bal en voorkomen we de meeste verrassingen.”
De aanpak van Peet Classics hangt erg af van de wensen van de klant. Peter legt uit: “Als een klant bij ons komt gaan we eerst zitten om goed te luisteren naar wat hij of zij voor ogen heeft. De mogelijkheden, en daarmee het budget, zijn ongelimiteerd. Wil je een totaalrestauratie of een deelproject, wil je originele onderdelen en materialen of is bijna-origineel maar wel functioneel ook goed, wil je de auto in oorspronkelijke specificatie houden of vind je het juist leuk om er een sterke restomod van te maken. Wat ik belangrijk vind is om vanaf het eerste moment eerlijk te zijn naar de klant. Dus als hij komt voor ‘A’ en ik zie bij de eerste opname van de auto – waarvoor we drie tot vier uur de tijd nemen – ook ‘B’ en ‘C’, dan zeg ik dat, inclusief wat dat betekent voor de kosten. Dat leidt soms tot het verlies van het totale project, maar ik kan niet iets aanpakken terwijl ik weet dat er meer is. Uiteindelijk wordt dat ook gewaardeerd.”

Goed luisteren en dan ontzorgen van de klassiekereigenaar in een langdurige relatie, dat is de missie van Peter en zijn team. Daarbij hoort het opbouwen van onderling vertrouwen, want met een klassieke auto kan altijd iets onverwachts misgaan of bij het demonteren kan de ellende groter zijn dan vooraf geschat. Daarover helder communiceren is dan belangrijk: “Als wij een project aangaan en we hebben met de klant gedefinieerd wat we gaan doen, dan maken we een groeps-app aan met daarin de klant, mijn team en ikzelf. Aan het eind van elke week rapporteren we onze voortgang en de zaken die we zijn tegengekomen. Zo zitten we altijd dicht op de bal en voorkomen we de meeste verrassingen.”






Lopend door de showroom op de eerste verdieping valt een Lamborghini Jalpa op die volgens Peter ‘helemaal als nieuw’ is en erg onderscheidend van de rest van de collectie. De 3,5-liter Alvis Special waarmee hij samen met zijn klant de Tulpenrallye van 2024 heeft volbracht, is onderhuids helemaal origineel, maar al het plaatwerk is nieuw gemaakt. Volgens Peter is hij altijd op zoek naar de juiste auto voor de juiste persoon, want als een auto niet bij iemand past, dan volgt er al snel teleurstelling. Een knalgele Maserati 4200 GT Spyder, handgeschakeld, is door Lapré Engineering onderhanden genomen en dan is de kwaliteit onbetwist. Hij wijst op een blauw metallieke BMW 503 van een Facel Vega liefhebber, die nu via Peet Classics te koop wordt aangeboden.

Het team van Peet Classics bestaat uit in totaal negen medewerkers, waarvan iedereen zijn of haar specialisatie heeft. Peter: “Het is een vak waarvoor geen echte opleiding bestaat, dus we leiden de mensen deels zelf op. Kennis delen vind ik heel mooi en als je hier het beste uit jezelf wilt halen, dan zijn er veel mogelijkheden om de diepte in te gaan op een bepaald element van het restaureren. Je kunt echt expert worden door veel te leren en te doen.”
Hij werkt samen met externe partners als de eigen expertise tekortschiet. Voor de ombouw van een Jaguar Mk2 naar elektrische aandrijving is EV-Europe in Delft het aangewezen adres. Samen verzinnen ze slimme oplossingen zoals het uitwisselbaar maken van het accupakket. Peter: “Accutechniek wordt steeds beter, dus er komt een moment dat er betere en goedkopere accu’s zijn. Bij onze conversies is dat vrij eenvoudig uit te wisselen.” Motoren van Engelse auto’s worden door de firma Van Giersbergen Motorrevisie in Silvolde aangepakt. Ook hier weer omdat ze bewezen hebben de kwaliteit te leveren die perfectionist Peter wil zien.

Hij heeft zelf geen klassieker in bezit, maar hij heeft het geluk dat hij in historische rally’s vaak samen optrekt met een van zijn klanten. Hij heeft vele Tulpenrallye’s, SLS-rally’s, Winter Trials en Flying Scotsman’s gereden. Het antwoord op de vraag naar zijn droomauto heeft hij snel klaar: “Als GT een Aston Martin DB4 van de laatste serie, een eerste serie Jaguar E-type en een AC Ace met de Bristol motor. Maar een Ducati 1299S Panigale is ook zeer welkom!”

Ook al benadrukt Peter meerdere malen dat totaalrestauratie en ontzorgen belangrijk zijn, toch kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat – met een woord dat de lading niet dekt – ‘bekleding’ zijn nummer 1 liefde is. Als hij uitlegt hoe hij het interieur van een Talbot helemaal nieuw gemaakt heeft met originele materialen om het daarna te verouderen met zandbehandeling van het leder, dan komt er toch een extra twinkeling in zijn ogen.




In het bekledingsatelier staan grote Dürkopp Adler naaimachines, volgens hem ‘de Rolls-Royce’s onder de naaimachines die alleen rechtuit kunnen maar nooit kapotgaan’. Er zijn machines die het lederen vel in geheel kunnen verdunnen, maar ook een machine die alleen de randjes verdunt, zodat ze zonder hoogteverschil om deurpanelen kunnen worden gevouwen. Hij legt uit dat het leer dat klaar hangt voor de Aston Martin DB4 van zogenaamde Connolly Vaumol kwaliteit is; aan een zijde in kleur, de achterkant verder onbehandeld. Peter: “Als je dat stikt, dan zie je die achterkant een beetje tussen het stiksel doorkomen en dát is origineel. Dus bedrijven die daarna de stiksels nog even verven, die snappen het niet helemaal.”
Nog een laatste voorbeeld van perfectie? De gele koplampen van de Simca 1100 in de stalling zijn origineel, die van een Jaguar E-type in dezelfde hal ook, maar een klant wilde diezelfde uitstraling ook op zijn Maserati 3500 GT hebben en het heeft heel wat hoofdbrekens gevergd om de lampen eruit te laten zien zoals ze moeten zijn. En Peter zou Peter niet zijn als hij ook hierin blijft zoeken naar ‘nog beter’.
