De laatste dag van wat weer een mooi autojaar is geweest. Goed om even terug te blikken voordat we weer vol in de drukte van nieuwe reportages en nieuwe magazines in het komende jaar duiken. We zijn er trots op dat we dit jaar zes mooie magazines hebben gemaakt. Om ze niet te vergeten, onderstaand een korte samenvatting per uitgave!

MINI COOPER S We vieren de 60e verjaardag van de Mini Cooper S met de oudste overlevende – een Mini die zijn leven maximaal geleefd heeft – MASERATI A6G/54 ZAGATO Een nauwelijks verholen raceauto met net voldoende beschaving voor de openbare weg – BEL AIR RESTOMODS Amerika’s mooiste klassieke sportcoupé, gecombineerd met GM’s allerbeste V8 – WILLIAM TOWNS Herinneringen aan het leven en werken van Aston Martin’s getalenteerde ontwerper – FORD MUSTANG MACH 1 Hij is terug, niet als een woeste strepentrekker, maar als een uitgebalanceerd raspaard (en hij ontmoet een oude vriend) – DICK CROSTHWAITE Hij restaureerde en bouwde Silver Arrows voor Auto Union, racemotoren voor Jaguar E-types en nog heel veel meer – LAND ROVER DEFENDER Tijdens een roadtrip in de Schotse Hooglanden bewijst hij dat hij lichtjaren afstand van zijn voorgangers heeft genomen – FORD CAPRI PERANA Een slimme Zuid-Afrikaan is erin geslaagd van een Europese Ford Capri een muscle car te maken die races kon winnen, kampioenschappen zelfs – BLACK LABEL GHOST De woorden van Henry Royce hebben ze in Goodwood goed in hun oren geknoopt – MERCEDES 450SEL 6.9 Terugblik op de 50e verjaardag van de S-klasse vanuit een 450SEL 6.9, de grote ster van de reeks – MAN & MACHINE Ton Roks vertelt over de vorderingen met de bouw van zijn MG B Roadster met V8 settings.

De MATURO STRADALE is een nieuwe ster aan het firmament der restomods, een Delta Integrale die de techniek en sensaties van de rallylegende combineert met een bijzonder aangename verpakking. Een FERRARI 500 MONDIAL die ondanks zijn viercilinder motor een succesnummer van formaat was. Hoe wil je jouw MORGAN PLUS FOUR & PLUS SIX geserveerd hebben, met eenvier- of zescilinder turbomotor van BMW onder de motorkap? TYRRELL RACING: Simon Arron sprak met Jackie Stewart over de uitzonderlijke klim van Tyrrell naar de top van de wereld – vanuit een houten schuur . We kijken naar de TOEKOMST VAN ALPINE, waarin de 300 pk 1,8-liter viercilinder van de A110 wordt in 2026 vervangen door een elektromotor. Deze CHRYSLER SIX werd in 1939 ingemetseld achter een muur van een boerderij om niet geconfisqueerd te worden – en hij is pas in 2018 ontdekt. Een ALVIS GRABER SUPER COUPÉ die geen gerestaureerd exemplaar is maar een splinternieuwe auto: een juweel op wielen! MAN & MACHINE Harry Metcalfe heeft zijn Lancia Fulvia Zagato af.

FERRARI 250 GT SWB: Goodwood en een Ferrari 250 GT SWB helemaal voor jezelf hebben. MORGAN SUPER 3: Laagvliegend de jet age in. MERCEDES-BENZ E60 AMG LIMITED: Voor diegenen die een Mercedes 500 E niet snel genoeg vonden, bouwde AMG iets heel speciaals: de E60. TRACK TEST ASTON MARTIN VALKYRIE: Nadat Aston Martin zijn buitengewoon ambitieuze plannen voor een hypercar onthulde, hebben we zeven jaar op dit moment gewacht. LINCOLN CONTINENTAL COUPE: Het is vermoedelijk ’s werelds langste coupé en tegelijkertijd een demonstratie tegen de saaiheid die uit de hedendaagse showrooms komt rollen. BUGATTI TYPE 35: Al in 1925 introduceerde Bugatti op basis van zijn Type 35Grand Prix-racer een klantvriendelijkere versie die 35A werd genoemd. MASERATI 450S: Zelfs Stirling Moss was altijd extra op zijn hoede in deze Maserati. Niet zo gek dus dat Octane met het nodige ontzag plaats nam aan het stuur. TERUG NAAR DE TARGA: Op het verre Sicilië won Gijs van Lennep in 1973 de legendarische Targa Florio, in 2010 keerde hij er terug in een 911 Sport Classic. MERCEDES 280 SL & PORSCHE 911: Aan populariteit ontbreekt het de 280 SL en 911 niet, tijdens rally’s en roadtrips zie je er altijd wel een. Welke moet je kiezen?

In deze 65e editie is een hoofdrol weggelegd voor de McLaren F1. De mannen die dertig jaar geleden de introductie meemaakten en de eerste testritten deden blikken uitgebreid terug op hun belevenissen. Voor Quality Time – ons traditionele interview – hebben we uitgebreid gesproken met Sigrid de Vries, de vrouw die de belangen en visies van de auto-industrie bij de Europese Commissie onder de aandacht probeert te brengen. Dat er heel veel beter had gekund – en nog kan – maakt ze klip en klaar duidelijk. We hebben gereden met een Maserati 5000 GT, een onbekende en ondergewaardeerde superauto van formaat – en we waren diep onder de indruk. We maakten opnieuw kennis met de Lancia Hyena Zagato en blikken terug met Paul Koot, het brein achter dit unieke Nederlandse avontuur. Twee Nederlanders uit de autosport komen uitgebreid aan bod: Freek Dudok van Heel en de Groningse gentleman racer Harry Scholten. Voorts reportages over de NSU 1000TTS, de Simca’s Rallye 1 & 2, de MG F Stiles en de Bentley Speed Eight van Racing Green.

De hoofdrol is weggelegd voor de FERRARI 250 GTO/64. Voor velen is de 250 GTO het hoogtepunt van de autogeschiedenis. Kon het nog beter? Ferrari heeft het geprobeerd met de GTO van ’64. STEVE McQUEEN’S DUNE BUGGY Bestaat er cooler dan cool ? Jazeker, rijden met Steve McQueen’s Dune Buggy komt absoluut voor die kwalificatie in aanmerking. McLAREN ARTURA Rijden met de Artura, qua techniek de meest gedurfde McLaren sinds de P1. FERRARI 250 GT COUPÉ BOANO Ongerestaureerd, in tientallen jaren zelden buiten gezien en met slechts 64.000 kilometer op de teller. JAGUAR F-TYPE R75 Een tocht door Spanje om de F-type en Jaguar’s V8 op gepaste wijze vaarwel te zeggen. PORSCHE 956 CHASSIS Een masterclass om te laten zien hoe je Le Mans jarenlang kunt domineren met een nieuw ontwerp. QUALITY TIME Marcus Breitschwerdt heeft de zorg over het erfgoed van Mercedes-Benz en is ervan overtuigd dat we in onze klassiekers kunnen blijven rijden. MERCEDES-BENZ 600 De superlimo die van meet af aan een vanzelfsprekende keuze was voor beroemdheden en despoten. AMC MIGHTY MITE Ontwikkeld voor de US Marines om per helikopter gedropt te worden op de plek waar hij in actie moest komen. MERCEDES-BENZ 300 SEL 6.3 PININFARINA COUPÉ Eind jaren ’60 droomde een Limburgse drukker van een snelle Mercedes die speciaal voor hem was gebouwd.

De laatste Octane van het jaar, met in de hoofdrollen: FORD MUSTANG BOSS 302 & MUSTANG MACH 1 Twee speciale versies van de Mustang, de Mach 1 en de Boss 302, een homologatie-special voor de Trans-Am raceserie. NORMANDY BEACH RACE Frits van Eldik richtte zijn camera een keer niet op de Formule 1, maar op een strandrace in Normandië. PORSCHE 911 GT3 RS Hoe houdt de meest extreme 911 zich op onze meest geliefde testroutes, ver weg in de wildernis? HISTORIC MOTORING AWARDS 2023 De juryleden – en lezers – van Octane Magazine hebben gekozen en een Nederlands museum is dit jaar in de prijzen gevallen. JAMES BOND’S BENTLEY Tony Hunter bouwde de auto die James Bond reed in de boeken van Ian Fleming. TOEKOMST VAN LOTUS Maakt Lotus alleen nog maar slim gebruik van zijn nalatenschap? QUALITY TIME Enrico Fumia schiep een mysterieuze Ferrari die hij nimmer heeft mogen terugzien. FERRARI 412 P Het verhaal van een van de mooiste sportprototypes die ooit op ’s werelds racepistes hebben gestreden. MAURICE GATSONIDES Zijn naam staat overal ter wereld op radarapparatuur, maar de man zelf was een echte snelheidsfanaat. LAND CRUISER FJ40 De klassieke Toyota die de grootste schare bewonderaars kent, is de Land Cruiser FJ40.

× Wil je direct contact?