Veel autoliefhebbers hebben een bezoek aan de Monterey Car Week in Californië hoog op de bucket list staan. Kenan Aksular, met zijn ImagestreetClassics het Europese aanspreekpunt van Bring-a-Trailer, doet verslag van een week volgepakt met een auto-evenementen.

Tekst en foto’s: Kenan Aksular (Image Street Classics)

De reis naar Monterey begon voor mij in San Francisco, waar ik logeerde bij mijn Nederlandse vriend Marnix Dillenius. Marnix woont er sinds 1957 en kocht in 1970 een Alfa Romeo TZ met slechts 6000 kilometer op de klok. De auto is inmiddels legendarisch, net als Marnix zelf: vorig jaar werd hij gehuldigd omdat hij 50 jaar op rij had meegedaan aan de Rolex Monterey Historics, een raceweekeinde op het mooie Laguna Seca. Zijn eerste deelname was in 1974 en dit jaar, op zijn 86e, reed hij voor de 51e keer mee – nog altijd met dezelfde TZ van ’64.

Voorafgaand aan Monterey bracht ik met Marnix een bezoek aan de Berkeley Boys in North Berkeley (San Francisco), vrienden die elkaar al sinds de jaren ’60 kennen en allen ooit bij Griswold Restoration Company hebben gewerkt. Bij die mannen bevindt zich een schat aan ervaring; ze hebben gewerkt aan Ferrari 250 GTO’s, Jaguar C en D-types, en andere iconen die we kennen van zowel de historische races als het Pebble Beach Concours d’Elegance.

Op zondag kreeg ik van mijn vriend Randy Nonnenberg – oprichter en CEO van autoveilingplatform Bring a Trailer – de sleutels van een hot rod Giulietta Ti, een fijne auto met 2-liter motor, vijfbak en Limited Slip Differential. Daarmee reden we over Highway 1 via Santa Cruz naar Monterey – een fantastische rit. Eenmaal daar hielpen we Marnix met de TZ en de Fly Car (een Alfetta GTV met buizenframe en 250 pk Twin Spark motor) naar Laguna Seca voor de Pre-Reunion races. In Carmel-by-the-Sea verbleven we in het huis van een klant – een luxe, want een simpel tweesterrenhotel kost rond die week al snel 500 dollar per nacht. De Giulietta Ti trok enorm de aandacht: iedereen vroeg of het een ex-politieauto was door de zoeklicht-modificatie op het dak.

Op maandag bezochten we kort de RM Sotheby’s veiling en daarna hebben we wat rondgereden. Dinsdag stond er een kleine, charmante show in Carmel-by-the-Sea op de agenda. Gedurende de week werd het drukker, met steeds meer jonge bezoekers in supercars. Ook op de wegen en in de stadjes reden en stonden de meest ongelofelijke auto’s, het leek één groot evenement. De kijkdagen van de veilingen waren stuk voor stuk indrukwekkend: Broad Arrow (Hagerty) in de hangars van Monterey Airport, RM Sotheby’s in hartje Monterey, Gooding Christie’s op Pebble Beach en Bonhams op The Quail.

‘ …waarbij ik als co-driver de Corkscrew mocht beleven. Pas als je erdoorheen gaat, voel je hoe steil die afdaling werkelijk is – echt spectaculair ‘

Vanaf woensdag hielp ik Marnix tijdens de practise races op Laguna Seca, het circuit met de beroemde Corkscrew bocht. Het is echt een feest om daar rond te hangen. Dit jaar stond onder meer in het teken van het IROC (International Race Of Champions), met auto’s uit 75 jaar Formule 1 en van legendes als James Hunt en Mario Andretti.

Randy Nonnenberg reed zijn eerste race mee in de Ken Miles Sixties GT Trophy met een ’65 Mustang Shelby. De mooiste plek om de races te bekijken is die Corkscrew, een moeilijke bocht met 18% helling. Ook Jenson Button was van de partij: hij won de Dan Gurney Saloon Car Trophy in een Alfa GT 1300 Junior, met iets meer motor dan origineel. En alsof dat niet genoeg was: Marnix’ vriend Jon Norman (83 jaar jong) was razendsnel met de Fly Car en liet een flink aantal Porsche RSR’s en dikke V8’s achter zich.

Naast de races en veilingen waren er talloze kleinere evenementen. Zo reden we woensdag met vrienden naar Big Sur voor een onvergetelijke lunch met uitzicht op de Pacific. Ook de route van Carmel-by-the-Sea naar Carmel Valley is een aanrader. Daar, in de heuvels en wijngaarden (waar ooit Ben Pon zijn Bernardus Vineyard begon), had een evenement plaats met auto’s, hooibalen, outdoor cinema en een jonge, enthousiaste crowd.

Op de veilingen werden weer records gebroken. RM Sotheby’s presenteerde onder meer een waanzinnig resultaat: een Ferrari Daytona SP3 Tailor Made wisselde van eigenaar voor maar liefst 26 miljoen dollar.

Op zaterdag heb ik de unieke kans gegrepen om mee te rijden in een Hall-Scott Racer van 1917 op Laguna Seca – een brute machine met een bijna 10-liter viercilinder vliegtuigmotor, goed voor 125 pk bij slechts 1.300 toeren en twee keer het koppel van een Dodge Viper. Een ongekende ervaring: vier ronden lang in een veld vol vergelijkbare Vintage Racers, waarbij ik als co-driver de Corkscrew mocht beleven. Pas als je erdoorheen gaat, voel je hoe steil die afdaling werkelijk is – echt spectaculair.

De week sloot af met het Pebble Beach Concours d’Elegance, voorafgegaan door de traditionele Tour d’Elegance, waarbij alle deelnemende auto’s ook daadwerkelijk de weg op moesten. Alles verliep strak georganiseerd op een werkelijk unieke locatie. De titel Best of Show 2025 ging naar een Torpedo Bodied Hispano-Suiza van 1924 – een passende bekroning van een onvergetelijke week.

Best of Show (foto Pebble Beach Concours)

De conclusie is dat de Monterey Car Week, zoals alle voorafgaande berichten mij al hadden voorspeld, een geweldig autofeest is. Iedereen is bezig met auto’s en overal is iets te zien en mee te maken. Als je als autoliefhebber in de gelegenheid bent om een keer te gaan, dan is het absoluut een aanrader. Wat een week!

Onderstaand nog een selectie uit de foto’s van Kenan: