Ton Roks, hoofdredacteur, tonroks@octanemagazine.nl

In november heb ik maar jaarlijkse trip naar Londen gemaakt, voor de International Historic Motoring Awards, een evenement dat steeds groter wordt en steeds meer waardering oogst. De collega’s van Hothouse Media, die de Britse editie van Octane produceren en ook zusterblad Magneto, hadden er een groots feest van gemaakt in het Peninsula Hotel met maar liefst 390 gasten van over de hele wereld, zelfs uit Australië, Nieuw-Zeeland, de USA, de Emiraten en Japan. Wayne Carini was van de partij, evenals David Gandy – het succesvolste en bestbetaalde mannelijke model aller tijden – en de grote Giorgetto Giugiaro, met aanhang.

‘Is het niet wonderlijk dat ik als kind helemaal geen auto-ontwerper wilde worden en zelfs niets met auto’s had’

In de zaal en bij de entree van het hotel stond voor dik zeven miljoen aan auto’s waaronder de schitterende Eagle Lightweight GTR en natuurlijk de niet te versmaden Alan Mann Escort 68 Edition van Boreham Motorworks. Naast het podium, waarop de coureur en tv-presentatrice Amanda Stretton de awards aankondigde, stond de unieke Aston Martin DB4 GT Jet van 1961, een oude bekende voor Giugiaro, door hem als 22-jarige ontworpen toen hij bij Bertone werkte.
Hij vertelde dat hij de auto 64 jaar geleden voor het laatst had gezien, op de autosalon van Parijs, en daarna nooit meer. De Aston Martin stond daar niet zonder reden, want de grote man zelf, inmiddels 87 jaar en ontzettend aardig en bescheiden, kreeg de Lifetime Achievement Award uitgereikt, wat hem zichtbaar roerde. “Is het niet wonderlijk dat ik als kind helemaal geen auto-ontwerper wilde worden en zelfs niets met auto’s had, zoals de rest van mijn familie, en dat ik dan nu hier sta om op deze wijze onderscheiden te worden”, vroeg hij zichzelf hardop af, waarop alle aanwezigen met een staande ovatie reageerden.

Het oeuvre van de man is ronduit fantastisch, te groot(s) om hier op te noemen, en toen hem werd gevraagd op welke auto hij het meest trots is, antwoordde hij niet wat iedereen verwachtte. Het was niet de originele Volkswagen Golf, maar de Fiat Panda, inmiddels een klassieker die op een iconische status afstevent. Dát was de auto waarvoor hij de meeste financiële en technische hindernissen heeft moeten overwinnen, aldus Giugiaro.
Er was een hele reeks van klassen waarvoor trofeeën werden uitgereikt, de winnaars zijn op pagina 16 en 17 te vinden. Het beoogde internationale karakter van het evenement begint jaar op jaar meer gestalte te krijgen, met iets meer nominaties uit het Europese vasteland, waarvan er enkele in de prijzen zijn gevallen. Uit België waren genomineerd het Autoworld Museum in Brussel en Guy Moerenhout’s Squadra Abarth & Rally Museum. Beide sterke kandidaten in hun klasse, net zoals de Rolls-Royce Shooting Brake ‘Henry II’ van Niels van Roij Design. Helaas is geen van die drie met een trofee naar huis mogen gaan, wat niet wil zeggen dat daarmee de kansen voor altijd verkeken zijn. Partijen kunnen zichzelf voordragen voor de edities van volgende jaren, als een van de veertig juryleden kan ik wellicht helpen de juiste weg te wijzen.

Het is altijd weer een verrassing naast wie je tijdens het galadiner komt te zitten, maar het is altijd aangenaam en interessant gezelschap. Deze keer had ik rechts van me Peter Boita, een man die een Porsche 911T Sportomatic van 1970 koestert en die tijdens zijn werkende leven drummer was bij de Les Humphries Singers. Hij drumt nog steeds en vertelde niet zonder trots dat hij uitgedokterd had hoe zijn complete drumkit in de 911 mee te nemen.
Links van me zat Eric Heerema, een autoliefhebber pur sang die ooit de gelukkige eigenaar was van een Ferrari 250 GTO – die lichtgroene – en uit eigen ervaring kan vertellen over heel wat topklassiekers – en dat deed hij dan ook. Tegenwoordig maakt hij mousserende witte wijnen en whisky’s in Engeland. Zijn single malt wordt in het Lake District geproduceerd en heet dan ook The Lakes, zijn mousserende witte wijn, die geen champagne mag heten, maakt hij met druiven uit West-Sussex. De naam luidt Nyetimber.

Eric sponsorde de klasse Motoring Event of the Year, en voorafgaande aan het diner werd zijn wijn genereus geschonken. Eric vertelde dat hij probeert een mousserende witte wijn te maken met een rijkere smaak dan de klassieke Franse champagnes en daarin is hij wat mij betreft zeer wel geslaagd. Nyetimber smaakt voortreffelijk. Ik weet al wel wat er op oudejaarsavond bij mij thuis geschonken wordt.

Screenshot

De Stuurkolom van Ton Roks is te vinden in elk Octane Magazine. De laatste editie 079 is nu te koop in onze webwinkel!