TEKST Frank Goedhart // FOTO’S MG & Frank Goedhart

Tijdens de presentatie van de nieuwe MG3 Hybrid+ in het imposante hoofdkantoor van Van Mossel in Waalwijk was het niet de nieuwe auto die meteen de belangstelling trok. In het atrium staat een grote collectie klassiekers en youngtimers, bestaande uit de merken die het dealerbedrijf voert, dus was er ook een klassieke MG B Roadster.

Bas Viveen, algemeen directeur van Van Mossel MG legde uit dat MG het B-segment serieus neemt, waar andere merken juist afscheid nemen dit deel van de markt; de Ford Fiësta, Kia Rio, Volkswagen Polo en de Skoda Fabia zijn reeds stopgezet of worden dat mogelijk. De MG3 is in standaarduitvoering een 1,5-liter full hybrid met automaat, tal van veiligheidssystemen, automatische airco, parkeersensoren en -camera, elektrisch bediende ramen en -spiegels plus een en audiosysteem met DAB+ en Bluetooth. Hij is daarmee zeer compleet uitgerust, voor een consumentenprijs van € 22.769. Liefhebbers kunnen opwaarderen naar Comfort (voor € 24.269) en Luxury (voor € 25.796) indien zaken als een regensensor, lichtmetalen wielen, verwarmbare stoelen en zaken als Blind Spot & Lane Change Assist gewenst zijn. Als je liefhebber bent van zo min mogelijk inmenging van systemen en wellicht overbodige luxe is de Standard al een goede keus.

Het is de eerste MG met deze Hybrid+ aandrijflijntechnologie, dat wil zeggen, zonder plug-in. Er zijn vijf rijmodi die afhankelijk van de omstandigheden automatisch gekozen worden: EV (volledig elektrisch zolang de accu geladen is), Series (de verbrandingsmotor is verbonden met de generator die de elektromotor voedt), Series and Charge (bij lage belasting, dan wordt de accu bijgeladen), Drive and Charge (de verbrandingsmotor drijft de wielen aan en laadt ook de accu op) en tot slot Parallel. In die laatste modus drijven beide motoren de wielen aan. De bestuurder kan zelf kiezen uit Eco, Standard en Sport.

Tijdens het rijden valt op dat de auto stil, soepel en comfortabel zijn weg vindt, op de snelweg, maar ook over de hobbelige keitjes van de straten in vestingstadje Heusden. Hij is opvallend ruim en ook voor langere mensen is de zit aan het dikke stuurwiel goed. Op lage snelheid zoeft de auto door de kleine straatjes en als je op de snelweg even flink gas geeft, of boven de 80 km/h rijdt, komt de viercilinder verbrandingsmotor erbij en zit er best wat pit in deze MG. Het totale systeemvermogen is volgens de fabrikant 192 pk en in acht seconden snelt de auto vanuit stilstand naar 100 km/h.

De ‘fun-to-drive’ die door MG wordt geclaimd kunnen we niet geheel onderschrijven, hoewel de stand Sport wel een responsieve auto oplevert. Gezien onze wortels in de klassieke auto’s verstaan wij waarschijnlijk iets anders onder rijplezier.

De MG3 is zeker een auto die in het dagelijkse verkeer, en in de dagelijkse files, een goede reisgenoot zal zijn. Hij is ruim, stil, comfortabel, en met de automaat en altijd aanwezige hulpsystemen is er weinig concentratie nodig om de auto van A naar B te sturen. Het gemiddelde brandstofverbruik is volgens opgave 4,4 liter per 100 kilometer. Hij wordt geleverd in zeven standaardkleuren en is leverbaar vanuit de MG Brandstores in Nederland met een garantie van zeven jaar of 150.000 kilometer.

× Wil je direct contact?