Een unieke, door de luchtvaart geïnspireerde Hispano-Suiza, ontving de hoofdprijs op het prestigieuze Concours d’Elegance op Pebble Beach in Californië. Dit jaar deden er 229 auto’s mee aan het concours, waaronder 55 internationale inschrijvingen uit 22 landen en 174 Amerikaanse inzendingen. De winnende auto is een Hispano-Suiza H6C Nieuport-Astra Torpedo uit 1924, van Penny en Lee Anderson Sr. uit Naples, Florida.

“Deze Hispano-Suiza vinkt werkelijk ieder mogelijk vakje aan,” zei Concoursvoorzitter Sandra Button. “Het onderstel is technisch geavanceerd. De carrosserie is met de hand vervaardigd, licht en prachtig. De auto werd bovendien in opdracht gebouwd van aperitief-erfgenaam André Dubonnet, die er zowel de Targa Florio als de Coppa Florio mee reed. Een latere eigenaar voegde pontonspatborden toe aan de auto, maar de familie Anderson heeft de auto teruggebracht naar de oorspronkelijke staat, zodat het torpedovormige ontwerp weer volledig tot uiting komt.”

De auto staat bekend als de “Tulipwood” Torpedo en is daadwerkelijk gebouwd van stroken mahoniehout, elk afzonderlijk gesneden en met 8.500 klinknagels bevestigt aan de binnenste frame. Naar verluidt woog de carrosserie slechts 72 kilo toen deze werd gebouwd. Eigenaar Lee Anderson gaf aan dat vooral het hout hem aantrok tot de auto. “Ik hou van hout! Ik verzamel al veertig jaar antieke houten boten, nog voordat dat hip werd. Ik heb altijd gehouden van gelakt hout, en toen ik deze zag dacht ik: dit past helemaal bij mij. Dit is echt wat ik mooi vind.”

Op de vraag of de overwinning verwacht werd, riep zijn vrouw Penny enthousiast: “We hadden geen idee, maar we droomden er wel van!” “Winnen in Pebble Beach is waarschijnlijk de hoogste onderscheiding die je kunt krijgen in de autoverzamelwereld,” voegde Lee toe. “We hebben het geluk het nu twee keer te hebben meegemaakt.” De Andersons wonnen eerder al de hoofdprijs op de Pebble Beach, in 2022 met een Figoni-gekarosserieerde Duesenberg J uit 1932.
Hispano-Suiza won de hoofdprijs op Pebble Beach tweemaal eerder, meest recent in 1989.

Dit jaar waren er meerdere sterke kanshebbers voor Best of Show, waaronder de Maybach SW38 Spohn Sport Zweisitzer uit 1939; de Invicta 4½ Litre S Type Corsica Drophead Coupé uit 1933; en de Maserati 200SI Fantuzzi Open Sports Racer uit 1959.

Het concours, een onderdeel van de Monterey Car Week, begon op donderdag met de 27e Pebble Beach Tour d’Elegance, waarbij het merendeel van de deelnemers een route van zo’n 110 kilometer langs schilderachtige kustwegen reed. Deelnemers die de Tour voltooien, krijgen een voordeel bij een gelijke stand in de concoursklasse.
Het evenement heeft dit jaar al meer dan 4 miljoen dollar voor het goede doel opgehaald, waarmee het totale bedrag aan schenkingen inmiddels boven de 45 miljoen dollar uitkomt. Via de Pebble Beach Company Foundation, de belangrijkste liefdadigheidspartner van het concours, komen deze middelen ten goede aan bijna 100 lokale non-profits gericht op jeugdonderwijs, die jaarlijks het leven van ruim 10.000 kinderen in Monterey County beïnvloeden.

Meer dan 25 miljoen dollar voor de Ferrari 250 GT SWB California Spider Competizione

Veilingrecords

Gooding Christie’s, al 21 jaar het officiële veilinghuis van de Pebble Beach Concours d’Elegance, sloot afgelopen weekend een van zijn meest succesvolle veilingen ooit af, met een opbrengst van meer dan 127 miljoen dollar. Tijdens de tweedaagse Pebble Beach Auctions werden verschillende wereldrecords gevestigd, waaronder de duurste auto ooit geveild door Gooding Christie’s: de Ferrari 250 GT SWB California Spider Competizione (1961), die voor meer dan 25 miljoen dollar werd verkocht.