Met meer dan een miljoen verkochte exemplaren is de Macan een succesnummer voor Porsche. Zijn opvolger heeft dus grote schoenen te vullen. Die neemt overigens fikse afstand van zijn voorganger: alle versies zijn geheel elektrisch, en of dat de juiste beslissing is gaat de tijd uitwijzen. Laten we het vooralsnog een moedige stap noemen. De nieuwe Macan is er in vijf uitvoeringen, waarvan vier met meerdere elektromotoren en vierwielaandrijving, zijnde de Macan 4 (408 pk), de 4S (516 pk), de GTS (571 pk) en de Turbo (693 pk).  

Ik reed met het vijfde lid van de nieuwe familie, de Benjamin, met één motor die de achterwielen aandrijft, en geen cijfer of letter achter zijn naam. Hij is 340 pk sterk, daar kom je niks aan te kort, we weten allemaal dat het koppel is dat telt, en dat is 563 Nm bij deze versie, iets meer dan de helft van de tsunami aan trekkracht die de Macan Turbo aan boord heeft.

Vergis je niet, de basisversie is een snelle auto, die bij vol gas als een stormram op de horizon af suist – mede dankzij de kortstondige beschikbaarheid van een overboost, die 20 pk’s sterk is. Cijfers? Vanuit stilstand passeert de snelheidsmeter in 20,9 seconden de 200 km/h. De top is 220, ook fijn om te weten, maar het allerbelangrijkste is de tussenacceleratie, die brengt je geregeld in een juichstemming.

Het laden doet dat ook. Onze testrit leidde naar Le Mans en daarbij waren geen storende onderbrekingen nodig om de batterijen van de Macan op te laden. Zijn bloedsomloop bestaat uit een 800 Volt systeem en hij kan met 270 kW geladen worden. Op zowel de heen- als terugreis was slechts tweemaal een stop nodig van pakweg een kwartier om Le Mans te bereiken, zonder het hoge tempo te hoeven matigen. Je hoeft alleen maar opletten dat je pauzeert bij plekken met gespierde laadpalen – en koffie van Paul, de beste langs de Franse tolwegen.

‘Wat aan je rijplezier bijdraagt is dat hij beweegt als een achterwielaandrijver’

De nieuwe Macan ziet er goed uit, vooral van voren en en profil, de achterzijde is minder sterk. Het interieur biedt geen grote verrassingen, maar het is mooi afgewerkt, met wellicht een tikje te veel kunststof, en een prominente plek voor twee beeldscherm, waarvan een voor de passagier. Verder is alles herkenbaar Porsche en daarmee aantrekkelijker dan menige mainstream elektroauto.

Je zit er uitstekend in, opvallend laag zelfs, op heel fijne stoelen, maar de been- en hoofdruimte achterin is een beetje beperkt, lange personen moeten daar een beetje schuin gaan zitten om zich comfortabel te voelen. De wielbasis is weliswaar bijna tien centimeter langer dan die van de voorganger, maar veel merk je daar niet van in de cockpit. De bagageruimte meet echter 540 liter achterin en 84 voorin.

De Electric weegt zo’n 400 kilo meer dan de vorige Macan met verbrandingsmotor, maar zijn zwaartepunt ligt aanmerkelijk lager, wat zijn effect heeft op de wegligging. Je kunt er zonder meer heel dynamisch mee rijden, zeker als je de adaptieve luchtvering met Porsche Actieve Suspension hebt aangevinkt. De meerprijs daarvan is € 2841 en het systeem is zeer de moeite waard. Carrosseriebewegingen worden strak onder controle gehouden en wegligging en weggedrag komen daarmee op een nog hoger niveau te liggen. Het gevolg is dat de Macan Electric goed met zich laat stoeien en zijn gewicht goed weet te verbergen, niet zo goed als de vorige (ICE) editie, maar het verschil is lang zo groot niet als je op basis van die 400 kilo extra zou verwachten.

Wat aan je rijplezier bijdraagt is dat hij beweegt als een achterwielaandrijver. Dat is hij uiteraard ook, maar Porsche heeft de elektromotor zo ver mogelijk naar achteren geplaatst om dat karakter te benadrukken. De gewichtsverdeling is daardoor 46% voor en 54% achter. Je kunt dat accent nog versterken door achterasbesturing te bestellen, een optie die € 1.989 kost.

De besturing – altijd een sterk punt van Porsche – is klasse, hij is snel, mooi gewogen en precies. De aandrijflijn heeft slechts één versnelling, anders dan de Taycan die er twee heeft waarmee de opbouw van de acceleratie zich beter laat regelen, maar toch is dat bij de Macan behoorlijk goed onder controle, geen onaangename, nek brekende porren in je rug als je abrupt het gaspedaal vloert maar een gedoseerde opbouw.

Resumerend is het basismodel met enkele weloverwogen opties een heel harmonische auto, met ruim voldoende vermogen om zich als een Porsche te manifesteren. Snelheid levert hij meer dan genoeg, zoals bijna alle elektrische auto’s. Met zijn focus op achterwielaandrijving en relatieve lichtvoetigheid zou hij te midden van zijn familieleden weleens de fijnste kunnen zijn.

Ton Roks

PORSCHE MACAN ELECTRIC

Aandrijflijn elektromotor achter, achterwielaandrijving Vermogen 340 pk (360 bij overboost) Koppel 563 Nm Accu 100 kWh, 800 Volt Remmen geventileerde schijven rondom (350/350 mm) met voor vier-zuiger klauwen Banden 235/55 R 20 voor, 285/45R20 achter Maten en gewichten LxBxH 4784x1938x1885 mm; wielbasis 2893 mm, gewicht 2220 kg; bagageruimte 550/1348 liter Oplaadvermogen maximaal 270 kW, laadtijd 10-80% in 21 minuten (DC) Actieradius 536-831 km 557 km Acceleratie 0 – 100 km/h in 5,7 sec; 0 – 160 km/h in 12,9 sec.; 0 – 200 km/h in 20,9 sec. Topsnelheid 220 km/h Prijs € 83.480,–