In het Friese Oosterwolde heeft René Goudberg het klassiekerbedrijf van zijn dromen opgebouwd, een bestemming voor iedereen die van klassieke Italiaanse auto’s houdt – en koffie.
TEKST: Frank Goedhart

De bedrijfsnaam, Montagna d’Oro, is afgeleid van de achternaam van René en is een goede indicatie waar zijn hart vol van is: Italiaanse klassiekers. Het stijlvolle bedrijfspand aan de rand van Oosterwolde, met uitzicht op een klein kanaal, bevat 1.200 vierkante meter vloerruimte, verdeeld over twee verdiepingen. Het gebouw is gevuld met klassieke Lancia’s, Alfa Romeo’s, Maserati’s en Fiats, heeft een mooie koffiebar en een winkel met een groot assortiment modelauto’s, autoboeken, folders, olie en onderhoudsproducten.




Bij een goede Italiaanse cappuccino legt René uit hoe het zo ver is gekomen. “Zodra ik mijn rijbewijs had, ben ik begonnen met het verzamelen van klassiekers, voornamelijk Alfa Romeo’s, en dat terwijl ik nu meer met Lancia’s heb. Daarvoor had ik al een liefde voor alles dat Italiaans was en vooral voor Alfa’s, Lancia’s en Fiats uit de jaren ‘60 en ’70. Van beroep ben ik slager en ik had al vroeg een eigen slagerij. De zaken gingen goed en daardoor kon ik een bescheiden verzameling auto’s opbouwen. En zoals het gaat met een verzameling die te groot dreigt te worden, kwam er een moment dat ik moest bedenken welke auto’s ik erbij wilde kopen en van welke auto’s ik dan afscheid moest nemen. Dat is uiteindelijk een autobedrijfje geworden in het Friese Grou, en de naam Montagna d’Oro leek me wel passend.”

Voordat René in Oosterwolde terecht kwam had hij een uitgewerkt plan klaarliggen voor een grote woonboerderij waarin alles wordt samengebracht dat met klassieke auto’s te maken heeft, geïnspireerd op de Classic Remise Düsseldorf (Meilenwerk). De benodigde vergunningen kwamen helaas niet door en toen een relatie hem wees op de mogelijkheid van nieuwbouw in Oosterwolde, besloot hij in 2013 te gaan bouwen. Dat is volgens hem nog steeds het mooiste dat er is, een eigen pand bouwen. Het slagersbedrijf was inmiddels overgedragen aan familie, maar René is daar nog wel geregeld in zijn slagersschort te vinden.
“Vind er maar eens een in deze staat. Mij is het gelukt en dat vind ik het leuke aan mijn vak.”
In de collectie valt de persoonlijke smaak van René te ontdekken. Bij de entree van de showroom staat een zilvergrijze Fiat 127 Sport 70 HP. Hij legt uit: “Die kleurstelling, Grigio Metallizzato met een zwart-witte striping en een sportief zwart stoffen interieur is prachtig. Hij heeft iets meer dan 26.000 kilometer gereden en het is een zeldzaam tussenmodel uit 1980. Met 70 pk en vijf versnellingen is het echt een heerlijk sportief autootje. Vind er maar eens een in deze staat. Mij is het gelukt en dat vind ik het leuke aan mijn vak.”

Het zijn de zeldzame, vaak onbekende of ondergewaardeerde varianten die hem enthousiast maken. “Wist je dat de Lancia Beta Spider als ‘Spider Zagato Special’ ook in Amerika te koop is geweest? De auto die wij hier hebben staan, zwart met dubbele gouden strepen en de typische Amerikaanse bumpers, was een jubileummodel voor het 60-jarige bestaan van Carrozzeria Zagato. Deze komt uit Columbus Ohio en is voorzien van leren bekleding, airconditioning en elektrische ramen. Echt iets voor een verzamelaar.”


We lopen langs een zilvergrijze Maserati Mistral 4000 GT, we zien in een hoek een Ferrari 512 Berlinetta Boxer staan en ook een Lancia Fulvia Coupé 1.6 HF Fanalone. Hoe lang geleden is het dat je een Lancia Trevi in perfecte staat hebt gezien of een roestvrije Alfasud of GTV? René is duidelijk over de spanning tussen zijn passie en een zakelijke aanpak. “Voor mij is het belangrijk dat we leuke, onverwachte, zeldzame of gewoon heel mooie Italianen kunnen aanbieden voor elke portemonnee. Een beginnende autoliefhebber kan hier wegrijden in een leuke Alfa 33 van onder de 10.000 euro en de man of vrouw met meer financiële mogelijkheden komt voor de Maserati van rond de ton, of voor een Lancia 2000 HF Coupé van 35.000 euro. Voor elk wat wils.”
…auto’s uit het tijdperk dat Lancia’s de bouwkwaliteit van Mercedes hadden en de aantrekkelijke vormtaal van Ferrari.



René vindt mooie auto’s, maar mooie auto’s vinden hem ook. “Veel auto’s krijg ik via via aangeboden, vaak met de inleiding ‘dit is echt iets voor jou, René’, en daar kijk ik altijd wel serieus naar. Van mijn zakenpartner Sako mag ik niet zomaar meer alles kopen en hij heeft gelijk, want dan zou het hier al gauw uitpuilen, ook met auto’s die ik wel mooi vind maar die moeilijker te verkopen zijn. Het inkopen is erg leuk om te doen, ook al zit er veel teleurstelling en verloren tijd in het proces. Uiteindelijk gaat het bij inkopen en verkopen over vertrouwen. Mijn klanten komen vaak terug en ik koop ook het liefst auto’s in van partijen die zich bewezen hebben. In Italië werk ik samen met Enzo. Hij weet voor mij vaak de auto’s te vinden die passen in ons assortiment. Kijk maar om je heen en je ziet wat ik bedoel. Zo’n onverprutste, roestvrije Alfasud, dat is toch prachtig?”



Op dit moment heeft Montagna d’Oro zelfs vier stuks van de Lancia 2000 HF Coupé in de showroom staan en volgens René zijn dit “Lancia bouwde in die tijd echt kwaliteitsauto’s. De Flavia en de Fulvia waren heel goede auto’s en als je vandaag in de 2000 Coupé stapt, voelt het allemaal solide en goed aan. Ik rij er zo mee naar Zuid-Duitsland om naar potentiële aankopen te kijken, geen enkel probleem. En het is in donkerblauw zeker een hele stijlvolle coupé.”


De auto’s worden gekocht door autoliefhebbers in Nederland maar ook steeds meer uit het buitenland. René merkt bijvoorbeeld dat de belangstelling uit Scandinavië toeneemt en krijgt ook uit België en Frankrijk steeds meer aanvragen. Ook bij hem is het merkbaar dat de vraag in de markt opschuift naar ‘jongere’ auto’s. Nostalgie uit de jeugd is voor elke generatie anders. Montagna d’Oro specialiseert zich in de in- en verkoop, maar werkt samen met externe partners voor spuitwerk, motorrevisie en bekleding. René: “Laatst hadden we hier een Lancia met stoelen waar de vellen leer van afvielen. Die heb ik bij mijn bekleder gebracht en toen de auto terugkwam kon ik niet geloven dat het dezelfde stoelen waren. Zo mooi! Dat is belangrijk, want ik wil kwaliteit leveren en dat lukt alleen als iedereen in het proces dezelfde mindset heeft.”

Ook voor consignatieverkoop, stalling, taxatie en onderhoud kunnen mensen bij René terecht. Verder heeft hij een webshop waarin hij boeken, onderhoudsmiddelen en modelauto’s verkoopt, die ook ter plaatse in de winkel te koop zijn. Hij vertegenwoordigt Laudo Racingmodels, fabrikant van Italiaanse modelauto’s.
Tijdens ons bezoek blijkt dat de showroom een opwaardering ondergaat, met nieuw schilderwerk in de kleuren rood en donkergrijs en een nieuwe trap die nu als eyecatcher vanuit de showroom bezoekers naar de eerste verdieping leidt. Voor René is het belangrijk dat zijn bedrijf een ‘bestemming voor autoliefhebbers’ is. “Je hoeft hier niet alleen binnen te komen om iets te kopen. Kom gewoon een kop koffie halen, snuffel rond en we ‘ouwehoeren’ een beetje over auto’s, het leven, koffie en Italië en als je dan een leuk boek ziet, dan koop je dat misschien. Mag, maar hoeft niet. Het is ook mooi om hier merkenclubs te ontvangen en ik kijk nu al uit naar zondagochtend 5 oktober, als Octane’s Classis and Coffee hier neerstrijkt. Heel gezellig om zo’n zestig klassiekers om het pand te hebben en aan de deelnemers te vertellen en laten zien waar wij hier in het noorden mee bezig zijn!”
Octane Classics and Coffee ‘THE UP NORTH EDITION’, zondag 5 oktober, van 10 tot 13 uur, Montagna d’Oro, Houtwal 30B in Oosterwold. Aanmelden? Stuur een mail naar frankgoedhart@octanemagazine met vermelding van naam en auto.


